Snyfthistoria *lång*

A

Arsozah

Min c-ponny, född -99, kom till mig 2 januari förra året. När vi köpte henne så hade hon inte varit i Svergie så länge, hon kommer ifrån Holland. Så vi har ingen aning om vad hon gjort där utan det vi visste var att hon hade gjort två felfria LB-rundor (regionalt) här i Sverige innan vi köpte henne. Ponnyn var inte alls musklad, och LB är ändå rätt bra klass så det visade att hon var en talang för det där kunde hon ta bara på farten. Men iaf, vi såg att det fanns mkt att ta av den där "söta lilla gula saken" och satte genast igång med ett bra träningsprogram. Och ni ska se henne nu, hon ser bedårande ut! Nu hoppar hon inte LB-LA rundor längre på ren fart, nu gör hon det snyggt :smirk:
Ponnyn har kännts lite framotillbaka under tiden jag haft henne, och vi visste att det var en ungponny så vi tog det lite lugnare. Eller ja, visst pressade vi henne, men inte så hon skulle ta illa av det direkt. Det funkade så bra så min plan var att vi skulle vara med i elit-serien nu i vår, den har jag tänkt på sen vi fick henne.

Några veckor innan jul så började ponnyn stanna på hoppträningar, och det var inte alls på samma sätt som en häst gör nån enstaka gång. Så jag tog ner henne på hästkliniken för en hälsokontroll och veterinären konstaterade "hon är absolut inte halt efter böjprov så det är bra, även om hon ser obekväm ut i frampartiet när man longerar henne men vila henne i två veckor så blir det nog bra". "Visst" tänker man och ger henne en behövlig vila.
Under jullovet så var hon igång som bäst. Hon hoppade på träningar som aldrig förr!! Hoppade msv-banor utan problem och det sa bara "klick". Jag var glad som en lärka, såklart. Men sen när vi tog hem henne igen när lovet var slut (jag bor på internat så jag har hästen i ett stall i närheten) så tyckte jag inte att hon kändes fräsch, tänkte att ponnyn kunde vara lite trött och kunde ha lite träningsverk, så jag gav henne 3 dagars skrittvila direkt och tyckte att det skulle bli jättebra eftersom att hon hade svarat på den andra vilan så bra. Men när vi började träna igen så kändes det inte bra, hon började stanna lite smått och jag var helt frustrerad och ville veta vad jag gjorde för fel. Det första och största jag skylde på, var att hästen och jag inte funkade tillsammans i det ridhuset vi tränar i. Jag fick inte ponnyn ordentligt mellan hand och skänkel så det var klart hon inte kunde hoppa tänkte jag. Men sen när jag red på gården där vi har henne så kändes det bara värre och värre... Ena dagen kändes det bra, andra dagen inte, dagen efter det kändes det bra, dagen efter det ännu värre, och framotillbaka. Så jag bestämde mig direkt för att ta henne till kliniken och kolla vad det var, vi tyckte hon markerade högerfram på liten volt men dessutom så var hon väääldigt spänd över ryggen så vi var livrädda för att det var ryggen som orsakat hältan. Men tvärtom... Det visade sig att min ponny, kära söta lilla hoppglada ponny (även om hon hade börjat stanna enstaka gången vill hon vara en till lags och öronen var alltid spetsade när hon hoppade), har ojämna kotledsbrosk. Så hon kan aldrig mer användas som en riktig hopponny och vet ni hur hårt mitt lilla hjärta krossades!? :cry: Jag är inte ledsen för min skull, utan för hennes. ÄR DET RÄTTVIST ATT DET SKA FÅ VARA SÅ FÖR EN SJUÅRING!?
Det var idag jag var på kliniken med henne, och jag har gråtit konstant sedan dess... En sådan ponny som är hur snygg som helst, har alla förutsättningar att gå minst SM som oxå bara ÄLSKAR att hoppa, och har ett hjärta av guld och är hur rar som helst, får inte gå ordentlig hoppning i fortsättningen... Hon kommer inte få hålla på med det hon älskar.

Sv: Snyfthistoria *lång*

:cry: :cry: stakkars ponny!! gråter:cry: finns det inet att göra :crazy:

Hon ska börja behandlas, men inte säkert att det tar :cry: Men även om den gör det så kan det bryta ut igen, så då är det lika bra att hon blir utdömd från hoppningen... Tycker inte ni oxå det är bäst?

Stackars er:(

Det är alltid hemskt när så unga hästar ska behöva sluta sig kariär.

Fick själv ta bort en 9 årig hopphäst som hoppade hus utan problem och stannade ALDRIG även om hon måste haft jätte ont:cry:

tröstkramar

Stackars er:(

Det är alltid hemskt när så unga hästar ska behöva sluta sig kariär.

Fick själv ta bort en 9 årig hopphäst som hoppade hus utan problem och stannade ALDRIG även om hon måste haft jätte ont:cry:

tröstkramar

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 830
Senast: Stergo
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar