Snöproblem

A

annakarolina

Har problem med plogningen bredvid min vinterhage, det går en liten väg in till en sommarstuga längst med mitt staket och personen som röjer denna väg lägger upp snön mot mitt elstängsel med följden att mina hästar bara kan kliva rätt ut.
Har staketet en bit från vägen för att undvika detta men eftersom dike saknas blir bara vägen bredare och bredare :(
Motsatt sida av vägen är det bara tomma hagar vintertid så att lägga snön åt det hållet är helt ok. Har jag något "lagligt" stöd att kräva att snön inte körs upp på mitt staket?
Tacksam för alla svar och all erfarenhet om det här eller liknande då ett artigt samtal med snöröjaren var helt resultatlöst tyvärr

Sv: Snöproblem

Jag skulle tro att det är ditt problem att se till att staketet fungerar, snöplogen kan inte ta hänsyn till allt. Vårt staket är också begravt men fungerar än så länge.
Dock är jag int helt säker för jag vet att en som hade trästaket upp till en stor väg ett år när det var mängder med snö o fick staketet helt förstört fick viss ekonomisk ersättning, men det hjälper ju inte under tiden staketet är gömt under snön.

Vi skulle flyttat in vårt staket ett par meter till innan det blev vinter, men snön kom en månad tidigare än normalt så vi kom aldrig så långt. Så det är till att skotta och se glad ut..

Jag har pratat med snöröjaren eftersom möjligheten att lägga snön åt andra sidan finns, dock lite besvärligare. Är jag hemma och vaken när han kommer kan jag ju skotta direkt men problemet uppstår när han plogar när jag är på jobbet eller när jag sover - kan vara lite när som helst,
Så fastän andra möjligheter finns är jag fortfarande ansvarig om mina hästar rymmer pga detta? För att inte tala om den ständiga oron för mina hästar:(

Vems är vägen?
Finns det servitut eller liknande?
Finns det handlingar som sägar vad som gäller ifråga om vägen?

Väghållaren kan ha rätt att disponera visst utrymme bredvid vägen, just för snöavläggning t ex. I så fall kan man nog inte göra mer än be den som plogar om att lägga snön åt andra hållet.
Finns det inte någon sådan rätt, ser jag ett egenmäktigt förfarande el dyl. Alltså att man tar sig rätt att lägga snön över ditt stängsel. I detta fallet blir man ansvarig för och ersättningsskyldig om något händer med dina hästar eller själva stängslet. Motsvarande att lämna grind öppen t ex.

LIA

Här uppe i norr är det ju alltid snövallar på vintern och då är det ju självklart att ha hagstängsel som fixar det, tex högre tråd el dyl.

Plogkäppar (reflexpinnar) kanske skulle behövas så att vägen inte plogas bredare och bredare?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka