Snubblig häst enbart vid ridning

MissPopcorn

Trådstartare
Jag har ett snart 24 år gammalt varmblodssto. I somras började hon snubbla mycket vid ridning och vid några tillfällen gick hon ner på knäna. Hon känns stapplig och snubblig så fort jag sätter mig på hennes rygg och det är inte längre någon njutning utan bara skräck över att hon skall gå omkull. Jag kör henne även med rockard och vid körning fungerar hon hur bra som helst, det är inga problem med snubblandet då.

Jag har kollat henne hos veterinär och allt var ok. Har även haft besök av två olika equiterapeuter och de hittade heller inget att peka på, annat än att hon var spänd i en muskel vänster fram (M Brachiocephalicus). Hon har fått laserbehandling och så masserar jag hennes spända muskel varje dag, men jag tycker inte att det blir någon förbättring med snubblandet.

Nattetid har hon Back on Track snabbandage på frambenen (hon har tidigare haft en senskada, som dock är läkt och detta var långt innan snubblingsproblemet uppkom) och Back on Tack nättäcke. Detta har hon under en tvåveckorsperiod, följt av en uppehållsvecka.

Jag är desperat och vet inte hur jag skall gå vidare. Vissa tycker att jag skall prova fodertillskott, t.ex. glukosamin, MSM, Flexijoint etc. Jag har dock ingen erfarenhet av dessa tillskott och har dålig koll på om detta ens kan vara aktuellt för en häst med detta problem.

I övrigt är hästen pigg, framåt och glad, men ridningen har jag med sorg i hjärtat lagt på hyllan...

Finns det någon som kan hjälpa mig med tips, fakta eller erfarenheter så är det gult värt!

Sv: Snubblig häst enbart vid ridning

Jag har ett snart 24 år gammalt varmblodssto. I somras började hon snubbla mycket vid ridning och vid några tillfällen gick hon ner på knäna. Hon känns stapplig och snubblig så fort jag sätter mig på hennes rygg och det är inte längre någon njutning utan bara skräck över att hon skall gå omkull. Jag kör henne även med rockard och vid körning fungerar hon hur bra som helst, det är inga problem med snubblandet då.

Jag har kollat henne hos veterinär och allt var ok. Har även haft besök av två olika equiterapeuter och de hittade heller inget att peka på, annat än att hon var spänd i en muskel vänster fram (M Brachiocephalicus). Hon har fått laserbehandling och så masserar jag hennes spända muskel varje dag, men jag tycker inte att det blir någon förbättring med snubblandet.

Nattetid har hon Back on Track snabbandage på frambenen (hon har tidigare haft en senskada, som dock är läkt och detta var långt innan snubblingsproblemet uppkom) och Back on Tack nättäcke. Detta har hon under en tvåveckorsperiod, följt av en uppehållsvecka.

Jag är desperat och vet inte hur jag skall gå vidare. Vissa tycker att jag skall prova fodertillskott, t.ex. glukosamin, MSM, Flexijoint etc. Jag har dock ingen erfarenhet av dessa tillskott och har dålig koll på om detta ens kan vara aktuellt för en häst med detta problem.

I övrigt är hästen pigg, framåt och glad, men ridningen har jag med sorg i hjärtat lagt på hyllan...

Finns det någon som kan hjälpa mig med tips, fakta eller erfarenheter så är det gult värt!

Du verkar ha gjort det mesta för att kolla upp hästen,, men skriver inte ett enda ord om vilka kontroller/ behandlingar du själv genomgått (går).

Det är nämt i ngn annan tråd och jag blir alltid lika förvånad över hur mkt olika behandlingar många är villiga att lägga ner på sin individ men verkar helt främmande för att grundproblemet kanske beror på att ryttaren har samma problem som secundärt verkar seende hos hästen.

Du skriver faktiskt svaret själv på din fråga,, problemet uppdagas bara så snart den blir riden, är du själv i balans??

Kan mycket väl vara kotledsinflamation eller något annat problem med kotorna.
Har hört många hästar som uppdagat kotledinflamation när dom börjat stanna i hoppningen men verkar må bra annars.
Kan ju vara så att när din pålla får extra belastning på ryggen så gör det ont i benen men när du kör så belastas det inte på samma sätt?!

Stort tack för era svar!

Jag missade att skriva att jag själv har besökt två olika kiropraktorer, min familjeläkare och även gjort röntgen. Besöken/röntgen har inte visat några konstigheter. Jag har även bett två andra personer rida och hästen snubblar även då.

Kotledsinflammation, hur utreds det om hästen har det? Veterinär och equiterapeuterna har inte nämnt det som möjligt orsak så jag vet ingenting om det.

Jag upplevde att min häst blev lite mer snubblig och fumlig med frambenen när hovslagarn kortade ner hovarna mer en skoning. Det skulle inte kunna vara något sådant?
Annars hade jag funderat på borrelia men då borde hästen snubbla även utan ryttare..

passar sadeln?
eftersom det bara är när du rider så kan det ju vara sadel som stör

Exakt vad gjorde ni hos veterinären? Böjde? Gjorde ridprov? Röntgade?

Om hästen är 24 år och jag antar att hon kan ha varit travtränad i yngre dagar. Så misstänker jag att det är åldern som tar ut sin rätt helt enkelt. Hon orkar inte bära upp en ryttare längre det är därför hon funkar fortfarande vid körning men inte i ridningen. Så jag tror det är dags för pension som ridhäst nu för henne.

Min forra kuse borjade oxa snubbla vid 24-25 ars alder, och det vart aldrig battre, han pensionerades och fick bara vara, jag tror helst seriost att palle borjar bli gammal, och som sagt kanske ska pensioneras som ridhast.. Hastar lever inte for alltid.. hur garna man an vill det... Lycka till iaf! :)

Tack för era svar, guld värt!

Som ni skriver, hon är till åren men är i övrigt väldigt pigg och framåt.

Sadeln är utprovad till hästen och är nyligen kollad. Det är en westernsadel.

Jag har haft samma hovslagare under tio år och vi har inte gjort några ändringar i skoningen, så det borde inte vara relaterat till hovarna tycker jag.

Hos veterinären gjordes böjprov och det senskadade benet ultraljudades för att utesluta problem med det. Jag har även varit till Sven Lindblom där vi gjorde böjprov och han anmärkte på vänster bakknä men att hon i övrigt var mycket fin för sin ålder. Fick med mig örter i flytande form från honom att smörja/massera in på bakknäet med samt uppe på korset.

Hästen har varit travtränad i unga år (innan min tid med henne), dock har hon ingen travkarriär eftersom hon drog på sig senskadan vid 3 års ålder och heller inte tyckte att det var roligt att springa.

Jag har nu beställt ett halstäcke till hennes Back on Track-nättäcke, Back on Track-knäskydd till frambenen samt gurkmeja och nyponpulver.

Återigen, tack för svaren!

Stort tack för era svar!

Jag missade att skriva att jag själv har besökt två olika kiropraktorer, min familjeläkare och även gjort röntgen. Besöken/röntgen har inte visat några konstigheter.

Det här ska du ha en eloge för... Inte många som lägger ner enorma pengar på både sadelprovningar,behandlingar och all möjlig/omöjliga övriga tilltag..

Men glömmer ofta bort själva grundproblemet i virrevarret,,,

Tänk om alla ryttare va lika klok som du,, börjar analysera sin egen obalans.:bow:

Det här ska du ha en eloge för... Inte många som lägger ner enorma pengar på både sadelprovningar,behandlingar och all möjlig/omöjliga övriga tilltag..

Men glömmer ofta bort själva grundproblemet i virrevarret,,,

Tänk om alla ryttare va lika klok som du,, börjar analysera sin egen obalans.:bow:
Tack för de orden!

Det är min ögonsten och vi har haft fjorton underbara år tillsammans. Eftersom hon är så pigg i övrigt och framåt/icke snubblig vid promenader och körning, så vill jag utreda både hästen och mig för att se om något är fel och stör hennes gång, innan hästen pensioneras från ridningen.

Idag slängde jag upp min sambo på hästryggen och skäms för att jag inte har provat det tidigare. Hästen gick mycket bättre med honom på ryggen. Jag har som sagt besökt två olika kiropraktorer, familjeläkaren och där fått remiss till röntgen, men nu börjar jag återigen fundera på om det är jag som är problemet.

Några tips på hur jag undersöker min egen obalans?

testat att rida för någon som håller på med centrerad ridning?

Jag provade det för egen del och fick då reda på att jag alltid både sitter och går lite i bakvikt vilket gör att jag trycker till sadeln för långt bak varje gång jag sätter mig ner vid lättridning. Fungerar mkt bättre sen jag försökt att börja anpassa mig efter det!

Håller med, hade också testat att rida för någon som håller på med centrerad ridning. H*n kan ju se både dig och hästen och vem det egentligen är som är i obalans :).

Vi har oxå en gammal travhäst i vårat stall som började att snubbla. Veterinären blev inblandad men hittade inte ngt. Hovslagarn kortade ned tårna och skodde på skor med tåkappor på sidorna för att få överrullningen lite snabbare.
Detta funkade iaf på denne gammelmannen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka