Snubblig...

Fibusen

Trådstartare
VAD gör man åt en snubblig häst???

I söndags så dök hon,igen,underlaget är plant,grusväg,hon är bara "klumpig"..

Det är inte kul,törs knappt en trava mer efter dykningen i söndags,hon snubblade till,slog ner mulen i marken,försökte balansera upp sig,men landade på framknäna,så hon skrapade bort lite päls..
Hon snubblar bara på fram..

Hon har gämt varit snubblig,men en period här gick det över,men nu har det börjat igen..

Kan det vara så enkelt att hon är otränad? Har stått rätt så mkt under vintern..

Tycker också att hon är mest okoncentrerad hela tiden på ridningen,blir framtung,och snubblar..

Vad gör man???

Sv: Snubblig...

Bokar tid till veterinären!

Har precis varit iväg med min pålle som kändes ojämn o lite snubblig o han va halt på ett framben o ett bakben o de visade sig att han har Kissing Spines... :(

Lycka till o hoppas du har bättre tur än mig!

Hon är kollad hälta för ca 1 år sen,eftersom hon snubblade mycket då..Var inget alls att anmärka på..

Hovarna har inte alltid varit så bra,då jag hafft alla olika konstiga hovslagare,men nu har jag en som är jättebra,och ser till att det blir perfekt,och med det så har jag märkt att hon slutat snubbla,men i söndags som sagt så dök hon igen...

Hon ska skos om snart,får hoppas att det blir bättre..

Annars så kanske man kan försöka få in henne i en transport och åka iväg så att dom får gå igenom henne helt...

om inget annat är fel (kollat med vet, hovis)
kan hon vara stel i frampartiet (haft samma prob. med min häst)

rid skänkelvikningar,öppnor,slutor, överböj kraftigt i skritt/travgalopp. besök massör !?

har hört att hästar blir snubbliga när dom har ont i ryggen eller bak knäna ... Har märkt de en hel del när ja jobbade i travstall .. då behandlade dom alltid bak knäna på hästar som vart snubbliga fram..
Är inget ja vet helt säkert men har hört de av många inom travhäst världen ...

Det första du bör göra är som sagt att kolla upp att hästen är helt frisk hos en veterinär. Rådfråga gärna din hovslagare om vad han/hon tycker om hovarna också.

Om det sen visar sig att den är hel så finns det ju en hel del att göra för att träna bort snubblandet. Du berättar inte hur gammal den är? vissa unghästar blir snubbliga innan de vänjer sig vid att ha nån på ryggen och måste då träna upp sin balans på nytt. Snubblar den när du bara går med den i grimma?

Har du bomar så träna med dem, lägg ut några stycken i rad så att den får "tänka till" lite var den sätter hovarna. Sen är det jättebra att rida i skogen där det är ojämt. Undvik plana ytor ett tag, låt den träna upp balans och att tänka själv på ojämna underlag/med bommar.

Lycka till!!

Kolla synen.
min gammel snubblade i ett par år innan andra symptom dök upp.Han var totalt blin på ena ögat och hade ledsyn på andra
Han klarade inte av att förlora synen så han blev jobbig andra hästar kan anpassa sg men kan ha svårt med stegen. Jämför med mig själv utan glasögon. Då stupar jag på plana golv.

Förutsatt att hon är frisk; ut i eländig terräng så hon MÅSTE lyfta hovarna och aktivt jobba för att ta sig fram. Kanske med dig på marken de första gångerna.

Vet inte om det stämmer men har hört att hästar som är snubbliga framför allt fram ofta egentligen försöker avlasta pga att de har ont någonstans....

Normalt sett ska ju faktiskt inte hästen snubbla på plant underlag, då bör ju någonting vara fel.
Jag tycker du borde kolla upp hästen igen, och då inte fokusera på frambenen, för det kan ju sitta varsomhelst.

Snubblar den när du leder den? När den går i hagen?
Om den inte gör det så kanske det har med din ridning att göra, eller att sadeln sitter väldigt dåligt.
Men som sagt. Kolla upp hästen först och sen är steg nr 2 att kolla upp din egen ridning.
När det är gjort så kan du göra massor. Rida över bommar, gå mitt i skogen osv.

Du,det kan du ha rätt i,hon är faktist stel fram! :idea:

Jättesvår att få på volt,spec. i höger varv!

Hon är 17,och ja,hon snubblar i bland när hon går i hagen med,men inte lika illa,då snubblar hon bara till lite,sen är det bra...

Jag minns 5 ggr som hon har snubblat rejält och skadat sig,första gången så började hon blöda från knän och mule,var ca 6 -7 år sen...

Hon snubblar mest i skritten,sen traven,och galoppen har hon ej snubblat i,än..

Det testade jag faktist för nått år sen,red bara i skogen över stockar och stenar,och det vart faktist lite bättre!

Det känns inte som om hon ska ha ont någonstanns,utan då hon snubblar,är när hon är trött/seg/ouppmärksam,Känns som om hon blir framtung,och så snubblar hon till...Nu när hon inte alls är igångsatt heller,så blir hon ännu "tyngre"...Och hon har några kilos övervikt,(kallblod),så hon kanske helt enkelt är för tung??

Ska longera henne nått varv i dag så får jag se hennes rörelsemönster,om det är nått som inte stämmer,det som jag har sett liiite antydan på innan är att hon sätter ner framtån ganska tvärt på frambenen,vilket var pga det som jag kollade upp hälta osv förra året,och det är bara frambenen hon gör så på,inte bak,om det är därför hon snubblar? Men veterinären ansåg inte att det var nått som skulle påverka..

Kolla rygg och bakben! Låter som att hon har ont bak någonstan, avlastar det och därför lägger mycket vikt fram och blir snubblig. Har haft exakt samma problem med min. Visade sig vara ett medfött fel i bakbenen som inte går att åtgärda :cry:

Hej! Min häst är oxså snubblig. Men jag tycker inte det är normalt att en häst snubblar så pass att den dyker på öronen. Min häst har ryggproblem och pga. det så sa vet att min häst flyttade fram all vikt fram och därav hans djupdykningar.
Vet en annan i mitt stall som hade en häst oxså som gjorde djupdykningar och var allmänt snubblig och han hade förstörda framknän.
Så om jag var du skulle jag ta en tur till vet och utreda, kolla rygg, knän, haser och kotor...en allmän igenomgång.
Min häst har ont i hela kroppen, framkotor, bakknän osv. men det har vi konstaterat kommer från ryggen nu.
Han har i hopväxta kotor i länden...fråga inte exakt var. Är fortfarande i bearbetningsfasen. Fick reda på detta idag. Men enligt vet så skulle min pålle kunna bli bra igen. Så han har fått en kortison behandling och ska nu vila 3veckor och sedan en ny tur med behandling och därefter igångsättning beroende på hur han ser ut.

Hoppas du hittar problemet med din häst och att den blir bra...

har hört att hästar blir snubbliga när dom har ont i ryggen eller bak knäna ... Har märkt de en hel del när ja jobbade i travstall .. då behandlade dom alltid bak knäna på hästar som vart snubbliga fram..
Är inget ja vet helt säkert men har hört de av många inom travhäst världen ...

Detta stämde iaf på min ridtravare när vi precis fått hem honom. Han var då 3 år, tränad men aldrig startad och han hade problem med speciellt ena knät samt att han var sned i sin rygg! När detta var åtgärdat (träning och kiropraktor) så var han inte alls snubblig mer! :smirk:

Kollat att sadeln ligger rätt och passar?

Dåligt inpassade sadlar kan få hästen att snubbla om sadeln trycker eller glider upp på bogarna.

Hade själv problem med min nordisdam för några år sedan. Kunde snubbla så hon gick ner på knä i bland. Ett sadelbyte och problemen var borta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka