Snubblig häst

C

Cronis

Medryttar hästen har börjat att snubbla något kopiöst! :crazy: Vilket ibland är lite otäckt, han kan lixom snava på sin egen skugga på helt plan asfalt...!
Han blev sånhär efter att han fick skor på alla 4, han har varit oskodd tidigare.
Hur ska man göra för att hjälpa honom att "sluta" snubbla?

Att rida på lång tygel är nästan intill omöjligt, då snubblar han som mest, men kanske är det en träningssak?
Jag rider på halvlång, till kort tygel ( i form ) för att undvika att han ska snubbla, men han snubblar iaf, både i skritt och i trav.
Jag har funderat på om det har med min vikt att göra, men ägarna har ridit och han snubblar med dom oxå.

Vad göra?

När han snubblar till, hur bör man göra för att han ska återfå balansen om han går ner sig?!

Sv: Snubblig häst

en kompis till mig har en fjording, han har aldrig varit snubblig tidigare men efter förra skoningen så började han snubbla något enormt, tog ut en annan hovis och det visade sig att han alldeles för långa tår, efter att den nya hovisen skott om honom slutade oxå snubblandet.

de är säkert ovant med tyngden från skorna om hästen tidigare gått oskodd. Det kan hjälpa med mycket arbete från marken. Gå ut och gå med hästen på olika underlag. ta det sakta och försök hitta ställen där hästen måste tänka på hur han går och lyfter på fötterna, t ex i en skog där det finns mycket trädrötter.
Det kanske också vore idé att kolla så att hästen inte börjat ömma i hovarna efter skoningen så det är därför han snubblar. Vid obehag/smärta i frambenen brukar ett tecken nämligen vara att hästen kan bli lite mer snubblig.

Det bästa sättet att hjälpa till med balansen är att sitta stilla. Ge hästen så mycket tygel den behöver för att kunna sträcka fram sitt huvud, då brukar de lättast hitta balansen själv.

far ut i skogen och rid på varierande underlag, tex högt gräs etc så hästen måste lyfta mer på fötterna och se sig för mer.
led hästen mkt, snubblar den då oxå?

kolla upp för säkerhets skull om det fortsätter!

Byt hovslagare!!
Om inte det hjalper sa kom ihag att snubblighet kan vara det forsta tecknet pa att hasten ar halt. Tex hastar med stralbenshalta kan borja snubbla utan att man fattar vad som hant.

Vi ska byta hovslagare, nu.
Men eftersom han inte snubblade innan skorna så undra vi va det va. Förmodligen så är det ju skorna han snubblar på. Men man blir ju lite fundersam.

Efter en koll av fötter på häst, så ser vi att han är lång i tårna, trots nyverkning + skoning.
Han är längre fram än bak...?
Kan det ha med snubbligheten att göra?

Om du vet att hästen är hel och friskt kan du rida mycket bomövningar/cavaletti. Rid också i skogen men inte på stigarna utan brevid så hästen får lyfta ordentligt på fötterna för stenar, rötter, sly o.s.v. Att skritta på kalhyggen är jättebra.

ja, det kan verkligen ha med saken att göra att hovarna bak är längre. Hästen riskerar då att lättare slå ihop och för att undvika detta blir rörelsemönstret ett annat. Då det är åtgärdat är chansen stor att snubblingen försvinner.

Lena skrev:
ja, det kan verkligen ha med saken att göra att hovarna bak är längre. Hästen riskerar då att lättare slå ihop och för att undvika detta blir rörelsemönstret ett annat. Då det är åtgärdat är chansen stor att snubblingen försvinner.

Fast läs va jag skriver.
Han är lång i tårna fram. VIlket resulterar i att han snubblar fram

Liknande trådar

Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård För att dra historien i väldigt korta drag: Augusti 2013: Symptom som kan inte galoppera och slö. Under hösten åker vi in och ut på...
2
Svar
29
· Visningar
3 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka