Snubblig häst vid ridning!

M

MartinaN

Håller på att leta efter en ny häst efter det att min häst nu kommer att tas bort.
Har fastnat för en jätte trevlig travar vallack på 7år(varmblod), han har ej startat på trav!
Problemet är att han är välldigt snubblig. Nu sist jag var och red honom så snubblade vi inne i paddocken flera gånger och sista gången gick han ner på knä, och jag fick en fin flygtur!=)
Han har gått ner på samma knä en gång tidigare.
Nu undrar jag...går det att träna bort snubblig het eller är det bara sån hästen är.
Vill inte gärna köpa en häst som alltid kommer vara snubblig och som en dag kanske slubblar så pass att den krossar knät!
Tycker om hästen välldigt mycket...men blir lite osäker på om jag ska köpa honom just p.g.a. snubbligheten.
Funderade på om snubbligheten kunde bero på att han var dåligt skodd. Tyckte han såg så lång ut i fötterna för att vara ridhäst?!

Sv: Snubblig häst vid ridning!

Många travare har ofta väldigt långa tår och visst kan det vara oraken. Bara min kompis fjording blir minsta lång i sina tår så snubblar han på precis allting, måste skos om jämt :D

rid i skog och mark, skritta i "omöjlig" terräng...gjorde susen för min travare!

sanni skrev:
rid i skog och mark, skritta i "omöjlig" terräng...gjorde susen för min travare!

Så du menar att med att rida i sådan terräng gjorde din häst mera uppmärksam på var hästen hade fötterna. Så tror du att det går att träna hästen att bli mera försiktig med fötterna??
Red ut på hästen och den snubblade inte en enda gång utan det är i paddocken när man arbetar honom som han har snubblat för mig!
Nå tips på hur man ska träna hästen i paddocken då??

Troligen snubblar hästen för att den inte har muskler för att bära en ryttare.
Skaffa en tränare som kan hjälpa dej att bygga upp din häst.

Immer

Immer skrev:
Troligen snubblar hästen för att den inte har muskler för att bära en ryttare.
Skaffa en tränare som kan hjälpa dej att bygga upp din häst.

Immer

Hon som äger hästen tränar hästen regelbundet för tränare i både dressyr och hoppning!

Självklart så ska även jag träna för instruktör när jag hittat en häst.

Skaffa dej en annan tränare än den som nuvarande ägaren har. Hästen rids troligen inte i rätt form eller på ett ändamålsenligt sätt.

Immer

måste tillägga att ägaren rider regelbundet för instruktör i både hoppning och dressyr. Hon red in hästen som 3åring. Hästen blev deprimerad av travträning och tyckte inte det var nå kul att springa fort. Hon köpte hästen som sin för 2år sedan och då har hon ridit för instruktör som sagt, gått nh-kurs med hästen, ridit distans och även intruducerad i western. Välldigt vällutbildat varmblods travare. Men som sagt snubblig. Skulle kunna bero på musklerna, men tycker att det verkar konstigt då han är i kondition och han går att arbeta i rätt form.

i padocken kan du ju alltid lägga bomar på marken eller lite upphöjda på sockerbitar el liknande i ena sidan och rida över dem så måste hästen koncentrera sig på var den sätter fötterna där oxå!

För fyra år sedan köpte jag en då nioårig kallblodstravare som aldrig gått på travet. Hon hade varit turridningshäst i fyra år och ägaren hade även ridit western på henne. Men hon saknade totalt muskler för att bära sig i rätt form under ryttare. Det var åtskilliga gånger i början som hon nästan gick omkull på slät mark.
Men efterhand som musklerna infann sig slutade hon snubbla. Numera händer det aldrig.

Immer

Immer skrev:
För fyra år sedan köpte jag en då nioårig kallblodstravare som aldrig gått på travet. Hon hade varit turridningshäst i fyra år och ägaren hade även ridit western på henne. Men hon saknade totalt muskler för att bära sig i rätt form under ryttare. Det var åtskilliga gånger i början som hon nästan gick omkull på slät mark.
Men efterhand som musklerna infann sig slutade hon snubbla. Numera händer det aldrig.

Immer

ok, då kanske han inte är helt hopplös iallafall!=)

Innan du börjar med en massa övningar bör du främst kolla upp så hästen är felfri och då främst i knäna. Snubbliga hästar kan ha problem just där. Allt sitter inte i att de är otränade eller slarviga.

Mynta2 skrev:
Innan du börjar med en massa övningar bör du främst kolla upp så hästen är felfri och då främst i knäna. Snubbliga hästar kan ha problem just där. Allt sitter inte i att de är otränade eller slarviga.

Hej! Självklart så ska hästen gå igenom en veterinär besiktning inna jag köper hästen. Man kanske ska röntga knäna då oxså?

tror det kan vara en bra idé med röntgen. OCD drabbar rätt ofta vbl travare, då det inte tas hänsyn för såna anlag i aveln (har jag för mig)

annars- det går utmärkt att träna bort! far ut bland stock och sten en liten stund varje dag och rid mkt på bommar, så ser du resultat på nån vecka!

Hejsan!
Var ute i dag och red hästen idag igen. Och jag tror att snubblandet har med att hästen inte riktigt orkar bära upp sig själv med ryttare. För om jag i kurvorna hjälpte hästen lite genom att lyfta upp innertygeln så snubblade vi inte nått idag!
Så det går bara bättre och bättre för varje gång jag rider hästen. Jätte kul, så då kanske det kan bli min häst i framtiden om den går igenom besiktning. SKa åka till klinik och besikta denna gång.(det gjorde jag inte med min andra häst, utan tog ut jour vet.)
Ska rida några gånger till. Jätte skönt att jag får göra det och att hästen inte står allt för långt bort från västerås!

Min kallblodstravare snubblar också, men det har minskat. Vi har tränat i skog över stock och sten, i paddocken över bommar och det har blivit bättre. Jag tror att vårt problem (liksom många andra travares och kanske äver Ert) är att deras balans inte är så bra. Du sa att det blir bättre om du höjer upp innertygeln, det är lika för oss. Då hjälper du ju hästen att balansera upp sig. Min håller huvudet utåt höger i vänster galopp på volt, bara för att balansera upp sig. Men jag kräver mer och mer av henne att hon ska vara ställd åt vänster då. Ryttarens sits har stor betydelse för en obalanserad häst.
En travhäst springer fortare med stöd mot tömmen, (lite av att om du tar mer i tömmen så spriner jag fortare). Om man ger en travhäst långa tyglar/tömmar så saktar den av eller stannar för att den tappar stödet.
Nu har du fått höra MIN åsikt och erfarenhet.
Lycka till!

Hästen kan också ställa om sig på några sekunder till sin nya ryttare, behöver inte betyda att ägaren tränat fel. kan vara så enkelt att nya ryttaren inte förmår rida den på rätt sätt.

Liknande trådar

Ridning Har en ridtravare här hemma som har fungerat som ridhäst de senaste 6-7 åren. Köpte den förra sommaren och hästen är helt ljuvlig att...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Ace
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 722
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar