"Snöstyltor"

O

Osis

Denna fråga är säkert inte på rätt tråd men jag försöker endå..

min häst får snöstyltor hela tiden nu.. jag brukar ha snösulor på honom men nu så är det så att hovslagaren var nyss här (kanske 3 veckor sedan) och skodde om. Han har lite med tid så jag tänkte fråga er..

Finns det något annat sätt att få bort snöstyltorna? Jag skulle j uvilja ut och rida men då är jag rädd att hästen halkar och går omkull med mig på..
Har hört att några smörjer in hovarna i såpa - men då får de väl ingen luft(de kan ju inte andas då)??

Något annat tips??

Sv: "Snöstyltor"

Snöstyltor är verkligen jobbigt. Jag ska prova att inte kratsa hovarna idag. Hästen har bara varit ute i hagen och inne i boxen med torv så risken att det sitter en sten i hoven är liten. Och när torven fyller skon så borde inte snön kunna fastna.

torv/spånet ramlar bort så fort du börjar trava..
prova istället att smörja en fet salva under hoven, tex vaselin kan fungera en stund.. :d

Jag har provat att ha spånet kvar i hoven - men utan lysande resultat... det blir som du säger att de ramlar bort när man börjar trava...

Vaselin?? kan hoven andas då?? har hört att man inte får stänga in hoven i salvor och så för de är inte bra..

Hej!

vet faktiskt inte något bra sätt att förhindra snöklumparna om man inte har snösulor!
Men jag skulle nog kunna tänka mig att det funkar ett tag om man smörjer in hoven med vaselin. Det är nog ingen fara att man "stänger in hoven i salvor" för det är under en så kort tid. Vaselinet har nog försvunnit från hoven innan du hinner tillbaka från ridturen!!

Finns ju polarpads.. som man fäster i broddarna... brukar finnas på grangården att köpa-

men då krävs det ju att man dessutom har skott med skor med broddhål i tån...

Funderar också på det här med snöulor som fungerar utmärkt på vintriga vägar. Dessvärre kan vi inte använda de som av hovslagaren sätts mellan skon och hoven, de glider och skon ramlar/slits av. Någon som känner till en annan typ av sula tex en som man fäster i brodden? Och var hittar jag dem?

Polar pads som folk redan nämnt här fästs under brodden.

Men har hört om nån sula som man kan "ploppa" in i sulan, alltså bara tillfälligt medan man rider...???? är det sant eller??? känns som man skulle hört talas om/sett dem mera om de verkligen fanns och funkade???? nån som vet???

Tyvärr funkar inte alla grejer man kan smörja in hoven med, olja/magarin/vaselin...
Testade med MYCKET margarin på min häst innan vi skulle ut & rida i snön, men snöstyltorna höll sig endast borta i några få steg...

Rotterö skrev:
sök på snösulor på nätet finns massor

Jag hittar faktiskt inget särskilt, de som nämns är de traditionella som sätts fast under skon i samband med skoning. Eller polarpadsen. Hittar ETT dokument som nämner de jag efterfrågar, dvs nån sorts sula man slipar till själv så den precis passar att lägga in när man rider.... har du några tips VAR på nätet isåfall jag kan hitta mer info?
tack!

Fodertran kan man oxå smörja med, det håller snön borta iaf en liten stund. Men det är väl inte jätteeffektivt.

Fick en gång ett tips av en hovis att man kunde göra tillfälliga snösulor genom att klippa ut en bit från en glasskartong som passar hoven. Den satte man sedan fast genom att kila fast den i kanten mellan sulan och hoven. Satte dit den när vi skulle rida, och tog bort den efter ridturen. Fungade bättre än att smörja olja/fett/fodertran, men "glasskartongsulorna" lossnade ofta.

Det enda som verkligen fungerar är de tunna, mjuka ljusblå "silikonsulorna" man köper. De håller snön borta och är så tunna och mjuka att skorna sitter bra. Ingen större risk för ideliga tappskor. Dessutom är de hållbara - vi är inne på 4:e året med samma par på en av hästarna. Om det inte är 5:e året... :)

Norrland

Jag har testat lite grann med att smörja in hovarna - men det lyckades inte så bra..

Jag ska nog ringa efter hovslagaren och be han sätta dit snösulor endå.. det har ju fungerat så bra förr..

Silikon sulor... låter som något som skulle funka - har dragit mig från de vanliga sulorna med luft ring som sätts under skon, då precis som du nämner, skorna sitter sämre och min pålle haft problem med tappskor tidigare....
Vår hovis använder dock bara de vanliga.... har du koll på vart man får tag i silikon sulorna? ungefärligt pris jämfört med de vanliga snö sulorna? tusen tack!

Jag har faktiskt aldrig haft snösulor på min häst, men rider regelbundet vintertid ändå. Det bästa är såklart plogade vägar, och jag har turen att ha sådana precis utanför stallet - ungefär lagom lång sträcka för att skritta igång hästen. Sedan, när jag kommer ut på grusväg (som bara är plogad ibland), ökar jag tempot till trav eller tölt, och fortsätter sedan hela ridturen i högre tempo (bra grusväg hela tiden, och sällan bilar så att man behöver sakta av....), och när det är dags att skritta av är vi tillbaka på den plogade vägen igen. Jag har aldrig varit med om att det bildats snöstyltor i andra gångarter än skritt!

Sedan har jag givetvis med en hovkrats, ifall vi trots allt skulle behöva skritta en bit och det är väldigt "styltvänlig" snö. Och så broddar av lite högre typ, så att de "når" underlaget även om det blir mindre snöklumpar i hovarna.

hästar som går brafota då?? hur ska man göra för att få den att inte halka??

Tips på tillfälliga snösulor är att ta plastlock och klippa ut ovaler som passar inuti skon, sedan trär man liksom i dem så de hamnar lite under kanten på skon och täcker hela sulan. Fungerar väldigt bra och även om de ibland ramlar ur så är det ju ganska billigt att klippa till en ny.

Är hästen barfota, så får den ju i alla fall inte snöstyltor, och barfotahovar är ju inte riktigt så hala som lite lagom slitna järnskor... Det borde alltså gå rätt bra att rida en barfotahäst på snö, men mindre bra på is. Sedan finns det ju boots/"skor" att sätta på barfotahästar, och jag tror att det går att brodda dem, men jag har ingen erfarenhet av detta.

Ok. man får låta bli att rida när det är som halast ute, om man har en häst som går barfota.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama