Snor i ena näsborren...

I

Idiz

Hej Alla!!

Mitt käre sto har under ett par månader haft från & till rinnig nos.. Dock bara i ena & samma sida.. Vissa dagar har det varit gult & vissa dagar helt genomskinligt!
Hon luktar inte illa i näsan & jag har tagit tempen på henne var & varannan dag, ingen feber..
Hon é pigg & glad som vanligt:bump:..
Nån som känner igen detta & kanske kan veta vad det kan vara??
Ger det nån vecka till innan jag ber farbror doktorn komma, som sagt hon är ju som vanligt annars!!!
:banana:

Sv: Snor i ena näsborren...

Det där låter inte normalt.

När det kommer war ur endast en näsborre ska man kolla upp hästen. Det handlar ju förstås om en infektion, förmodligen lite mildare eftersom hästen inte uppwisar några andra symptom, och den är lokaliserad i den sidans konker eller bihålor. Man kan misstänka att något fastnat i nosen, en bihåleinflammation, en tumör osw. Det kan ju också wara en lindrig infektion i nässlemhinnan, men det bör kollas upp.

Fortsätter det tycker jag att du ska boka tid på klinik för undersökning. En wet som kommer hem till stallet har sällan med sig endoskop för undersökning aw näshålan och då är besöket bortkastat.

Tack för ditt svar...
Vi har väl misstänkt att det kan va nåt som fastnat "på vägen", eller kanske nån tand som blitt dålig (hade dock tanvård på henne senast i våras). Hon mår bra idag med. men det blir ett samtal till vet imorn bitti..
Får hoppas på att det är nåt lindrigt!
:confused:

Låter precis som en av våra unghingstar. Han vart "dålig" en period, sen blev det bättre och gick över helt. Ingen feber eller hängig överlag, utan bara snorig. Men så kom det tillbaka igen, smittade ingen annan häst, och kom bara ur ena näsborren. han blev inte bättre efter en vecka dagar så vi rådfrågade en veterinär som sa åt oss att röntga huvudet på honom, vi beställde tid för honom på Skara, de röntgade huvudet och upptäckte att han hade bihåleinflmation.

till oss sa de att det var bra att vi inte väntat för länge, för annars kan det bli kroniskt. Han fik Metacam och någon annan medicin (pencillin aktigt) av ngt slag som jag inte kommer ihåg namnet på, nu har han varit fri från det hela i 2 månader, och det verkar håla sig så. :)
jag tycker att du, som du sa, bör be din veterinär komma och kolla.

Liknande trådar

Hästvård Hej Min häst har varit lite snorig i ca en veckas tid. Det kommer enbart när hon frustar men inte ens då alltid. Vissa dagar är det mer...
Svar
7
· Visningar
2 111
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Hästvård Jag ber hemskt mycket om ursäkt till alla er som blir upprörda när ni ser någon göra en tråd på ett hästforum istället för att slösa en...
Svar
10
· Visningar
7 644
Senast: Plantan
·
Hästvård Behöver lite hjälp! I onsdags kväll va min häst snorig. Lite grann i ena näsborren, genomskinligt. Det är bara i höger näsborre. Igår...
2
Svar
21
· Visningar
3 592
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar