Snorig katt

Hoobes

Trådstartare
Har en hankatt på 3 år som hela sitt liv varit snorig. Har varit hos veterinären ett flertal gånger och de kan inte komma på vad det är. Han är fullt vaccinerad och vi har provat att ge honom medicin för allergi som inte gett något direkt resultat. Hans bror var likadan men dog som ung. Min kille verkar må bra, är pigg och allmänt som andra katter bortsett från att han är snorig och slemmig i halsen då och då. Undrar om det är fler som har de här symtomen och vet vad det kan vara? Något medfött fel? Trånga slemhinnor? Som sagt HAR varit hos veterinär, så ingen idé att säga något om det, bara nyfiken om det finns fler som min kille.....
 
Sv: Snorig katt

Sök dej till en annan veterinär.
Jag hade en katt som liksom din snorade emellanåt och veterinären visste inte vad det kunde vara. Han blev sämre när det var väderomslag och när luften var rå. Till slut hittade jag en veterinär som verkligen var intresserad men tyvärr var det redan försent då :( Han hade så svår astma att hans lungor och luftrör redan hade tydliga förändringar. Enligt veterinären kunde han kanske leva ett halvår till med hård medicinering men jag valde med veterinärens stöd att avliva istället. Veterinären sa att han tyckte att vi skulle avliva då medicineringen hade varit jobbig för katten och att den ändå inte skulle leda till att han blev frisk. Det hade bara varit att förlänga lidandet.

Jag hoppas att du hittar någon veterinär som är intresserad och verkligen utreder din katt och särskilt att de röntgar honom så att de kan se om lungor och luftrör redan är påverkade. Jag hoppas att din katt får bättre prognos än min.
 
Sv: Snorig katt

Tack, då ska jag definitivt göra det omgående. Absolut inte kul när man minster sina vänner :cry:
 
Sv: Snorig katt

Min mammas ena katt är konstant alltid lite snorig men inte så att han får slem i halsen på något sätt och ögonen rinner ofta lite grann också. Han är utredd av veterinär utan att de hittat något och diagnosen sägs vara "kronisk kattsnuva", tydligen inte helt ovanligt på katthemskatter/katter som inte växt upp under de bästa förhållanden. Men jag tycker du ska söka dig till en veterinär som är intresserad av katter och har bättre kompetens, det låter ändå lite allvarligare med din katt då den får slem i halsen också.
Min mammas katt är nu snart 8 år och pigg och frisk så när som på att han har lite problem med urinvägarna ibland och äter specialfoder därav.
 
Sv: Snorig katt

Är tänderna undersökta ordentligt? Dimma fick problem med snuva, nysningar och hon kliade sig mycket runt nosen. Det visade sig vara en infekterad tand i överkäken som var roten till det onda. Tanden plockades bort och snart var problemen väck. Jag hade aldrig trott att en tand kunde orsaka sådana symtom, men veterinären i fråga jobbar mycket med djurskyddet här i stan och hade sett det många gånger förr hos katter som inte tagits så bra om hand eller av andra anledningar fått problem med tänderna.
 
Sv: Snorig katt

Superbra att få lite hjälp av andra som haft eller har liknande problem, jag har ju aldrig träffat på någon innan. Har kontaktat djursjukhuset i Jönköping så ska boka tid och ta blodbprov där så får vi se om det visar något. Hittar man inget så får han ju leva så länge han verkar vara pigg, glad och må bra i övrigt, så får man ta ett annat beslut den dagen man märker att han mår dåligt. Men vi börjar med att undersöka det vidare lite till iallafall *le*
 
Sv: Snorig katt

Vad har du för kattsand? Vet att vissa katter har reagerat med "snuva" på Cats best öko plus, tror jag det heter. Dvs ströet som ser ut som sågspån men som bildar klumpar.
 
Sv: Snorig katt

Ah ne använder inte det, men tack för infon, låter som något jag inte ska testa då heller med tanke på att han redan nu är snorig. Har vanlig sand och har använt olika märken men det har nog inte varit någon skillnad.
 
Sv: Snorig katt

Vår katt blev (som kattunge, har förstås inte provat sedan dess) väldigt snuvig och fick rinnande ögon av ToaLätt.
 
Sv: Snorig katt

Min Yoga fick lungödem och blev inlagd på 4 dygn av Öko Plus :crazy:

Men oavsett så kan det ändå vara nån form av allergi.
 
Sv: Snorig katt

Han har börjat tagit sig ut lite mer nu när det varit lite varmare i luften och måste nog faktiskt äga att han är mindre snorig när han är mer utomhus, så någon typ av allergi känns ändå som det mest troliga trots att medicinen vi provade inte fungerade. Ska försöka få tag på någon annan veterinär nu efter helgerna......
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 063
Senast: canine
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 661
Senast: Fraegd
·
Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
7 173
Senast: Mumfie
·
Katthälsa Jag kan inte sluta fundera över vad min mammas katt dog av och det slog mig att någon här kanske har lite förslag? Två veterinärer gick...
Svar
15
· Visningar
4 286
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp