Snötäckt hö!

Sv: Snötäckt hö!

Njäe, det beror ju på hur länge snön legat där, om den smält och vattnet trängt in i balen så att den så småningom möglat. Vatten på hö är ingen bra kombination om inte vattnet kommer dit precis innan höet skall utfodras.

Men snön i sig är inte farlig. :)

Det har kommit snö på dom idag. Men så fort jag tar in balarna i stallet som kommet det ju smälta:crazy:

Så länge det är kallt på skullen är det ingen större fara på kort sikt.
Ta inte in fler balar än det går åt i stallet.(för övrigt så äter ju hästarna hö ute i snön så jag förstår inte problemet.) Det är så klart inte bra om snön börjar smälta, då gäller det att fodra upp höt snabbt, annars riskerar man att man får slänga höt för det börjar mögla efter ett tag.

borsta av all snö, tror inte det sugit åt sig något vatten när det är fruset vatten, :) men sedan blir det ju lite vatten när de smälter, men det är inte så farligt om dom ska utfodras om någon dag. :)

håller med dom andra! Så länge som det är fruset och sedan fodras upp snabb så är det inga problem :)

Snö & kyla är jättebra om man har en hostkänslig häst. Jag lägger alltid ut balarna kvällen innan, så dom får ligga ute över natten. Frosten tynger ner ev. damm el kvalster som finns i höbalen, som man inte alltid ser.
Snön ger liknande effekt som att vattna höet, utan att blöta det om det är minusgrader. Sedan så skakar jag av höet innan jag lägger det i deras hö bar, då ramlar den sista snön av när dom drar loss det, för att äta.
Så snart det blir plusgrader slutar jag med det, för blött hö vill vi inte ha :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10