Snurrar runt av tankar om livet

makarontanten

Trådstartare
Ja, just så är det. Mitt liv är alltid omtumlande och har alltid varit. Det här kommer bil ett flummigt och konstigt inlägg, men allt snurrar av känslor, verklighet, sunt förnuft och tankar. Jag är inte ute efter svar, bara att ventilera mig lite..

Vad är meningen med livet? Är det att finnas till för andra, att ta hand om sig själv, att göra rätt för sig, att förvalta sitt liv på bästa sätt?

Hur väljer man mellan sjukdom/död/olycka/ glädje på sina vänner? Ska man finnas 100% att ställa upp för de som behöver en just då ( svår sjukdom som tar mycket tid och leder till död), eller att välja livslånga vänskapsrelationer man har kvar sen i livet, prioritera efter ego och egen vinning i framtiden. Valen blir att svika någon. Man kan inte vara överallt, man kan inte offra sig till 100% hela tiden till någon annan. Man kan inte välja mellan vänner som finns där, som är sjuka eller de som ställer upp tillbaka.

Hur ska jag kunna välja: En nära vän ( manlig), svårt cancersjuk med trolig död inom något år, mot en lika nära vän (kvinnlig) , med otrohet, sprucket förhållande, sårad, och mår piss just nu. En annan vän med en son med bla autism och downs syndrom, vännen är utbränd och behöver stöd, avlastning mm. Min farfar som jag hjälper med mat och annat, gammal, 92 år, hjälplös och behov som jag inte får hjälp med av någon annan.. Mina kompisar/vänner som vill ha med mig på kul saker/ ge mig nya vänner, nya perspektiv, sånt jag älskar. Jag orkar inte, känner att jag sviker, trots att det är de jag får energi och kraft av, jag kan inte ge något tillbaka...

Mitt jobb som kräver mitt psyke till 100%, hjälpande, stöttande ( inom psykiatrin)...

Mitt samvete som vill vara en god vän, en god arbetskamrat, en god dotter, en god hundägare, en god vän, en god medmänniska, och som vill 1000% men inte alltid orkar. Hur gör man? Vad ska man satsa på för att må bra, för att få kraft, för att prioritera rätt i tillfället, i livet, för mig, för andra, för hunden. Hur ska man orka allt, hur ska man orka träffa alla som behöver en just nu? Jag hinner inte med allt, jag orkar inte, men kan inte prioritera bort någon som har det jobbigt och behöver hjälp. Jag blir stressad, mitt liv går inte ihop med allt jag vill...

Hur löser man sådant?
 
Sv: Snurrar runt av tankar om livet

Man inser att man kanske inte pallar allt på samma gång, tar ett steg tillbaka och känner efter hur man mår.
Att ställa upp till 100% på en med en dödlig sjukdom tror jag inte man måste, men det beror också på - finns det tex andra som kan finnas där när du inte har tid? Att ni kan dela, så ni tar lite var? Likaså med de andra, finns det bara du i deras liv eller kan de få lite stöttning av andra också.

Önskar dig all styrka och att jag hade bättre svar att komma med.
 
Sv: Snurrar runt av tankar om livet

Det finns inga enkla svar. Jag skulle säga att gör det du orkar men var ändå tydlig med att sätta gränser så du inte förlorar dig själv.

Jag vet tyvärr av egen erfarenhet hur svårt det är. Se till att du inte får betala ett högt pris för din empati.
 
Sv: Snurrar runt av tankar om livet

Det finns de som klarar mycket och de som klarar mindre. Men det finns ingen supermänniska och därför viktigt att veta vart ens egen gräns går. Och desto fler motgångar desto större behov av återhämtning mentalt och/eller fysiskt. Vad som ger en energi är olika för olika människor. En del behöver göra något fysiskt för att skingra tankarna och få kroppen i balans medan andra behöver vila mer eller som sagt kombination av dessa. Man brukar säga att man ska unna sig saker och det håller jag med om. Däremot behöver det inte vara nått avancerat. Ett nytt nagelack eller en snygg grimma eller något som inte kostar nått alls men som kan ge mervärde. Tex. Njuta av vädret, musik, umgås med djur och människor. -det som ger energi vilket gör att du får mer och då oxå kan ge mer av dig själv.

Meningen med livet är omöjligt att svara på, finns inget facit. Men varför leva ett stressigt liv där man känner att man inte orkar med allt som ska höras och hela tiden känslan av otillräcklighet? När vi kan sträva efter att må så bra som vi kan för stunden. Det ger även mer resultat i andra delar av ens liv. Men känn inte att bara för att du inte är helt harmonisk, avslappnad med massor av ork och samtidigt sprudlar av energi att du är en dålig människa. Nej! Du gör så gott du kan utefter hur du mår och dina förutsättningar så det går inte riktigt att jämföra med hur andra lever, agerar och mår.
 
Sv: Snurrar runt av tankar om livet

Tack för era tankar och ord. Jag vet att det inte går att svara så mycket egentligen. Ville nog mest skriva ner mina tankar av hopplöshet att inte kunna vara överallt.

Det känns som att det alltid blir såhär. Som att man flänger runt hit och dit för att finnas för så många, hinna med att göra roliga saker, för att hinna med både de som vill ha min hjälp och de som ger energi. Hinna med att njuta av saker man gillar samtidigt som man kan få kasta in allt man har på g för att hjälpa till vid en krissituation som uppstår helt plötsligt.
 
Sv: Snurrar runt av tankar om livet

Jag tycker att du ska "ta ledigt" från alla krav du har under en kort period. T ex en helg när du säger ifrån till alla som kräver dig. En helg från dig ska de nog kunna avvara, även en cancersjuk och en gammal farfar. Under den helgen stänger du av telefon och dator och är bara med dig själv och eventuella djur. För du lever väl själv? (Känner igen ditt nick men kommer inte riktigt ihåg.)

Sen, när de dagarna är över så tänker du igenom hur det kändes att då vara med bara dig själv. Kändes det bra så tar du mer ledighet från alla och bara umgås med dig själv.

På det viset kommer du nog att få svar på det du undrar över.
 
Sv: Snurrar runt av tankar om livet

Du kan vara en god vän eller anhörig genom att se till att de som är i behov av hjälp får den via de stödnät som finns i samhället. -Kurator, socialen, försäkringskassan, hemtjänst osv beroende på vad som behövs. Sedan kan du vara vän och närstående när dessa behov är ordnade. Så att du får möjlighet att orka finnas till för dem på andra sätt. Och så att det kan bli över lite till dig själv också.
Egentligen skulle du börja med att ge till dig själv, och så med det du har över, portionerar du efter förmåga till andra.
 
Sv: Snurrar runt av tankar om livet

Du löser inte sånt. Du kan inte leva deras liv åt dom.

Du kan finnas där och lyssna och visa att du bryr dig, men du kan inte ta över deras smärta och det ska du inte försöka göra heller.

Livet är livet. Vi blir svikna, sårade och vi kommer att dö. Vi kan inte göra nånting åt det, mer än att försöka göra det bästa av situationen. Vad det är vet vi bara själva när vi hittar det.
 
Sv: Snurrar runt av tankar om livet

Den största björntjänst du kan göra alla dina vänner är att bränna ut dig själv. Då finns det inget att ge till någon. Inte ens till dig själv. Att själv vara sund och frisk är prio 1. Det du sedan har över att ge (och det är viktigt att verkligen veta vad som finns kvar att ge, annars hamnar du på minus på energikontot och då går det snabbt utför!) får fördelas på de som behöver och de som du vill ge.

Men du måste nog också se hur du bäst hjälper. Den vän som behöver stöd låter som det finns skäl att söka proffs-stöd. Det är inget man som bästa kompis ska försöka hela och läka. Bättre att vännen får stöd och hjälp som kan leda till insatser från t ex kommunen. Hjälp och avlastning.
 
Sv: Snurrar runt av tankar om livet

Man delegerar och strukturerar.
Hittar hjälp på annat håll och sätter gränser.
Mycket av det som du räknar upp anser jag skall falla under kommunens vård och omsorg.
Se till att förpassa det dit där det hör hemma.

Och sedan så väljer man ut att göra det som känns viktigt för en själv.
 

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 196
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 463
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp