Snorig, hostig och högljudd andning

Sv: Snorig, hostig och högljudd andning

Du skriver att hästen var förkyld/sjuk större delen av vintern och använder termer som att den hostar, flåsar, har högljudd andning. Att den flämtar när den arbetas i galopp. Att problemen nu återkommit.

Då är det inte konstigt att du får svar i stil med att du bör uppsöka veterinär, för det är just det du bör göra, en ordentlig koll med diverse provtagningar från din hästs luftvägar. Innan det blir kroniskt och svårbehandlat.
mvh
Evale

Ursäkta, uppfattade det inte som om den bara varit snuvig och hostig i 2 dagar...då är det ju inget problem alls då. Är hästen frisk så är den ju frisk och inte flåsig efter galopp eller hostar vid igångsättning eller efter du börjat trava den...

Kul att den är bra igen!

Sätt ut honom på lösdrift omedelbart.

Det är inte ok att man säger att en häst "i vanliga fall" flämtar mycket i galoppen, det är ju en ung häst som borde vara frisk och stark.

Lösdrift och klinikbesök för att kolla lungorna.... jättetrist att du inte har pengar, har du inte så du kan undersöka den, sluta rid och sätt den på lösdrift åtminstone.

Håller helt och hållet med.finns ingen anledning till att ha en sån häst uppstallad.

Okej, om nu hästen "bara" var rosslig 2 dagar från den 12-14 maj, varför skriver du då att det varit det i några dagar redan den 12e? Men jag kan ju försöka svara på dina frågor efter egna erfarenheter av hosthästar.

Kan hästar ha känningar av pollen? Ja, fastställs av veterinär, inte så vanligt men det finns hästar som har sådana problem.

Lr kan det vara av att det kanske är damm i höet eller pga luftfuktigheten lr något? Hästen kan absolut bli dålig om grovfodret innehåller mögel och hästar med luftvägsproblem kan mkt väl få känningar vid väderomslag.

Finns det något jag kan ge honom för luftvägarna/halsen? Finns ju både receptbelagda läkemedel, vilket man ALLTID ska börja med, sen finns det även diverse "huskurer" med örter etc, ger själv ett örtavkok till våran hostponny EFTER överenskommelse med veterinär.

Han har aldrig haft så här förut. Hästen har ju tydligen varit sjuk hela vintern, det är nog här dom flesta reagerar och undrar ifall du tagit hjälp at veterinär eller inte?! Tror inte att det är någon som menar något illa med det dom skriver. Som sagt, hosthästar skall man alltid vara på sin vakt med för det kan sluta riktigt riktigt illa.

När man ställer frågor om ett sånt här känsligt ämne som just hosthästar så får man vara beredd på få rätt "häftiga" svar om det nu inte är så att man tydligt skriver att hästen är undersökt och utredd av en veterinär samt behandlad vilket du inte gjort.

Önskar dig iaf lycka till och hoppas att hästen blir frisk nu när sommaren kommer och den kan vara ute dygnet runt!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 435
Senast: Freazer
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 017
Senast: terrific
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 743
Senast: emptyrings
·
Hästvård gott folk, nu är jag rådvill & dessutom börja jag bli lite orolig. min tösa häst har nu varit sjuk? sedan vad jag vet vecka 20, nu...
Svar
1
· Visningar
1 426
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod