Susan

Trådstartare
Hur påverkas era hästar av snön?

Här där jag bor har vi fått 75 cm snö som sedan vinden har packat ihop så det är halvhård snö, och överst är det 5 cm skare - jag som människa har riktigt svårt att ta mig fram i hagarna. och hästarna verkar inte roade heller. Står mest vid grinden och vill in igen

Jag ser i andras hagar också tex lösdrifter att snön är orörd. Hur gör era hästar - och hur gör Norrlandshästar. Min rörde sig väl i snön innan de två sista snöfallen - där det näst senaste så snällt gav oss 3 dm

Jag var på Wången ett år och där var det snö till ljumskarna, men inte så hård som denna. Det var lössnö och mycket lättare för hästarna att gå

Kanske blir värre här där det är öppet och också sjunker ihop och när det är varmare vissa dagar - och sedan blir hårt och tjockt

Kom med snöreflexioner - här går det inte att ploga längre utan de får gräva bort snön med skopa. Ingen i snösvängen har sett något liknande

jag tycker synd om de vilda djuren

Sv: SnÖn

De plöjer/plogar sig en gång i snön, och så håller det sig till den. Använder hela hagen, men avviker numera inte från gångarna. (Innan så skuttade de kors och tvär i snön). Detta skickade upp tappskofrekvensen på en sällan skådad nivå, de är så smala gångarna att när de kommer i full galopp i dem blir dte mycket tätt mellan fossingarna och påtramp på skorna.

Här är det över metern snö, och som du beskriver den, en skare som nästan håller, och så tung snö under. Shettisen 'bottnar' inte om han kommer ut i lössnön, han fastnade i en snödriva häromdagen, fick gräva lite åt honom så han kom loss stackarn.

L han plöjer som ett ånglok han genom drivorna.

Men, de reder sig, använder hagen men gångarna. Skulle jag släppa dem i en ny hage utan gångar skulle de plöja/pulsa upp nya. Shettisen låter då L bana väg, han är smart den lille.

Är nog eg bara MATTE som har besvär och svär över det.

ANg vilda djur, så rådjuren dukar under. De stödmatas rätt offensivt på flera platser här, men det räcker inte, och de svaga börjar duka under, och de har fått avliva utmärglade rådjur för att slippa att de självdör. Tydligen kommer de få det ännu värre när det börjar töa sen. Så jag tycker också synd om de vilda.

Jag har också tänkt på detta. Om man tittat i våra hagar så ser det väldigt olika ut. En del ser i princip orörda ut, andra hagar har gångar och några ser ut som om man spelat fotboll på dem, dvs helt upptrampade. De hagar som är orörda är hos de hästar som man normalt inte ser röra sig så mkt och "fotbolls planerna" hos vilddjuren som normalt lever rövare, och gör det nu med trots all snö. Kan tillägga att det endast är stora hästar.....

Vi här nere på rivieran :p har ju klarat oss lindrigt undan. Som mest hade vi 3 dm snö i hagen, och så glada hästar har vi väl aldrig haft. Har en tråkig hage, strax utanför stan, och när det är blött och kladdigt står våra pojkar (går 2 st ihop) mest och hänger i ett hörn. Men när snön låg var det minsann upptrampat i hela hagen, fullt med busspår osv. 3 dm hindrar ju inte riktigt våra stora hästar från att röra sig... ;)
Nu har ju snön försvunnit här och hästarna har ist fått en simbassäng i hagen, inte alls lika rolig att leka i, även om den ena rullar sig i den... :crazy:
För att ingjuta mod i er så har våren kommit till Malmö, +grader och sol, har hittat ridbanan igen! :banana:

Våra kusar rör sig inte heller mycket efter förra helgen. Det var först då vi hade regn på snön och skaren blev så hård. Men maken har schaktat upp stora gångar runt stallet och vissa delar i hagen lika breda som skopan på grävarn, så i de gångarna går de iaf.

Men nu är det + och sol här så förhoppningsvis så fortsätter det smälta och blir vår snart...

Vi har ingen skare och har inte haft :bow: Hästarna trampar upp där de vill gå. Vid grinden och där de får hö täcker det knappt hovarna, sen har de stigar bort till träden där de gillar att pillra och gnaga. Men är det bus på gång springer de där det finns plats :p

Som mest hade vi väl 70 cm, sen smälte det och sjönk undan kanske 2 dm. I helgen fick vi mer snö, 2-3 dm, så vi är väl tillbaka runt 70 cm nu. Botten är dock väldigt hård på sina ställen så nu är det mer vanskligt än det var innan när det kommer till ridning och kunna arbeta hästen - mest plogade vägar som gäller nu. Fördelen är att den övre snön är väldigt lös och inte tung, så de kan ta sig fram bra i hagen ändå.

Men staketet är i boghöjd vid grinden :o

Fördelen med snön är ju även att hästarna varit konstant rena !
Jag tycker också synd om de vilda djuren och kan inte förstå hur jakt kan tillåtas när det är så mycket snö !

