S

Sippus

Nu har jag hört så mycket! de är så många som säger: Jaha har ni snöskor?
Men jag vet inte varför de är så anti mot dom?
Någon som kan svara mig de? Har ni snöskor på eran/era hästar?
 
Sv: Snöskor?

Självklart har jag snösulor på min häst!!
Skulle inte gå en meter utan dem.
Har man inte snösular får häsen styltor och då kan inte
ens broddar skydda mot fläkning eller stukning.

Snösulor är den bästa uppfinningen!

:cool:
 
Sv: Snöskor?

Jag har själv haft snösulor på min häst i alla år, men senaste vintrarna har min hovslagare märkt att min häst fått tunnare och mjukare sulor (hennes egna sulor alltså inte snösulorna...:crazy: ) Enligt honom kan hästarnas hovar påverkas på det sättet pga det extra tryck som snösulor utsätter hoven för. Han jobbar på klinik där han märkt ett samband mellan hästar med hälta och hästar med snösulor. Så nu har jag slutat.

Snösulor behövs ju inte så många dagar om året, i alla fall inte där jag bor. Hagarna här är oftast frysta eller gyttjiga, vägarna till stallet plogade osv. Om det är kramsnö så får vi ta det lugnt.

Jag antar att olika hästar klarar snösulor olika bra och om de gör det så är det ju kanon! Men man kanske skall tänka på att inte använda dem för många skoningar i rad, så slipper man ha dem på när de egentligen inte behövs.

Det borde väl vara det enda problemet?
 
Sv: Snöskor?

Hmmm snöskor? Menar du snösulor så är det bra vid töväder då det blir styltor annars... Eller ja runt 0 an.

Men om man har bärrandsröta så trivs ju den än bättre med sulor på :D
 
Sv: Snöskor?

Nej, jag har inte snösulor. Min häst hade problem med bärrandsröta för ett par år sedan, och det vill jag INTE få tillbaka.... Så jag vill ha möjlighet att hålla hovarna ordentligt rena. Tycker det är väldigt sällan det blir "styltor" i alla fall. Egentligen bara precis efter snöfall när det är runt 0 grader. Och då gäller det att rida fort, så inte snön fastnar.....
 
Sv: Snöskor?

Det är ju frågan om vad du menar riktigt.

Vi har sk guldskor, fastbroddskor med 6 brodd på varje sko och sedan snösulor för att motverka snöpackning. Överlägset grepp i vinterväglag!
 
Sv: Snöskor?

Han jobbar på klinik där han märkt ett samband mellan hästar med hälta och hästar med snösulor. Så nu har jag slutat.

Han har inte sett något samband mellan hästar med hälta och hästar som har vrickat sig/halkat pga. snöklampar i skorna då...? :angel: /Mayara
 
Sv: Snöskor?

Han har inte sett något samband mellan hästar med hälta och hästar som har vrickat sig/halkat pga. snöklampar i skorna då...? :angel: /Mayara

Nej, Förmodligen inte i samma utsträckning. Om din häst skulle få problem med mjuka sulor och hälta så kanske du skulle välja bort snösulor också? Men vad vet jag? Nu har jag fyra brodd runt om och det funkar bra för oss. Som jag sa får man ta det lugnt när det är 0-gradigt så de inte får klampar, men i hagen har inte vi de problemen då det aldrig samlas så mycket snö där hästarna går.
 
Sv: Snöskor?

Jag har en häst som fick problem med eftergivna sulor och rejäl hälta som vi först trodde var fång. Han blev hjälpt och ohalt av vanliga sulor som han måste ha fram året runt för att inte bli sulöm igen, så det finns nog alla sorter.
 
Sv: Snöskor?

Brukar alltid ha snösulor vintertid. Min häst får styltor så snart första snöflingan faller. Flera andra i stallet kan rida utan problem fast de inte har snösulor men min häst kan knappt gå utan sulor, nån som fattar vad det beror på?
 
Sv: Snöskor?

Det kan nog bero på hur hoven är formad. Har din häst djupa hovar så fastnar där mer snö, har en häst flata hovar som dasslock så fastnar där mindre. Dett alåter rimligt för mig, men jag har ju inga vetenskapliga bevis...!:idea:

Jag tycker att snösulan är en fantastisk uppfinning, men med mina inlägg vill jag bara säga att den också har sina nackdelar. En vanlig sula ligger heller inte och trycker på samma sätt som en snösula. Detta är väl som så många andra saker olika för olika individer.
 
Sv: Snöskor?

Men pratar vi om samma typ av snösulor? Vi kör med typen som är en tunn slang (Mustads tycker jag är bäst) som slickar insidan av skon längs båda sidorna bak mot traktdelen.

Den skapar inte något extra tryck på sulan (ej kontakt). Den täpper inte till hoven.

Enda problemet är att miljön blir lite mer instängd, tar längre tid att göra rent och därmed är "smuts/fukt"-relaterade problem lite sämre.
 
Sv: Snöskor?

*kl*

Nu i vinter är alla våra hästar oskodda. Men i vanliga fall har en skodd häst snösulor av den typ sjöberga beskriver på vintern. Minns med förskräckelse tiden då dessa sulor inte hade slagit igenom. Att man vågade ta ut hästen? Jag tycker de fungerar perfekt. Tillsammans med broddar klarar man det mesta. Tyvärr har jag nu extremt dåliga ridvägar så vintertid ligger ridningen nere. Men det är lika viktigt att hästen har bra grepp o slipper styltor i hagen.
 
Sv: Snöskor?

Jag har snöskor på min häst, är kanon, skulle inte ens överväga att inte ha dem på.. så skönt för både mig och hästen att slippa alla snöstyltor som blir annars. De som är anti mot snösulor tror jag är det för att deras hästar lätt tappar skorna.. snösulorna hjälper ju inte direkt till med att skorna ska sitta på;)
 
Sv: Snöskor?

Jag skall sko min häst med snösulor på måndag. De är från förra säsongen, håller fortfarande! Sånnadär nätta grön-genomskinliga med kanal på. Dom är super!
 
Sv: Snöskor?

Är det någon som vet nåt om de där lösa snösulorna? Jag har hört att det skall finnas någon typ av slang som man kan föra in enbart under ridning. Alltså inte sko fast. (Är jag övertydlig nu....?!:d )
Eftersom min häst fick problem av de vanliga snösulorna (alltså de tunna ljusgröna) så tycker jag att det skulle va nåt för oss.
 
Sv: Snöskor?

Jag har 4 brodd/sko och snösula. Jag håller med dig om problemet med att dom tappar skor hela tiden är besvärligt (mest irriterande).
Trots att hovis använder söm nr 4-5 så går den av! Eftersom att gummit gör att skon rör sig i förhållande till hoven så sömmen går av just i sulan pga utmattning (pga rörelsen). Peppar peppar, mina har suttit i 4 v nu:)
Flera dagar nu har vi galopperat på byvägen (hårtpackad snö/is) och på skoterled ("privat" skoterled) utan problem. Styltor får de ju bara i skritt så om man håller uppe farten så är det inge problem utan sulor. Jag har sulor eftersom att problemet uppstår lika mycket i hagen när de bara strosar omkring i snön.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
703
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 744
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp