Sv: Snösulor

Juvelflickan skrev:
Det får man la tävla i????
Tacksam för svar!

Tror att det gäller samma regler som vanliga sulor.

Man måste tala om vid incheckningen att hästen har dem, annars kan man bli diskad vid en ev. hovbeslagskontroll.

// Cicci

Letade i FIPO och i anteckningarna från domarutbildningen och hittar inget om snösulor, men har starkt för mej att de INTE är tillåtet att tävla med dessa. De bör ju iså fall inte få överstiga 5mm på det tjockaste stället.

/Malin

Sula har alltid varit tillåtet, men måste anmälas vid incheckning. Numera är även den sk ringsulan tillåten, 2 traktbroddar ej tåbrodd.
Däremot finns det någon regel på ringsulan, men den går tyvärr inte att nå nu pga uppdatering av tilläggen.

Uppdaterad FIPO:

2.3.8 Leather and plastic rings and soles
Leather and synthetic rings or soles of a thickness of max. 5.0 mm and following the shape of the shoe
are allowed between hoof and shoe. When filling material and/or a sole is used, a shoe of max. 8.0 mm
thickness is allowed, otherwise a shoe of max. 10.0 mm is allowed. Apart from the filling material only one
ring or sole per foot is allowed. Reinforcements on the outside of the sole/ring in order to support the
specific function of the sole/ring are allowed.
Wedged soles are allowed, with a maximum thickness of 8.0 mm at the heels and a minimum thickness of
2.0 mm at the toe, provided the hoof is in a correct angle to the pastern and with a correct length of the
toe.
The judges’ decision about the acceptance of any ring or sole at a specific event is final for that specific
event.

Jag försökte med den svenska översättningen, men den är under uppdatering. Fast de där duger lika bra, för den som förgriper sig på svengelska.;)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
762
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Roheryn
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Islandshäst Har islandshäst som ogillar insekter till graden av att han får panik. Men han vägrar flugtäcke 🤪 Vi blandar ihop en spray av...
Svar
6
· Visningar
777
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur