Snokrem eller inte snokrem?

-Remont-

Trådstartare
När vi köper träns vill ni ha snokrem eller inte?

Händer det att ni väljer bort träns för att det har eller inte har snokrem?

Eller väljer ni alltid träns som har avtagbar...ja vad kallas det...ögla? (den som sitter fast i nosgrimman)

Nyfiken på hur andra tänker eftersom jag själv vill ha utan snokrem och då även gärna att jag slipper den öglan som är fastsydd i nosgrimmen. Om inte annat så funderar jag på om det är värt att låta en sadelmakare ta bort den eller inte.

Sv: Snokrem eller inte snokrem?

Om jag vill ha snokrem eller inte beror på vilken häst som ska ha tränset och till vad jag tänkt använda det till. Jag använder inte gärna "snokremsnosgrimmor" utan snoken och ja, det har hänt att jag haft remmen på nån gång bara för att det är fult utan rem men med ögla, men oftast så kvittar det trots allt.

När jag köper träns så köper jag ett med den nosgrimma jag är ute efter och efterkonstruerar sällan, ska dock inte säga aldrig.
Nu har jag både nosgrimmor med och utan ögla så jag klarar mig. Köper aldrig nosgrimmor med avtagbart fäste, de tycker jag oftast är jättefula, om man tänkt använda remmen då, förutom nåt träns jag sett på Hööks tror jag (?) där fästet var dolt, men likväl inte jättesnyggt.

Håller med mumin. Jag köper det jag är ute efter. Är jag ute efter ett träns med engelsk nosgrimma (dvs utan snokrem) så köper ett sådant, är jag ute efter ett aachenträns (med snokrem) köper jag ett sådant. Är jag ute efter lite både och köper jag ett där man kan ta av även öglan.

Finns ju även lösa nosgrimmor man kan köpa, så om jag vill ha en speciell nosgrimma men inte vill köpa ett helt nytt träns köper jag en sån.

jag tycker inte om snokremmar, och försöker köpa nosgrimmor utan, men då jag inte heller tycker om super breda nosgrimmor så eller sån konstig knäppning dressyr träns brukar ha så blir det att jag köper ett fint aachen träns och tar bort snokremmen. letar fortfarande efter den perfekta nosgrimman med vitt foder utan snokrem, med finns det mängder av :(.

Jag köper inte träns/nosgrimmor med snokrem om man inte kan ta bort hela öglan, jag vill alltså ha en engelsk eller en som går att göra till en.

Är allergisk mot Aachennosgrimmor *spysmiley*

Jag är faktiskt på jakt efter en enkel, smal, engelsk nosgrimma med mässingspännen :love: att använda till ett gammalt träns som saknar nosgrimma.
Men det verkar ju f*n helt omöjligt att få tag på :mad: Hittar bara superbreda med foder i överflöd och pullbackknäppning :crazy:

Jag fördedrar träns utan. Tycker det är en onödig grej på de flesta hästar.
Vill jag ha snok väljer jag hellre en pullarnosgrimma då den har bättre utformning o känns mer hästvänlig :)

För mej kvittar det. Min ena islänning har träns med remontgrimma och den andra har träns med avtagen snokrem. Öglan stör mej inte ett dugg!

Jag köper inte träns med aachengrimma. Min häst blir rysligt besvärad om jag spänner en snokrem på honom och det är jag inte det minsta ledsen över eftersom jag själv tycker den sortens nosgrimma är ohyggligt ful.

På min hästs träns sitter enbart engelsk eller remontgrimma.

Jag köper det träns jag vill ha.
Har det snok åker den bort så fort jag kommit hem eller om det är ett dyrare träns så får sadelmakaren fixa bort den.

Men det finns annat med nosgrimmor som är mer avskyvärt än snok och det är alla dessa "hala och dra" nosgrimmor.... buuurrrr bbbuuuurrrr :mad:

Fast numera så plockar jag bort underdelen och använder någon av alla dom där lösa remmar som ändå ligger och skräpar över allt, kallas vis snokrem he he he, och syr dit den på undersidan så det blir som en vanlig knäppning under hakan...

Annars så använder mina hästar vanlig remont UTAN "hala och dra" på undersidan eller kryssnosgrimma, och då företrädesvis då en UTAN öglor då den är enklare at få att sitta rätt på hästen och bl.a. inte ha nackremmen petandes precis under ögonen... vilket också är en av mina käpphästar när det gäller utrustningen...

Jag rider 9 av 10 gånger med aachen, så snokrem är ett måste, engelska nosgrimmor går bort.
Skulle jag gå över till att rida utan snokrem oftare, så skulle jag dock köpa en engelsk nosgrimma direkt. Men det beror väl mest på att jag inte har en aning om hur jag ska kunna få bort aachenöglan utan att sabba tränset.

Jag vill ha utan, men bryr mig inte om ifall det finns snokrem på träns jag köper.

Har det fäste för snokrem så skär jag bort det fästet. (Köper träns i runt 300kr- klassen, hade jag köpt dyrare hade sadelmakare fått ta bort det). Det syns knappt att det har suttit där ens när man skurit bort det.

Jag rider för det allra mesta utan nosgrimma och skulle jag behöva nosgrimma så skulle det definitivt inte vara en Aachen.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 203
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 523
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka