Snitt på baksidan av kotan!!!

E

Eddas

Jaha, i morse när jag skulle släppa ut hästarna tyckte jag att min såg så tufsig ut på frambenet nere vid kotan. När jag tittade närmare visade det sig att hon hade snittat upp hela baksidan av kotan som i ett y och köttet bara vällde fram, såg ut ungefär som svallkött fast det var mjukt. Ca 6-7 cm brett och 3-4 cm på höjden, men det är inte djupt utan bara som om hon har snittat av översta hudlagret och innanmätet sedan har vällt fram. Nästan inget blod alls utan bara klar vätska som en hinna över såret. Tillkallade ju självklart jourhavande vet. som kom ut och konstaterade att det inte gick att sy, för gammalt och för stort. Hon har förmodligen gjort det redan igår eftermiddag, men den som tog in hästarna har inte sett det. Jag kan faktiskt inte klandra henne, tittar man lite snabbt framifrån så syns det inte och hon haltar bara obetydligt.

Jaja, prognosen är osäker men LÅÅÅÅNNG boxvila/sjukhage. Tryckbandage och pencillin och metacam så länge. Tack och lov har hon ju inte skurit upp sig in till någon sena, men det är stort och fult.

Är det någon som har erfarenhet från någon liknande skada och hur det utvecklade sig? Veterinären hade aldrig sett något som liknade detta sår... nu var hon ju distriktare men verkade ha koll på hästar ändå. Skall tillägga att jag tänkte ringa kliniken imorgon för att höra vad de säger.

Har bara haft den här lilla hästen sedan oktober men vi har redan hunnit med alldeles för många skador, tyvärr verkar hon ha en otrevlig benägenhet att klanta till det för sig. Ingen av de andra hästarna i hagen är någonsin skadade...

Sv: Snitt på baksidan av kotan!!!

Häst i vårt stall skaffade sig en ordentlig sårskada i samma område utan att skada någon bärande struktur. Syddes iofs. Det har läkt bra och ett halvår senare är hästen helt igång.

Jaha, i morse när jag skulle släppa ut hästarna tyckte jag att min såg så tufsig ut på frambenet nere vid kotan. När jag tittade närmare visade det sig att hon hade snittat upp hela baksidan av kotan som i ett y och köttet bara vällde fram, såg ut ungefär som svallkött fast det var mjukt. Ca 6-7 cm brett och 3-4 cm på höjden, men det är inte djupt utan bara som om hon har snittat av översta hudlagret och innanmätet sedan har vällt fram. Nästan inget blod alls utan bara klar vätska som en hinna över såret. Tillkallade ju självklart jourhavande vet. som kom ut och konstaterade att det inte gick att sy, för gammalt och för stort. Hon har förmodligen gjort det redan igår eftermiddag, men den som tog in hästarna har inte sett det. Jag kan faktiskt inte klandra henne, tittar man lite snabbt framifrån så syns det inte och hon haltar bara obetydligt.

Jaja, prognosen är osäker men LÅÅÅÅNNG boxvila/sjukhage. Tryckbandage och pencillin och metacam så länge. Tack och lov har hon ju inte skurit upp sig in till någon sena, men det är stort och fult.

Är det någon som har erfarenhet från någon liknande skada och hur det utvecklade sig? Veterinären hade aldrig sett något som liknade detta sår... nu var hon ju distriktare men verkade ha koll på hästar ändå. Skall tillägga att jag tänkte ringa kliniken imorgon för att höra vad de säger.

Har bara haft den här lilla hästen sedan oktober men vi har redan hunnit med alldeles för många skador, tyvärr verkar hon ha en otrevlig benägenhet att klanta till det för sig. Ingen av de andra hästarna i hagen är någonsin skadade...

Har just nu häst med sårskada, dock på framsidan av hasleden... Pållen gjorde sig illa 12 mars och det har varit boxvila 10 dagar, sjukhage och motion vid hand sen dess.Så länge det var boxvila var det inga problem att få bandaget att sitta (hasbandage :crazy: ) men så fort hon fick komma ut i sjukhagen och började röra lite mer på sig gick det inte. Svallköttet kom som på beställning när bandaget inte tryckte längre. Räddningen blev "hästplåster" och lindat ben :) Vet. var ute i förra veckan och brände bort svallkött, nu slipper hon plåstret iaf.

Som tur är verkar hon inte vara så bekymrad över såret och går som hon ska (även om man inte får pilla för mycket).

Sårskador på benen tar ju ofta lite längre tid, hade också tur i oturen att inga senor skadades, såret är stort och relativt ytligt men lång konvalecens :cry:

Hon verkar inte vara så påverkad av det, så nu är det väl bara att lägga tryckbandage och låta henne vila. Men jag vill verkligen undvika svallkött om jag kan, jag vet att det är svårt. Får väl be vet. skriva ut lotagen på onsdag när hon kommer på återbesök.

Jag blir bara lite orolig inför betet. Hon är ju bara 2, så jag hade ju tänkt släppa henne så fort som möjligt, vilket förmodligen inte går nu. Men jag vill ju självklart att hon ska få gå ut snarast. Hoppas det hinner gå ihop tillräckligt mycket för att hon bara ska kunna gå med stödbandage snart. Håller mina tummar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka