F
FiaH
Min gamle häst, oldenburgare ca 23 år började för ett tag sedan snubbla en hel del. Han har även tidigare snubblat till någon gång, ca 1 gång per ridtur. Frambenet liksom viker sig, men det är inte så att han är på väg att gå omkull eller så. När han dock började snubbla väldigt mycket mer, upp till kanske 40 gånger på en ridtur, åkte jag till en veterinärstation som konstaterade artros i framhovarna. De menade på att han i skritten hinner känna att det gör ont pga artrosen och därför viker sig benen. I trav och galopp däremot hinner han inte riktigt känna smärtan på samma sätt. Han fick smärtstillande i drygt 20 dagar, och det var mest i början och har nu trappats ner. Han snubblar fortfarande, kanske 10 gånger per ridtur nu.. Många hästkunniga personer, ex folk på ridskolor och även på veterinärstationen menar att han kan fortsätta gå på smärtstillande för att förhöja livskvalitén. Själv vet jag inte om det kanske är bättre att avliva honom? Det är en väldigt bussig häst och han kommer inte att börja visa sin smärta på annat sätt än detta innan det gör ORDENTLIGT