E
Eddas
Jaha, i morse när jag skulle släppa ut hästarna tyckte jag att min såg så tufsig ut på frambenet nere vid kotan. När jag tittade närmare visade det sig att hon hade snittat upp hela baksidan av kotan som i ett y och köttet bara vällde fram, såg ut ungefär som svallkött fast det var mjukt. Ca 6-7 cm brett och 3-4 cm på höjden, men det är inte djupt utan bara som om hon har snittat av översta hudlagret och innanmätet sedan har vällt fram. Nästan inget blod alls utan bara klar vätska som en hinna över såret. Tillkallade ju självklart jourhavande vet. som kom ut och konstaterade att det inte gick att sy, för gammalt och för stort. Hon har förmodligen gjort det redan igår eftermiddag, men den som tog in hästarna har inte sett det. Jag kan faktiskt inte klandra henne, tittar man lite snabbt framifrån så syns det inte och hon haltar bara obetydligt.
Jaja, prognosen är osäker men LÅÅÅÅNNG boxvila/sjukhage. Tryckbandage och pencillin och metacam så länge. Tack och lov har hon ju inte skurit upp sig in till någon sena, men det är stort och fult.
Är det någon som har erfarenhet från någon liknande skada och hur det utvecklade sig? Veterinären hade aldrig sett något som liknade detta sår... nu var hon ju distriktare men verkade ha koll på hästar ändå. Skall tillägga att jag tänkte ringa kliniken imorgon för att höra vad de säger.
Har bara haft den här lilla hästen sedan oktober men vi har redan hunnit med alldeles för många skador, tyvärr verkar hon ha en otrevlig benägenhet att klanta till det för sig. Ingen av de andra hästarna i hagen är någonsin skadade...
Jaja, prognosen är osäker men LÅÅÅÅNNG boxvila/sjukhage. Tryckbandage och pencillin och metacam så länge. Tack och lov har hon ju inte skurit upp sig in till någon sena, men det är stort och fult.
Är det någon som har erfarenhet från någon liknande skada och hur det utvecklade sig? Veterinären hade aldrig sett något som liknade detta sår... nu var hon ju distriktare men verkade ha koll på hästar ändå. Skall tillägga att jag tänkte ringa kliniken imorgon för att höra vad de säger.
Har bara haft den här lilla hästen sedan oktober men vi har redan hunnit med alldeles för många skador, tyvärr verkar hon ha en otrevlig benägenhet att klanta till det för sig. Ingen av de andra hästarna i hagen är någonsin skadade...