Hej från Hambo

det är helt klart jobbigt för dom att gå i hagen just nu. man ser att de inte rör sig mer än nödvändigt o de står ofta uppe o hänger vid stallet (hagen är i anslutning till stallet).

pållen har mkt energi, men var mer busig för två månader sen. jag tror han tycker det tar för mkt att busa (dvs div konster över mark) så då drar han på i fart ist :p

Vi plogade gångar i hagen som ge gick i tills för en vecka sen då det kom mer snö + att det blev drivor. Nu har de en stor mittgång och några små gångar som de går i. Det är ju såklart tråkigt att de inte kan använda hela hagen men de överlever ju. Jag går lite längre promenader än vanligt med min häst för att hon ska få röra sig lite extra.

"Våra" hästar (3 st, 1 på boxvila) rör sig inte alls så mkt i hagen. Har en gång från grinden bort till den andra grinden, där går de. Hänger mest vid grindarna.
Snön går upp till magen på pållarna. På de värsta ställena över huvudet på den minsta pållen (fjord)...:laugh:

Vi har stora, många, underbara hagar på gården. Och två hästar. Men det går bara använda en hage pga snön nu, samma hage de haft hela vintern. Otroligt enerverande. De har ju ätit upp varje liten knopp som finns i hagen nu och det finns inga möjligheter att släppa dem i ny hage med denna skaren.
Vi "underhåller" hagen med att slänga ut höet runt den upptrampade platsen vid grinden så det för varje gång blir lite mer upptrampat och större plats för dem att röra sig på.
Men hade det inte varit för den busiga, 3åriga nordsvensken som sätter av i full galopp i denna höga snö skulle det nog inte finnas några gångar, platser som min lilla arab vill röra sig på :P (Nordsvensken ser ut som ett snömoln när han kommer rusande i snö som går nästan upp till magen på honom!)

kl

har gått upp några gångar som dom rör sig på, men mest står dom still. tydligt att dom inte tycker det är kul att gå i lössnön. dessutom rullade min häst fast i den jäkla snön och kunde inte ta sig upp. :crazy: jag hatar snö! :mad:

Vi har 3-4 dm kanske, inte alls kul när de smält och fryst på igen. Hästarna håller sig till sina gångar, men står för det mesta still :(

Och jag tänkte - de måste ju börja röra på sig. Så jag tänkte jag stolpar ut i hagen med höet

det var obehagligt värre - 75 cm snö nu packad till hälften ser plant ut uppepå men det är i sjok så ungefär vartannat steg bar - ursvårt att ta sig fram - jag kom inte många meter.

jag la i alla fall höet där och hittade en ås att stå på -när min 1.65 dam gick förbi - det bar inte för henne dock så hon var helt plötsligt liten som en ponny :D

Nordisen såg skojig ut när det bar bak men inte fram :o

Han tyckte dock nog inte jag var så skojig

Som sagt när han var liten och bodde på wången då fanns där mer snö - men den var inte hård som denna - har aldrig varit med om något liknande

Det kanske blir värre hos mig - då jag bor öppet och i söderslänt :confused:

Vi har dryga metern med snö i våra hagar, hästarna är inte det minsta roade av den längre :(
Runt ligghallen och vid insläppet är det upptrampat så där står de mest och hänger när de är ute. De har trampat upp en liten stig till "solplatsen" där de står och sover när det är soligt ute, men överlag är hagen väldigt outnyttjad.

Det är horribelt med snö runt vår fastighet, vi är totalt insnöade. Dessutom så är den enda vägen som jag kunnat rida på "förstörd" av de älskvärda skoteråkarna. Om de kunnat hålla sig till halva sidan av vägen hade det väl varit ok, men nej, de har gjort skoterspår över hela breddan av vägen så det går inte att rida där längre utan att riskera att bryta benen på hästarna :(

Jag är så fruktansvärt less på vintern nu ...*suck*...

Våra går i skogshage och där har det hållt sig hyfsat snöfritt. Eller inte fritt, det var en mild överdrift. Men det har inte blivit så djupt som nere på betena. Så pållarna kan utan problem gå i hela hagen utan att besväras av skare eller djupsnö.

Appropå vilda djuren så är det inte kul att se dessa faktiskt. Rådjur som desperat försöker ta sig fram över fälten :( Vi har plogat fram ett spår runt vår stora beteshage, samt ett par spår rätt ut på ett par andra åkrar. Dels för att ge djuren chans att förflytta sig men också ge viss möjlighet till att beta, om än gammalt gräs. Sen lägger vi ut hösilage och överblivet kraftfoder. Det behövs verkligen och jag tycker alla ska försöka göra något för de vilda.

Bor också i Skåne, men på Österlen. Vi har ganska mycket snö kvar här. Hästarna går på lösdrift ca 5 ha och de har banat en väg mellan bäcken och maten samt går lite överallt. När det var som mest snö med enorma drivor höll de sej vid bäcken - maten - lösdriftsstallet mest samt en bit att busa på i närområdet.

Nu är skaren hård så det går att gå och rida på den utan att falla igenom men det försvinner säkert snart när plusgraderna kommer.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka