Snöstyltor

Thathorse

Trådstartare
Hej! Jag har problem med snöstyltor! Det var nån vecka sen vi skodde hästen och då hade man inte tanken på det här med snösulor Så nu söker jag efter alla möjliga tips som finns så jag kan slippa detta jobbiga Tack i förhand!!!❤️

Har precis samma problem! Vi hade nästan 15 grader här när hovslagaren var här ju:eek: men det jag tycker hjälper är vanlig tjära. Dock väldigt kladdigt men det går att ta bort fläckarna med lite olja och tvål:)

Bor du i norra Sverige där snön är för att stanna hade jag ringt hovslagaren och bett han sätta på snösulor.
Bor du söderöver får någon med erfarenhet av tillfälliga lösningar hjälpa dig. Men polarpads, glasslock, ikeas skärbrädor och silikonsträng är nog grejerna jag har hört talas om :)

Bor du i norra Sverige där snön är för att stanna hade jag ringt hovslagaren och bett han sätta på snösulor.
Bor du söderöver får någon med erfarenhet av tillfälliga lösningar hjälpa dig. Men polarpads, glasslock, ikeas skärbrädor och silikonsträng är nog grejerna jag har hört talas om :)
Tack för svaret!

Hej! Jag har problem med snöstyltor! Det var nån vecka sen vi skodde hästen och då hade man inte tanken på det här med snösulor Så nu söker jag efter alla möjliga tips som finns så jag kan slippa detta jobbiga Tack i förhand!!!❤️
Jag hade nog faktiskt ringt ut hovis igen för att sätta på snösulorna, jag har aldrig faktiskt upptäckt nånting som fungerar helt och hållet förutom sulorna.

Hej sök på joursulan, jag har dessa o tar av dom när jag rider i ridhuset o sen på med dom igen när hästen ska ut. Mina är röda så trillar de av mot förmodan hittar man dom snabbt, hänt en gång som tur är.

Jag hade nog faktiskt ringt ut hovis igen för att sätta på snösulorna, jag har aldrig faktiskt upptäckt nånting som fungerar helt och hållet förutom sulorna.
Hovslagarna går på knä just nu för att kunna hjälpa sina kunder med en extra utryckning för snösulor. Alltför många har resonerat på samma sätt, att de ska be hovis komma ut och ordna det. Men kom ihåg att hovslagarna har sina ordinarie kunder också de här veckorna, de går nog före...

Hovslagarna går på knä just nu för att kunna hjälpa sina kunder med en extra utryckning för snösulor. Alltför många har resonerat på samma sätt, att de ska be hovis komma ut och ordna det. Men kom ihåg att hovslagarna har sina ordinarie kunder också de här veckorna, de går nog före...
Skadar inte att ringa och fråga. Mina hovslagare har alltid kunnat klämma in mig även om jag ibland fått vänta en dag eller två. Jag är dock en sådan som alltid är ute i god tid men vissa år har det blivit panik och då har dom jag haft alltid ställt upp utan att klaga.

Skadar inte att ringa och fråga. Mina hovslagare har alltid kunnat klämma in mig även om jag ibland fått vänta en dag eller två. Jag är dock en sådan som alltid är ute i god tid men vissa år har det blivit panik och då har dom jag haft alltid ställt upp utan att klaga.
Känns lite onödigt eftersom att snön endast håller i några dagar (Den är borta nu)

Jag tycker aldrig det är onödigt att se till hästens säkerhet och om man inte vill ha dom inne hela snöperioderna.
Om man vill vara så noga - och det är det inget fel att vara! - kanske man ska vara förutseende och se till att ha snösulor i god tid, så man slipper sätta hovslagaren i klistret... :idea: Snö kan komma från mitten av oktober, åtminstone där jag bor (Kalmar, typ), även om den oftast inte ligger kvar så länge då.

Det finns något som heter joursulan och sedan kan vanliga glasslock fungera riktigt bra. Eftersom snön kommer och går i södra Sverige kan det vara bra alternativ. Jag bor i södra Sverige och tycker inte det har fungerat med fasta snösulor och lera :( och i alla fall de senaste åren har det varit mer lera än snö. Det har varit tappskor stup i kvarten och problem med röta och ömfotad häst men det är säkert högst individuellt

Om man vill vara så noga - och det är det inget fel att vara! - kanske man ska vara förutseende och se till att ha snösulor i god tid, så man slipper sätta hovslagaren i klistret... :idea: Snö kan komma från mitten av oktober, åtminstone där jag bor (Kalmar, typ), även om den oftast inte ligger kvar så länge då.
Som skrivet innan så är jag alltid noga att fixa i tid men alla år är inte alltid som man hinner. Sätter ju inte på dom flera månader innan, skoperioderna ändrar ju sig efter varje år och ibland råkar det komma snö innan.

Som skrivet innan så är jag alltid noga att fixa i tid men alla år är inte alltid som man hinner. Sätter ju inte på dom flera månader innan, skoperioderna ändrar ju sig efter varje år och ibland råkar det komma snö innan.
Jag tycker fortfarande inte att det är rätt att sätta hovslagaren i klistret.
Som hästägare måste man kunna planera bättre så att hovslagaren slipper ka runt till 75% av sina kunder bara för att de inte beställde vinterskoning senast hen var där. Även hovslagarens dygn har 24 timmar och det ÄR ett slitigt yrke!

(och ibland undrar jag hur hästarna överlevde för 30 år sedan, innan snösulor ens fanns på marknaden... :p )

Jag tycker fortfarande inte att det är rätt att sätta hovslagaren i klistret.
Som hästägare måste man kunna planera bättre så att hovslagaren slipper ka runt till 75% av sina kunder bara för att de inte beställde vinterskoning senast hen var där. Även hovslagarens dygn har 24 timmar och det ÄR ett slitigt yrke!
Vem sätter hovslagaren i klistret? Känner du mina hovslagare eller hur menar du att dom sattes i klistret för att jag något år missade att snön kom tidigt/inte fick hovslagaren att sätta på sulorna när jag ville pga att dom avrådde att sätta på dom för tidigt. Skulle jag satt dom själv då menar du eller?

Förhoppningsvis så har ju hovslagare en egen åsikt och kan bestämma själva vad dom vill göra. Förhoppningsvis är inte hovslagare helt dumma utan kan ta ansvar för sig själva och vad dom vill göra.

Hovslagare har ofta ett rullande schema så alla kunder hinns med på en 6-8-veckorsperiod. De flesta har lagom många kunder för att kroppen ska orka med och för att dygnets 24 timmar ska räcka till både arbete och familj.

Om det plötsligt dimper ner 20 cm snö och hälften av kunderna inser att de har planerat dåligt, så de "bara måste få dit snösulor, helst igår!", det är då alla dessa hästägarna sätter hovslagaren i klistret.
En väldigt stor andel av hovslagarna försöker göra allt de kan för att ändå hjälpa sina kunder, det innebär dock att de får jobba minst dubbelt på ganska kort tid. Det sliter på kroppen och

Självklart kan varje hovslagare säga ifrån om hen vill. Men hästägarna måste också tänka efter och ta sitt ansvar, för att inte utsätta hovslagaren för den situationen. Inte bara utgå ifrån att hovslagaren ska lösa problemet! Det är inte "bara min häst" det handlar om utan kanske 50 hästar till med ägare som säger samma sak!

14993413_10157801193610602_6769056599669861223_n.jpg

Jag själv skor bara mina egna numera, men har fortfarande kontakter i branschen. Och jag vet att hovslagarna går på knäna. Så här skrev en av mina vänner på sin fb-sida, för att ta ett konkret exempel (hen har en stor andel av kunderna som kontakter där):
Till mina kunder här på FB!
Jag har ingen möjlighet att enkom komma och slå på snösulor utan det får tyvärr vänta till ordinarie skoning! Jobbar på högtryck redan!
Tack för er förståelse!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 565
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 322
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar