Snorig valp.

Svanpar

Trådstartare
tänkte kolla med er om någon av er har erfarenhet av snorig valp. Dvs, han är inte förkyld eller hängig på något sätt. Han busar som vanligt, äter och dricker som vanligt osv. Men, hans nos rinner i princip konstant. Det är som vatten som rinner.. Har sprungit hos vet med han men får som inget klart svar där heller.
Nosen är dock rätt torr för det mesta.
Inte speciellt varm utan växlar som den ska.
Han äter royal canin puppy giant.
Har fått medicin mot noskvalster och ska snart ge det åt han.
Har någon av er med hund som haft noskvalster, endast haft rinnig nos som symptom. Utan nysningar och sådant?

tänkte kolla med er om någon av er har erfarenhet av snorig valp. Dvs, han är inte förkyld eller hängig på något sätt. Han busar som vanligt, äter och dricker som vanligt osv. Men, hans nos rinner i princip konstant. Det är som vatten som rinner.. Har sprungit hos vet med han men får som inget klart svar där heller.

Har någon av er med hund som haft noskvalster, endast haft rinnig nos som symptom. Utan nysningar och sådant?

Jag tror absolut inte på noskvalster.

Är det en ras med lång nos? Snörvlar den?

Jag tänker tvärtom - ras med kortare nosrygg och ev mindre näsborrar ?

Mina tidigare shar-pei fick ofta vad jag kallade för "kondens" från näsborrarna. Inget farligt och är som klart vatten. Troligtvis handlar det mer om nosens uppbyggnad, hur tårkanalerna ser ut osv så en del av naturlig vätska rinner utan genom nosen (ögon och nos/näsa är ju sammankopplade precis som hos oss människor)

Han är en Berner sennen kille på drygt 4 månader.
Snörvlar ingenting alls utan det är bara det där rinnande vattnet som oroar mig.
Nyser ibland normalt, men det gör dem ju alla då och då.
Veterinären sa att det inte är någon fara alls att ge noskvalster medicinen även om han inte har noskvalster. Han tyckte dock att jag skulle ge det ett försök.
Tog även prover på honom. Lite lätt förhöjt med vita blodkroppar. Han sa att det är rätt normalt när stora raser växer. Men att det också kunde bero på parasit.
Jag tycker kanske att han har senaste månaden blivit lite "snorigare" om ögonen, speciellt på morgonen:. Tänker att de kanske har samband med nosrinnandet.

Han är en Berner sennen kille på drygt 4 månader.
Snörvlar ingenting alls utan det är bara det där rinnande vattnet som oroar mig.
Nyser ibland normalt, men det gör dem ju alla då och då.
Veterinären sa att det inte är någon fara alls att ge noskvalster medicinen även om han inte har noskvalster. Han tyckte dock att jag skulle ge det ett försök.
Tog även prover på honom. Lite lätt förhöjt med vita blodkroppar. Han sa att det är rätt normalt när stora raser växer. Men att det också kunde bero på parasit.
Jag tycker kanske att han har senaste månaden blivit lite "snorigare" om ögonen, speciellt på morgonen:. Tänker att de kanske har samband med nosrinnandet.
Jag tycker du ska fråga din uppfödare om det är vanligt på den rasen eller inte - så får du snabbare svar :) berner har väl lite hängiga ögonlock som unga och då samlas lätt pollen, vägdamm mm i ögonen vilket kan göra dom lite extra rinniga innan dom växt färdigt i skallen. Men prata med uppfödaren, för denne har nog bäst råd att komma med :)

Det kan vara överskott av tårflöde @Svanpar . Be vetten mäta tårflödet nästa gång du kommer dit. De sätter ner en liten pappersremsa under det undre ögonlocket som ska sitta en viss tid och sen läser de av på den hur mycket. Jag vet inte om det går att göra något åt överskott, men bättre det än att det är för torrt.

Det kan vara överskott av tårflöde @Svanpar . Be vetten mäta tårflödet nästa gång du kommer dit. De sätter ner en liten pappersremsa under det undre ögonlocket som ska sitta en viss tid och sen läser de av på den hur mycket. Jag vet inte om det går att göra något åt överskott, men bättre det än att det är för torrt.
Det ska jag absolut göra! Har inte haft en aning om att man kan be dem kolla sådant. Tack! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet inte om jag oroar mig i onödan så jag tänkte att jag rådfrågar buke, nybliven hundägare som man är. Har alltså en valp på 4...
Svar
9
· Visningar
5 556
Senast: Hurricane
·
Hundhälsa Trots goda kunskaper och tidigare erfarenheter av hundar står jag här och känner mig som världens sämsta hundägare för att min valp inte...
Svar
4
· Visningar
1 054
Kropp & Själ Varning långt inlägg... Jag har ett jättejobbigt problem som jag sökt hjälp för - men läkarna hittar inget fel. Jag har (vad jag kallar...
2
Svar
28
· Visningar
10 050
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka