Snöbollar i pälsen. Hur gör ni? Klippning?

A

afsana

Har en shi zu/tibbe/pudel blandning på snart 5 månader och han har MYCKET päls! Nu när första snön kommit så märker jag att han blir full med små snöbollar framför allt på benen och magen!
Undrar om ni har tips? Kan man klippa honom och sedan sätta på ett varmt täcke när man går ut eller är det bara att stå ut och kamma eller duscha när man kommer in?
Berätta hur gör ni?

Sv: Snöbollar i pälsen. Hur gör ni? Klippning?

eftersom det är en blandras så skulle jag klippa o ta på täcke...
det är ju inget som "förstörs"

eftersom det är en blandras så skulle jag klippa o ta på täcke...
det är ju inget som "förstörs"

Tycker du jag ska klippa honom helt? Räcker det då med täcke eller behöver han en overall med ben? Fast i och för sig så är ju pälsen väldigt tät även om jag klipper honom. Det kanske räcker med ett täcke då?

Det kan nog räcka med ett täcke bara, fast så kan man inte säga om min kungspudel för hon ska in i varenda snöhög..hon ser ut som en kanin när det är decimeter med snö:D

På min ena hund fastnar snön när det är nån ungefär +/- 0 grader ute.
Om det är lite snö så spolar jag av hunden när jag kommer in.
Är det mycket snö så har hon overall på sig.
Då fastnar det visserligen fortfarande snö på tassarna, men det får man lätt bort. Hon har inget emot overallen utan det är snarare så att man tror att hon förstår att den hjälper.

Jag skulle klippa ner hunden. Som sagt, är det inte en utställningshund så spelar det ju ingen roll. Hunden borde heller inte frysa om du har täcke på. Verkar onödigt träligt att kamma varje gång man kommer in och det är ju onödigt att skapa eventuell irritation ;) Dessutom är det inte heller så bra att duscha hunden flera gånger om dagen :)

Tack för era svar. Det blir nog att gå till frisören med honom.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 668
Hundavel & Ras Som diskuterats lite här på forumet är det svårt att skaffa sig en ärlig bild av hur pälsen är på en viss ras eftersom att...
Svar
5
· Visningar
1 514
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 151
Trav Jag har en kallblodstravare som jag köpte i våras, han verkar inte vara särskilt frusen men å andra sidan är det ju inte särskilt kallt...
Svar
3
· Visningar
2 749
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit