Snorig, hostig och högljudd andning

B

Brian

Min häst har varit förkyld större delen av vintern men slutade hosta och snora för ca 2 månader sedan. Nu de senaste dagarna så har han börjat snora igen, och hostar. Snoret är genomskinligt. Och jag var ute och betade med honom så var andningen lite mer högljudd än vanligt. Inte direkt ansträngd men ja, det är svårt att förklara. Lika när jag rider, korta tyglar i skritt så hör man hur han flämtar/flåsar.. Kan de här symptomen höra ihop? Kan hästar ha känningar av pollen? Lr kan det vara av att det kanske är damm i höet eller pga luftfuktigheten lr något? Finns det något jag kan ge honom för luftvägarna/halsen? Han har aldrig haft så här förut.

I vanliga fall så flämtar han väldigt mkt i galoppen när man jobbar honom, men inte i skritt och trav. Och desto mer kondition han fått desto mindre har han flåsat i galoppen.

Kan någon komma med något tips?

Sv: Snorig, hostig och högljudd andning

ta ut en veterinär eller åk in till klinik och kolla upp halsen

Min första tanke när jag läste ditt inlägg var ifall du verkligen VET att hästen varit förkyld hela vintern. Din beskrivning gör att mina tankar går direkt till luftrörsproblem pga allergi (dålig stallmiljö).

stallmiljön är inte dålig. Ventilation med fläkt gående under hela tiden då hästarna är inne + dörrar till övriga laudgården öppen osv. relativt nytt stall. Byggt på 2000-talet. Tidigare förkylning i vinter var vanlig förkylning plus att den troligtvis förlängdes pga bädden, vilken jag tog ur eftersom det inte fungerade pga att han var "för grisig" vilket resulterade i ammoniak lukt.

Har för närvarande inte råd med veterinär pga restskatt på 16000kr som jag nyss betalat tillbaka...

Du måste se till att hästen får veterinärvård. Har du inte råd att ta hand om den får du lösa det på annat sätt.

Sätt ut honom på lösdrift omedelbart.

Det är inte ok att man säger att en häst "i vanliga fall" flämtar mycket i galoppen, det är ju en ung häst som borde vara frisk och stark.

Lösdrift och klinikbesök för att kolla lungorna.... jättetrist att du inte har pengar, har du inte så du kan undersöka den, sluta rid och sätt den på lösdrift åtminstone.

stallmiljön är inte dålig. Ventilation med fläkt gående under hela tiden då hästarna är inne + dörrar till övriga laudgården öppen osv. relativt nytt stall. Byggt på 2000-talet. Tidigare förkylning i vinter var vanlig förkylning plus att den troligtvis förlängdes pga bädden, vilken jag tog ur eftersom det inte fungerade pga att han var "för grisig" vilket resulterade i ammoniak lukt.

Har för närvarande inte råd med veterinär pga restskatt på 16000kr som jag nyss betalat tillbaka...
Det kan vara bakterier i hals och lungor som inte kommer att försvinna av sig själv utan din häst kommer ständigt att dras med detta om du inte gör något åt det.
Att låta sin häst stå och hosta en hel vinter utan att kolla upp det är inte så smart. Har du otur kan det bli kroniskt.
Möjligt kommer hästen att bli bättre i vår och sommarvärme, och sämre igen vid installning till hösten.
Din sista mening är så sorglig att läsa...jag tror tyvärr att många ridhästar har det som din. Dvs ägaren har egentligen inte råd att ha häst och snålar in på viktig vård, som ochså är dyr.
gulan

Vem ställde diagnosen "vanlig förkylning" ? Du eller veterinären?
Intressant, har aldrig hört något liknande på häst..

Jag har en gång fått diagnosen "vanlig förkylning" på en snorig, hostig unghäst av en veterinär. Behandling ingen det går över av sig själv. Det gjorde det inte alls.

Provtagning med hjälp av en annan veterinär visade på steptococcus zooepidemicus och krävde en ganska lång penicillinkur plus karatän av stallet

Senast ändrad:

Ute och cyklat behöver den veterinären inte ha varit. S. zooepidemicus är en opportunistisk patogen som kan orsaka infektion i samband med någon typ av stress, typ vävnadsskada eller efter en virussjukdom. Det kan ju ha varit så att hästen först drabbades av en viros och därefter fick S. zooepidemicus möjlighet att infektera....

// Qbaby

min häst har haft en "vanlig förkylning". Hostade och snorade och hade lite lite feber 1-2 dar.
Halsen kollades med kamera och den såg fin ut så då var det bara en vanlig liten förkylning och Vet trodde att den skulle vara över på ca 1 vecka men hästen var hostfri efter 3 veckor och gick endast korta promenader under hela tiden.

Som många andra sagt, ta hästen till en veterinär!!! Hästen är väl försäkrad så besöket bör ju inte gå på mer än självrisken, dessutom så har då inte jag haft några som helst problem med att få dela upp betalningen.

Även om stallet är nybyggt så betyder ju inte det att hästen inte blir sjuk, våran shettis blev dålig i luftvägarna trots att vårt stall är byggt 2005, vetilation och öppna dörrar! Det kan vara många faktorer som spelar in när en häst blir dålig i luftvägarna. Foder kan ha en stor bidragande orsak då spelar det ingen roll hur bra stall man har.

Hästen stod på djursjukhus i två veckor pga av planerad operation (navelbråck) Dagen efter hon kom hem började hon snora. Eftersom jag har ett litet stall utan inackorderingar, där hästen är född och uppvuxen, och aldrig har någon häst uppstallad någon annan stans (förutom djursjukhuset just denna gång) måste hon väl fått S. zooepidemicus på djursjukhuset eller? Vad är inkubationstiden? Hästen var aldrig sjuk men naturligtvis är det stressande för en unghäst att forslas till ett stort sjukhus med massa främmande både folk och fä och bli stucken i halsen upprepade gånger. (Personalen var inte alls glad på henne då det krävdes minst tre man för att sticka henne tydligen. Däremot hade jag inga problem att sticka henne själv när hon fick penicillin)

Eller kan någon av mina äldre hästar som jag nu haft i flera år som aldrig visat några symptom på förkylning vara smittbärare? I så fall borde väl de föl som fötts efter detta skedde blivit sjuka?

Ingen av de andra hästarna blev sjuka och eftersom jag berättade att hästen var nyopererad och hade stått på ett djursjukhus kan jag tycka att även den första veterinären borde ordinerat ett prov. Eftersom ett djursjukhus där det rör sig så många (både sjuka och friska) hästar får väl lov att anses ha högt smittotryck? Dessutom hade hon snorat i två veckor. Med tanke på den bakgrunden tycker jag första veterinären var ute på en liten cykeltur i alla fall.

Men hade jag vetat att det räckte med ett snorprov hade jag kunnat ta det själv och lämnat till labb för ett sådant prov behöver man ju inte kalla ut veterinären. Det slutade ändå med att jag fick ta det själv då hon absolut inte skulle snora när veterinären var på plats. Egentligen borde man kanske vid misstänkt snorande ta ett sådant prov omedelbart innan man kallar ut veterinären. Det tog inte så många dagar att få svaret och är det då något otäckt och smittsamt så vet man.

Helt riktigt. Streptococcus zooepidemicus är en väldigt vanlig bakterie so ofta hittas när man letar efter kvarkabakterier, oftast skitsvårt att säga om den är orsaken tll eventuella symtom.
PL

min gulle har rätt känsliga luftvägar, borde inte äta hö, men då vi bara är tre i stallet blir det svårt med någe annat, går dock ute 24/7 sen två veckor nu så jag hoppas han slutar med sin host HOST i början av varje tur, lösdrift är mitt rek alltså, hoppas det löser sej

Han var såhär två dagar. Dag 3, inget fel alls... Ringer du till läkare när du är förkyld efter dag 1 o 2? Lr har allergi känningar av pollen?

Och nu alla!
Är övertrött på alla: vi vet bäst.. Seriöst.. Jag känner min häst bäst själv. Att andra i stallet började: om du är orolig så tycker jag att du ska ringa veterinär.... Efter att han hostat i 2 dagar.. suck.. Kan ju säga till alla övriga nu som svarat att min häst lät lite rosslig i lungorna i 2 dagar. nu dag 3 ingenting.. Bara som vanligt.. så nu kan ni sluta hålla på över era snäsiga svar... Sista gången jag frågar om något på buefalos eftersom alla "duktiga" här tydligen bara klankar ner på en... *irrierad* ..

först så skriver du att hästen varit sjuk för 2 månader sen och då under en längre tid men nu är det helt plötsligt 2 dagar bara??

och säger att hästen låter ansträngd när den andas när du rider och när du leder den, det låter inte alls bra.

För din häst bästa så bör du ta kontakt med veterinär nästa gång din häst blir förkyld eller låter ansträngd för annars så kan det bli mycket dyrt om hästen blir kroniskt sjuk.

Och du har väl inte ridit hästen nu när den varit sjuk?

Men jösses har hästen hostat och varit snorig i TVÅ månader utan veterinär kollat på den???
Eller är det en veterinär som sagt att det är "vanlig förkylning"?

Jag har själv gjort misstaget att inte ta min hästs hosta på allvar en gång i tiden och det kostade mig dyrt många år med dyra mediciner och extrem noga skötsel för att jag slarvat.
Om en häst hostar i mer än 1-2 dagar skulle jag absolut ta ut veterinär eller absolut minst rådfråga veterinär! Jag blir jätte orolig bara mina hostar till en gång.

Tyvärr verkar många inte veta vilka problem långvarig hosta faktiskt kan medföra!

I mitt stall var en ponny och min häst lite hostiga, inga andra. De hostade inte så mycket, men ponnyn hostade markant mer än min häst. Hostade vid ridning ibland och sen inte nästa dag och se igen och så höll det på, men båda var pigga och glada och misstänkte absolut ingen sjukdom, det här var för en månad sen, den typiska tiden då hästar blir lite hostiga med väderomslag mm. Vi hade haft en häst i stallet som var jättehostig men det var inte smittsamt (Den hade varit på klinik oc tagit massa prover så det var helt säkert att den inte smittade).

Tog efter 2 veckor ut veterinären som gick ner med kamera i strupen. Ponnyn visade sig ha lite lite lite slem i halsen medan min, som hostat mindre, hade jättemycket! Vid provtagning visade det sig att båda hade virus och vi fick slemlösande och luftrörsvidgande åt dem. Efter 2 veckor hade jag återbesök då min häst var så slemmig och nu visade proverna att slemmmet hade tilldragit ssig bakterier, som han fick antibiotika mot.´

Hade jag inte tagt ut veternär hade han inte blivit frisk, och han hostade lite, medan ponnyn som bara var lite lite slemmig hostade mycket! Det beror alltså på hur känslig häst man har och utan koll av veterinär kan man inte vara säker på att det går över av sig själv. Aniagligen har din häst dragits med det hela tiden, bara i olika sjok. Ta ut veterinären, det finns inga ursäkter att inte göra det! Som sagt, be att få dela upp betalningen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 435
Senast: Freazer
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 017
Senast: terrific
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 743
Senast: emptyrings
·
Hästvård gott folk, nu är jag rådvill & dessutom börja jag bli lite orolig. min tösa häst har nu varit sjuk? sedan vad jag vet vecka 20, nu...
Svar
1
· Visningar
1 426
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod