Snuvig kanin

Itchie

Trådstartare
Kaninpest? Nej nej nej!

Upptäckte igår kväll att ena kaninen var dålig - knipte med ena ögat och hade snor i näsan. Ringde idag till veterinären som sa: kaninpest :crazy:. Ska dit kl. 13.50, som tur är, men måste fråga er andra: hur vanligt är det med kaninpest där det inte finns några vildkaniner? Kan det smitta indirekt via bildäck, skor, hundar som vistats där smitta finns?

Åhhh, om det ändå kunde vara en vanlig förkylning. Hon var snuvig i början av sommaren också, men då gick det över av sig själv. ÄR det myxomatos lär jag förlora de två andra ninerna också. Har inte vaccinerat just för att det inte finns några vilda kaniner häromkring. Kan man ju ångra nu :mad:.

Sv: Snuvig kanin

Usch och fy. Jag gråter och gråter. Har just begravt kaninen. Det var kaninpest så hon fick somna in direkt. Nu väntar väl samma öde hennes två burkamrater. Jag tror jag kvävs...

Fy så hemskt! Jag har inte ens tänkt på kaninpest när det gäller min kanin.

Är det ovanligt?

Här i Skåne är det epidemi just nu. På djursjukhuset i Lund får de in fyra-fem fall per dag :(. Även kaniner som var vaccinerade.

Senast ändrad:

Förresten, det är myggor som är boven i dramat. De bär med sig smittan mellan kaninkolonierna (tama som vilda). Därför är man inte skyddad även om man som jag bor på slätten med närmaste vildkanin nästan en mil bort...

Jobbigt.. Kan kaninpest drabba harar också? Har ingen kanin nu, den jag hade är spårlöst försvunnen sedan snart ett år tillbaka (rävmat).
Vad jag vet är kaninpesten mest vanlig i södra sverige och kanske typ.. Skärgårdarna. Och hum.. undrar hur det kommer gå med djuraffärskaniner (som säkert inte blir vaccinerade) :crazy:

Myxomatos (kaninpest) är artspecifik, bara kaniner drabbas.

Idag har de två andra kaninerna åkt till himlen. Det var en jobbig upplevelse... Kom till veterinären 14.40, åkte därifrån 17.30. Det måste ha tagit två timmar :eek: för den ena kaninens hjärta att sluta slå. Det kändes inte så länge när jag satt där, men klockan ljuger väl inte, antar jag. Jag var inte förberedd - i fredags dog ninen direkt.

Mina pälsklingar Flurry, Lingonöga och Stina Kanina Svärd

- skutta på de evigt gröna klöverängarna där inga faror lurar

Lingonöga (dvärgvädur/hermelin), Stina i mitten och Flurry (dvärgvädur/angora) till höger:

Stina (Fransk vädur) hann bara bli nio månader
15269994.jpg

:cry::cry::cry:

Senast ändrad:

Oj oj oj. Min kanin fick oxå det. misstänkte kanin pest och ringde till verterinären. Skulle åka o avliva honom men dagen inan somnade han in .. :( saknar honom jäävligt mycket. ursäkta svordomen. :crazy: nu sitter jag bara o tänker på om nån av mina andra kaniner fått det, ävwen om dom inte visar några symptomer ..

Fy vad jobbigt!
*styrkekramar*

Jag är livrädd för att min kanin sak få det. Så hon får inte ut och gå nåt i trädgårdnew längre.

Hade du dina kaniner ute året runt?

Ja, de gick i betesbur på sommaren och bodde i en hästbox i stallet på vintern. Jag måste plocka bort sommarburen från gräsmattan, för jag blir påmind hela tiden...

I mitt fall har smittan troligen kommit med myggor som varit och besökt sjuka kaniner nån mil :eek: bort. Nu är ju myggsäsongen nästan över, men vaccinera till nästa vår är mitt tips om du bor i södra Sverige.

Men du, skaffa nya kaniner! Det finns så många som far illa och det är lättare att komma över sorgen om man har något nytt att pyssla med.

Mjo, men jag är rädd att de blir smittade också. Det tar ju ett tag innan de blir immuna när man vaccinerar.

Liknande trådar

Övr. Djur Snälla ni - vaccinera era kaniner mot myxomatos/kaninpest även om det inte finns vildkaniner i omgivningen. Smitta överförs via myggor...
Svar
2
· Visningar
849
Senast: Itchie
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 544
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder

Hund, Katt, Andra Djur