Snoppen luktar urk!

S

Sveipur

Min ena valack har en grå beläggning på snoppen som luktar vidrigt illa. Ingen av de andra valackarna vi har, har haft detta. Har försökt hitta något om detta i Apotekets "Hälsoråd för häst", men utan resultat. Vad kan detta vara? Någon form av infektion?

Och ja, vi brukar tvätta skapet med ljummet vatten då och då.

Det låter som förhudskatarr.
Hade en valack som fick det några gånger.
Tvätta med laktasydtvål (tror det stavas så) och vatten.
Viktigt att tvätta ända in och runt om penis.
Helst ska man försöka lirka ut den så att man får riktigt rent.
Men det är inte det lättaste :crazy:.
Gör det dagligen i en vecka ungefär.
Det var vad min veterinär rekomenderade.
Skulle han inte bli bättre av det så får veterinären komma och då ger dom iregel lite lugnande medel, då brukar dom släppa ner penis lättare och man kan tvätta ordentligt.

Jag har tvättat med såpa på min pålle. Det är som om smuts kommer in där i snoppfickan. Det här hade min shettis oxå, o han fick mycket. Lactacyd är oxå bra.

Mina tycker de det är skönt bli av med eländet, så det går jättebra att tvätta. Lite pilligt kanske att komma åt överallt i snoppfickan, men :D Shettisen fick jag ta en gång i veckan när det var sånt här skitväder med regn o lera. Under sommarn räckte det med en gång i månaden.

Hos dem var det ingen infektion utan bara skräp som fastnat. De blir ju samma på våra manliga tvåbenta oxå. Hygien!!

Lena

Får jag bara fråga hur man tvättar en hästsnopp?! Har aldrig gjort det tidigare, men det börjar bli dags tror jag. Väntar man tills den kommer ut, eller går det att dra ut den?? :confused:

Fick detta rådet av våran veterinär då min häst hade detta. Tvätta med svag jodopax lösning och för att komma åt ordentligt innuti så spola med en plastspruta. Gjorde så på min häst och han blev bra efter ett par tvättningar.

Du blir nog inte så poppis om du försöker dra ut den. Min valack som får smutsproblem lite då och då, hänger snällt ut den om man kliar honom på ett speciellt ställe på ryggen... Försök att hitta något liknande. Annars är det nog bara att vänta tills den är ute för luftning!!!

Vissa släpper ut den om man baddar med ljummet-halvvarmt vatten över öppningen och skapet.

Undrar vad det känns som... :o :D

Tack för alla svar. Jag har faktiskt bara använt vatten tidigare, men nu ska jag prova med lite lactacyd.

Faktum är att han fäller ut snoppen ganska ofta, men tar in den så fort man skall rengöra. :smirk:

Haha! Ja, bara och vänta då... Men han har den ofta ute en stund när man kommer in i stallet efter en ridtur och håller på att sadla av.

Sv: Re: Snoppen luktar urk!

Haha som min då! Hinner aldrgi fram för att tvätta. Men de få gånger jag hinner brukar det dock inte behövas =)

En liten undran bara. Är det samme valack som har de där vårtorna?

Sv: Re: Snoppen luktar urk!

Ja, det är samma häst. Har precis pratat med veterinären och det blir lätt infektioner om de har inkar på snoppen. Veterinären kommer ut och tittar på honom i morgon.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 139
Senast: tott
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 946
Senast: Pallen
·
Hästvård Min nu 26-åriga haflingervalack fick en tumör på snoppen som opererades bort för drygt fem år sedan. Redan för ett år sedan misstänkte...
Svar
9
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka