E

Emmi1980

Har ingen aning om vad snösulor är och hur dem fungerar?
Kan någon berätta?
Hälsningar Emmi

Sv: Snösulor

vet inte riktigt hur de funkar men det är iallafall som en sula som ligger under skon och bara följer skons kant (den ligger alltså inte över hela hovens undersida) och det fungerar mycket bra mot snöstyltor...!

Det är en ihålig sula av plast som bara följer skons kant på insidan, som en kanal. Gör att snön inte klumpar sig under hoven, fungerar tyvärr inte på alla hästar! :(

Har använt snösulor i två vintrar och förstår inte hur jag har kunnat rida utan dom tidigare. De fungerar jättebra men du ska köpta dom som är ljusblå inte de svarta i hårdgummi. De svarta bryter i sömmarna så att de går av och skon kan lossna. enligt min hovslagare De ljusblå är av mjukare plast. Hur dom fungerar? Ja, det är väl så att plastslangen som ligger närmast skon gör väl att det inte fryser fast is och du slipper snöstyltor.

jag tänkte tipsa om något som är kanon bra på vintern, självklart snösulor är helt hopplöst utan men sedan guld skorna är helt kanon.
För er som inte vet hur dom ser ut, man kan andvända dom i två säsonger för dom är så hårda sedan sitter det fast i själva skon små broddar.
Hästarna halkar nästan alldrig med dessa små broddar o man behöver alldrig brodda ur, dom får ett helt fantastiskt fäste av dom här skorna.
Men hovslagarna tycker inte så bra om dom för att dom är så hårda o lite svårare o knacka till.

Dom är lite dyrare men håller i två säsonger i stället.

Om det här med sulorna så tror jag att snön trycks ut när hästen går o får inte direkt fäste i skon.

Tror jag bara en fundering!

Snöklampningssulorna består av en gummislang som läggs längs skons innerkant. Slangen är fjädrande och därför sprätts snön bort under hovarna.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När familjen Humble varken fick det att fungera med traditionella snösulor eller andra alternativ på marknaden tog de saken i egna...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka