L

L_G

Det är såhär att min häst har fått fång/hovbensförsänkning.. Jag tycker så synd om honom när han står där i sin box och inte får gå ut.. va kan man hitta på att göra åt honom? Nåt som gör honom sysselsatt. han är ju bara 7år och inte van att stå stilla så länge. jag ser verkligen på honom hur energisk han är..
Kram L_G

Sv: "snyft"

Jag har hängt in massa gran till min uttråkade häst. En boll i ett snöre har hon också, men den är tråkig. En del tycker det är kul dock.

Massage, bollar, kvistar, skiva morötter och gömma i ströet, sprida ut höet osv. Har också haft fånghäst med boxvila...

Är ju lite svårt när det är fruset i backen.

När min shettis blev ordinerad boxvila, fick jag alternativet att hon kunde gå i grushage om den inte var större än ett visst mått, minns inte riktigt hur stort. Gav henne några extra meter och eftersom de ursprungliga måtten var anpassade efter stora hästar så hade hon det väldans bra. Dock hade hon ju så ont så hon ville inte så värst mycket mer att stå still, trots att hon fick smärtstillande.

När jag sen märkte att hon ville röra sig mer så fick hon ju det, men då tog jag också bort medicinen.

Mitt råd är alltså egentligen att fixa en utebox eller liten grushage om veterinären går med på det (vilket de borde göra).

Så här vintertid tycker jag det vore bättre med sjukhage eftersom det är bra för fånghovar att stå kallt. När min shettis fick fång gjorde vi en liten hage i djupsnön åt henne och det tyckte hon var skönt.

Jenny

Försök att åtgärda fångorsaken så fort som möjligt och verka hovarna så fort som möjligt. Sen är det bra om dom rör på sig lite, gör det ont så brukar dom stå stilla av sig själv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: tessan.g
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar