snett bäcken

M

miiah

va hos kiropraktorn här om dagen för att kolla igenom kusen.
hon har en väldigt jobbig galopp-orkar inte bära sej och inte sätta under sej...
nu har vi svaret....
hon är sne i sitt bäcken.
har bokat tid för en röntgen mm. då k. inte ville göra ngt innan en duktig vet. har sagt sitt.

men det är hela 3 veckor till vet. besöket.....
vad är era erfarenheter av ett snett bäcken..??
hur är prognoserna....?
har bara haft hästen ett par månader, kan man häva köp om det visar sej allvarligt?

många frågor..:crazy:
men troligtvis så visste säljaren om detta -då hon haft ut en kiropraktor oxå (vilket jag fått reda på nu i efterhand).
 
Sv: snett bäcken

Har sett jättesneda hästar som blivit fina efter behandlingar, MEN:
det finns flera orsaker till att ett bäcken blir snett eller roterar. Bäckensnedheten behöver inte vara det primära, att den halkat i hagen eller dylikt utan kan lika gärna bero på att hästen gått och avlastat för att den haft ont någon annanstans. Bra att ni skall åka till vet! Be dom göra en koll på HELA hästen när du ändå är där.
 
Sv: snett bäcken

Glömde säga att du kan försöka häva köpet om du kan bevisa att defekten fanns där innan. Vet dock inte om ett snett bäcken kan betraktas som ett dolt fel, om det är mycket borde ju besiktningsveterinären sett det?
 
Sv: snett bäcken

vi ska även ta bort vargtänder och ngra hakar som sitter långt bak...
kan de vara de?

men va bra-oddsen kanske inte är såååå farliga då.

min kiropraktor behövde nämligen inte klämma värst mkt på henne för att upptäcka att hon var sne, borde ju vara konstigt om säljarens kiropraktor missat de???
 
Sv: snett bäcken

Har varit med om flera hästar som har fått sina bäcken justerade, b.la. min förra häst som fick lättare att trampa under sig efter behandlingen.
Det kan vara så enkelt att hästen har gått omkull i hagen och där av fått bäcken snett.
Alla dessa hästar som har fått återställt bäcken har blivit mycket mer jämna i sidorna, dock har de som har gått med detta länge blivit något stelare.
Jättebra att din kiropraktor vill ha ett veterinär utlåtande först, det kan bli så himla fel annars.

Lycka till.
 
Sv: snett bäcken

Min häst ramlade i hagen efter lite akrobatiska övningar och slog sitt bäcken 7 cm snett... tyvärr såg inte veterinären det, utan trodde det var hovböld som gjorde hästen halt. Först 6 veckor senare hos en annan veterinär fick vi svar.. det var i september, och han har fortfarande problem, bland annat har han fårr ischias som följd. Men nu är det nääääästan borta, det går att rida nästan som vanligt igen, men man får sätta igång JÄTTELÅNGSAMT efter sådana problem. Och dubbelkolla att sadeln är bra, den ska helst vara ullstoppad på sådana hästar.

Kan rekommendera Lars Jeppson i Helsingborg och Caroline Monthelie i Göteborgsområdet om man har såna problem... De har med gemensamma krafter rätat ut min kuse!
 
Sv: snett bäcken

Min häst var halt.
Åkte till en klinik o de lokaliserade det till hälta högt h.b- blev sprutad h. b knä

Blev ej bättre.
Ser då att korset är snett.
Åkte till ET som korrigerar o vips så fick hästen en annan uppsyn.

Bajsade inte i transporten trots 2 ½ h. resa.
Var nu bra, men fick sen fång. Tror att det var på G tidigare då den ej tog för sig som vanligt.

var tvungen att ringa kliniken o berätta det.

hästen hade gått omkull tidigare.
 
Sv: snett bäcken

Mitt sto var lite sned åt höger när jag fick henne men jag jobbade otroligt mkt med det, och det funkade bra, tills vi gick omkull 2 ggr på nån vecka på samma sida ramlade hon och efter det blev hon supersned. Behandlades av ET och blev så himla mkt bättre (kollade först med vet), nu är hon i stort sett bra men kommer antagligen vara lite sned resten av livet.
 
Sv: snett bäcken

Min häst har behandlats av ET för snett bäcken, det har blivit mycket bättre! Nu är hon rak i bäckenet, så prognosen borde vara rätt bra! Bra att du låter vet. kolla hästen först!
 
Sv: snett bäcken

Jag hade hästen i ett stall där man vintertid inte fick ha brodd bak i hagen:crazy: När jag på vårkanten tog ut kiropraktorn var hennes bäcken snett. Snedheten var tydlig när kiropraktorn visade mig. Hon behandlades för detta och blev helt bra.:)
 
Sv: snett bäcken

åååå, tackar tackar för alla svar:)
verkar vara bra odds, trots allt.....
nu ere bara å hålla tummarna att det ska gå lika bra för oss dom det verkar gjort för er andra:)

ska få hjälp av emilia på mälarkliniken (jobbat på helsingborg tidigare)
vart tippsad om henne av min kiropraktor- tydligen väldigt duktig på tänder och skellet.....
 
Sv: snett bäcken

Är det bara jag som tycker att när man anlitar ET eller kiroprakor är standardutlåtande roterat bäcken eller snett bäcken? Vi anlitar en känd och väl utbildag ET & kiropraktor och jag tycker det verkar vara en vettig och sund människa. Dock fick 6 av 7 hästar i stallet denna"diagnos"???? Har hört liknande från andra som använder sig av andra kiropraktorer. Går själv hos massör och har anlita kirropraktor ett par gången och är nöjd med resultatet så i grund o botten är jag för denna "alternativa behandling" men blir lite frågande ändå när det är så många?
 
Sv: snett bäcken

Jag har hört av en kiropraktor att mer än hälften (kommer inte ihåg exakt % men..) av alla hästar har ett snett bäcken. Det har nog alltid varit så men det är när vi sitter upp och kräver saker som de inte är gjorda för "naturligt" som det blir ett problem. Så det är inte så konstigt att så många får samma diagnos då det är den vanligaste snedheten hos hästar. Båda mina pållar har haft sneda bäcken, den ena "vet" jag att det kom när hon rullat fast i boxen. De är båda raka idag och har inga problem av det.:)
 
Sv: snett bäcken

Här är ännu en positiv snett-bäcken-historia.
Min häst galnade sig också i hagen, kollade upp henne eftersom något var fel men vet. hittade ingen bra förklaring. Efter behandling av kiropraktor rör hon sig precis som vanligt igen. Men det tar mer än en gång att rätta till.

Har nu också fått reda på att jag själv är sned och får behandling och försöker verkligen tänka på hur jag rider (och går och står själv). Vi påverkar ju våra hästar mer än vad man ofta tänker på, tyvärr. Nu masserar jag och strechar henne i syfte att hålla igång allt ordentligt så att man åtminstone förbygger riskerna att hon blir sned pga min ridning.

Vissa hästar är mer benägna att belasta snett än andra, men är du förtjust i hästen så borde inte ett snett bäcken - om det går att få rätsida på (viket det borde) - vara själ att lämna tillbaka hästen.

Hoppas allt ordnar sig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 044
Senast: Sassy
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 981
Senast: Lavinia
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 624
Senast: Josofinito
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 323
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp