snön klumpar sig

N

Nadin

Har ni några tips vad man kan göra förebygga att snön klumpar sig under hovarna?? :mad:

/Erika

Sv: snön klumpar sig

Finns oändligt med trådar med samma ämne -använd sökfunktionen, sök på tex "snösulor" eller "snöstyltor"

Finns bara ett sätt som verkligen funkar och det är Snowpads under skorna. De kostar runt 100:- paret men man kan återanvända dem flera skoningar. Det är de i silikon med en luftkanal, formade som en hästsko (på ett ungefär) som fungerar. INTE de som är heltäckande.. Fråga hovslagaren din efter snowpads, de brukar ha.. eller så finns de på vanliga ridsportbutiker. Luftkanalen är det som gör att det fungerar så den är viktig.. har sett billigare modeller som inte har det..

Har provat alla andra "mirakelmetoder" såsom olja i hoven etc.. och det fungerar inte! Kanske en liten liuten stund men inte en ridtur så det här är det enda jag verkligen kan rekommendera!

Nackdelen med sowpads är att det blir svårare att hålla rent under själva paden så risken är något högre att få bärrandsröta men det kan man förebygga genom att peta in tjära under någon gång i veckan!

Lycka till och pm:a ifall du inte kommer fram till vad jag menar så ska jag maila bild!

Rid på hårt underlag med jämna mellanrum. Jag har inga snöskydd alls på min häst, men jag har inga som helst problem med snöstyltor. Han sparkar av sig dom innan de blir för höga, och den snön som är kvar under hoven slår han av när vi går över vägarna.

Snösulor i skorna är oslagbart!

Har man inte det kan du prova att smörja hovarna med något fett (t.ex. hovfett) eller såpa på undersidan. Det brukar sällan funka några längre stunder, men är bättre än inget alls.

Jag använde hovfett när vi hade snö här. Funkade kanonbra, hela uteritten, däremot blev det lite halt på plan snö..

Sko mesd snösulor.. Annars klipp till egna hela sulor av plastlock och trä fast under skon. Hjälper mkt bra som nödlösning.

min kompis körde med en vaselin burk / per ridtur.. haha hon blev rätt fattig på en vecka. sen gav hon upp å satte på snösulor.

Hovfett fungerar bra , snön fastnar faktiskt inte..
Men snösulor är guld värt .. :smirk:

Man kan gnugga ett stearinljus på sulan... Det hjälper en stund...:d

Snösulor under skorna på hästen!! Mkt smart uppfinning ;)

Tack alla svaren !!nu har hon snösnulor och jag märker skillnad. :bump:

Nu kommer jag säkert att få massor av skäll för att jag är oansvarig, men högt tempo brukar faktiskt hjälpa! Och då menar jag inte slängtrav och sken, utan snabbare tempo än skritt. När det är mycket kramsnö ute, brukar jag börja ridturen med skritt på en plogad asfaltväg. När jag sedan kommer till den antagligen oplogade grusvägen, så är det dags att höja tempot, och sedan rider jag i andra gångarter än skritt ända tills jag kommer tillbaka till den plogade vägen. Där sitter jag av INNAN vi kommer ut på det plogade (HALT med snöstyltor på plogad väg), knackar ur snön ur hovarna och promenerar hem.

Snösullor..
fråga hovslagaren...

Jag har haft snösulor, vilket resulterade i bärrandsröta och tappskor.... Tycker det är svårt att hålla ordentligt i hovarna med snösulor, och med tanke på var jag bor (västkusten), är det inte riktigt värt besväret - det är inte så jättemånga gånger man har nytta av de där snösulorna, oftast är det ju regn och elände ändå... Men de gånger det är mycket snö på ridvägarna så fungerar det där med högre tempo ;-)

Min häst går barfota året om. Har ALDRIG problem med snöstyltor! :)
(Därmed inte sagt att alla hästar klarar av att gå barfota.)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har hört att man kan smörja in med någon sorts olja under hovarna som förhindarar att snö samlas under hovarna.Fettet gör att snön inte får fäste.Tror det var matolja man kunde ha under hovarna.Ska själv testa det på min häst nu.

antingen använder man snösulor eller så sprayar man som f*n med silikonspray innan man ger sig ut och har med sick hovkrats + spray när man rider :p

Liknande trådar

Mat Jag råkade köpa 1.3 kg picnicbog av gris och vill tillaga den (helst som en klump) i min slowcooker på söndag. Kära buke hur gör jag...
Svar
0
· Visningar
111
Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
346
Senast: Ponylove
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
446
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama