Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

ISABEL

Trådstartare
"Snygg dragbil, splirrans nytt hästsläp och en häst för över 100 000 kronor." Hur har folk råd? Jag vet att inte alla hästmänniskor jobbar som läkare, advokat eller liknande och drar in stora summor pengar utan verkligheten talar ju om hästägare som "kryper fram på knäna" för att ha råd med sitt hästintresse. Jag undrar, tar dessa människor lån till "hela kittet" eller har de sparat ihop pengar eller hur fungerar det? Tar folk verkligen lån på flera hundra tusen för att köpa dyra hästar, släp och annan "skit"? Vore intressant att veta.. :cautious:
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Förstår nog inte riktigt din fråga eller vad du vill med tråden ?

Många har otroligt god ekonomi . Dvs de har råd .

Varför frågar du som sagt , förstår nog inte ?
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Man kan tydligen tjäna upp till 40.000 i månaden idag och ändå anses vara låginkomsttagare.

Det du beskriver är inget konstigt.

Att vi som tjänar dryga 20.000 inte kan ha sådana prylar är ju en sak, och vi är nog väldigt många egentligen. Men är man inte ute och rör på sig med ett tjusigt ekipage märks man liksom inte.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Man kan ju ha saker på olika vis. Bil via jobbet, fött upp hästen själv och sparat till släpet, typ.

Hästägandet tar mycket tid, så man hinner ändå inte med något annat;)
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Att låna till nytt släp och att låna till bil är ju inget ovanligt, det gör de flesta som köper nytt (så vitt jag vet i alla fall) - hästägare eller ej.

Lån till häst däremot kan jag inte svara på..
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Dom lånar, har det på företag, sparar ihop en del..finns alla varianter.

Sen är det ju så att många faktiskt lånar bil och transport när dom väl använder detta. Jag lånar en stor ny dyr audi och hyr en ny transport när jag ska iväg och plus fin "rätt" sorts häst på det så ser det säkert ut som om jag är hur rik som helst.

Men jo, jag blir också lite fundersam ibland hur folk har råd med allting. Angående dyra hästar så vet jag en del som lånar ofantliga summor för att köpa häst för.
 
Senast ändrad:
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Det finns dom som har råd, och dom som inte har det.

Att låna till bil ser jag inte som något konstigt. Det gör nog var och varannan kotte. Har själv gjort det men självklart betalat av och har numera inga billån sen några år tillbaka. Det ger lite frihet i ekonomin som för våran del skulle kunna göra att vi köper ett fint släp. Nu är jag inte så intresserad att att glänsa runt med ett fint släp utan nöjer mig med ett som är hyfsat snyggt och funktionellt så det är vad det blir när jag hittat ett jag är intresserad av. Men många vill glida runt och se välbärgade ut även om dom kanske inte är det.

Låna till häst skulle jag aldrig göra men jag vet dom som har lånat för att kunna köpa häst i 100.000 krs klassen.
Köper hellre den häst jag har råd med från start. Är jag och sniffar i högre prisklass än det så får jag ju spara mer pengar helt enkelt. Men där ser väl många det enklare att låna än att spara.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Jag har oxå undrat över detta, har flera bekanta som jobbar som uska/sjuksköterska eller med liknande "lågavlönade" jobb som tydligen har råd med både det ena och andra! Och många har barn utöver hästen! Sen vet jag ju inte om ex arv osv, det kan ju göra mkt förstås!
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Jag har oxå undrat över detta, har flera bekanta som jobbar som uska/sjuksköterska eller med liknande "lågavlönade" jobb som tydligen har råd med både det ena och andra! Och många har barn utöver hästen! Sen vet jag ju inte om ex arv osv, det kan ju göra mkt förstås!

Ett arv på 500 000-1 000 000 kr gör ju stor skillnad.:)
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Tror de flesta har lån på både bil och släp. Det är väl inte konstigare än att en medelsvensson har råd med en bil för 200k och en villa för en miljon? Råd med lånet alltså.

Men hästar över 100.000 , är det så vanligt?
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

"Snygg dragbil, splirrans nytt hästsläp och en häst för över 100 000 kronor." Hur har folk råd?

Avundsjuk? :p


Har en vän som har en "dyr" häst, nyare "dyr" Audi. Bankfinancierat. Men jag tycker inte det är fel, hon blir lycklig av hästen.

Jag tog mellanvägen, har mellandyrt släp, billig häst och mellandyr bil. Utan lån. Men visst hade det varit kul med superflotta saker ibland men nä mina grejor duger gott :)

Det är ju ett val man gör, har man inte pengarna sparade så tar man antingen ett lån, eller så spar man ihop. Fritt fram att göra hur f-n man vill med andra ord :)
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Men spelar det nån roll egentligen?

Det är inte banken som rider hästen/bor i huset/kör bilen osv.

Klart det spelar roll, det är banken som tar allt ifall man går i konkurs eller blir av med jobbet eller av olika anledningar blir av med tryggheten.

En bekant till mig gick i konkurs och blev av med bil hus och allt pga att allt stod på företaget eller var lånat till.

Jag tycker det är otroligt skönt att kunna äga allt själv och betala kontant, då kan ingen ta det ifrån mig. Och ja, jag blir allt lite avundsjuk som kan köpa dyrare fina grejer utan problem. Jag vill också ha en dyr fin bil, dyr transport och allt det där runt omkring. Men jag är glad över min häst och att jag trots allt hade råd med honom kontant.
 
Senast ändrad:
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

man kan göra som några häromkring gör åxå. Leva över sina tillgångar. köper fler hästar och dyrare prylar men struntar i att betala hovslagare och foderleverantörer mm. när det inte funkar längre så byter man bara.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Men spelar det nån roll egentligen?

Det är inte banken som rider hästen/bor i huset/kör bilen osv.
Well, att låna pengar för att köpa saker som minskar i värde från den dag man betalar dem (som bilar, släp, och de flesta hästar) är inte en så himla smart affär.

Att finansiera sin vardag på lån innebär väldigt stora risker. Krävs inte så himla stor ränteuppgång för att dessa människor ska gå i personlig konkurs. För hade de haft kapitalet att hantera den typen av plötsliga kostnader hade de inte behövt låna från början.. Ganska enkel mekanik.

Dessutom är det vanligt att de inte förstår vilken spekulation de sysslar med. Det var för länge sen ekonomin kraschade i Sverige för att folk ska minnas. Jag tror dock att man kommer bli påmind snart igen.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Det beror ju också på hur mycket man lånar. Att låna 200' för att köpa en bil som kostar 200' verkar ju lite riskabelt, men om du lånar tex 100' och har resten kontant är ju risken mindre. Eller har både bil och häst, men lånar en summa till ett släp för att få ut mer av hästägandet. Men visst, att ha miljonbelopp i lån (utöver bostad) känns otroligt osäkert.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Dessutom finns det ett samband mellan hur "snälla" banken är med att ge folk lån, och när hästarna toppar i pris.

Bankerna har blivit betydligt strängare senaste 2 åren, vilket förklarar varför priserna på hästar sjunkit så dramatiskt...

Hästägare har förlorat otroligt mycket pengar senaste åren, så mycket är säkert.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Men hur många köper bilar utan ta lån? Jag känner knappt någon faktiskt.
Köper du och tar ett lång på fem år med fast ränta kan det inte hända så mycket, om du inte förlorar jobbet såklart. Ser inga konstighetr med det alls.

Själv har jag bara lån på huset. Bilen har jag haft sen ny men det var en gåva, släpet är köpt begagnat och hästen är köpt billigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 932
Senast: ihnfsa
·
Hästmänniskan Känner mig så frustrerad efter ytterligare ett samtal med en köpare som vill ha en häst i princip gratis. Jag är höggravid, på grund...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 150
Senast: Zephira
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 279
Senast: anglahund
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 364
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp