Snigelsafari - var?

gul_zebra

Trådstartare
Jag tänkte traska ut på "snigelsafari" den 7:e så fort råttorna fått sin medicin. Men var finns sniglarna?!

Jag vet att man kan hitta de vid vägkanten, speciellt när det regnat. Men på senare år har det byggts en hel del här och de har blivit mycket färre, de som är många är de där stora skallösa snusksniglarna som jag inte är speciellt intresserad av att safarikolla på :p
De enda med skal jag sett här är arianta arbustorum, vore kul att få se någon annan vild art också.

Så var ska jag leta? Barrskog? Lövskog? En sjö? Vid bäckar? Var?

Sv: Snigelsafari - var?

En semesterresa till Hven - där vimlade det av vinbergssnäckor :D ...

Åh mig vill se såna! Aldrig sett några såna live, och de är ju så grymt fina på bild :love:

Nån gång ska jag skaffa vinbergsnäckor, när jag har plats och mer pengar. Tigrarna som just nu är på väg hit från frankrike kommer väl äta mig ur huset... :D

gul_zebra skrev:
Åh mig vill se såna! Aldrig sett några såna live, och de är ju så grymt fina på bild :love:

Nån gång ska jag skaffa vinbergsnäckor, när jag har plats och mer pengar. Tigrarna som just nu är på väg hit från frankrike kommer väl äta mig ur huset... :D

Iiiiih är det såna där de går och plockar ut med vägarna när man är där? Jag har INTE vågat eller velat äta dem..... :crazy: Om du nu dessutom ska få dem som husdjur så är jag glad för det! :love:

Hmm, vilka man plockar utmed vägarna? :confused:

Nä, här äts inga sniglar. De är husdjur :) Möjligtvis att råttorna kan få äta snigelägg då, men inte från tigersniglarna eller mina marginator för de är för ovanliga för att ätas och ska kläckas fram istället om de lägger ägg - fast nu är de bara bebisar så det lär dröja ett bra tag innan dess :)

tja inte vet jag vad det är för latinska namn på de escargons de bjuder på i Frankland, men inte åt jag dem ändå..de såg inte så aptitliga ut tyckte jag....däremot tvingades jag äta duva, vilket var lika osmakligt som jag gissade, jag såg bara våra kompisar vi brukar mata, framför mej och höll på att spy rätt över middagsbordet.... :(

Ah är det så du menar :idea:

I frankrike är det väl just tigrarna (Achatina achatina) som är största delikatessen tror jag, tätt följt av marginata (Archachatina marginata) och fulica (Lissachatina fulica). Fast de hittar man inte utmed vägarna där, det är afrikanska arter alltihop.
Kanske är det vinbergsnäckor som finns där eller så?

Euww, vidrigt :crazy:

jag vet tyvärr inte vilka arter de plockar och serverar, men jag förstår ändå hur det känns när man har artfränder hemma som husdjur....jag kan inte tåla när råttorna i stallet dödas med plågsamt gift när deras släktingar bor hemma hos mej och skäms bort.....så funkar man....

:bow:

Jag förstår iofs mest inte varför man äter sniglar just för att det verkar så vidrigt :o Är väl van sen jag var liten antar jag, snigelintresset är ju ändå rätt nytt :D Men värre är sättet de dödas på, ofta dras de ur skalet med en krok och får självdö i bristen på fukt :(

De ligger i högar och hånglar överallt på golfbanan :p

Ti_Ti

Deras hångel måste ge en härligt raspande känsla :D

(På mitt jobb finns de iaf inte, men minigolfbanor kanske inte räknas? :D)

steks de inte levande i smör och vin? Nå strunt hur de plågas, men grymt är det! :cry:

Hmm... Jo det kanske de gör, kan vara jag som blandar ihop med såna som samlar på snäckskal också nu när jag tänker efter.

Små sniglar dör iaf direkt i kokande vatten, så man kan väl inte annat än hoppas på att de dör snabbt antar jag :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka