Snett bäcken!

linzan

Trådstartare
Var på kliniken med en pålle i stallet idag och han är tydligen JÄTTESNED i bäckenet, det syns jättetydligt...är det nån som har haft en häst med detta och har den kunnat fungera normalt?

Ja, lugna dig nu. Det är jättevanligt!!!!!

Ta kontakt med en Equiterapeut så löser han det åt dig. Det kan ta allt mellan 1 och 5 behandlingar beroende på hur länge det har hållit i sig, men det löser sig nog.

Hästen blir helt okej i 99 % av fallen.

mvh Jessica

Men veterinären sa att det inte går att göra nånting åt, kan det ha varit nåt annat då? Hans ena rumpdel är jätteliten jämfört med den andra och den ser helt förskjuten ut!

Vet många hästar som har haft samma problem och jag säger som Jessica, det är bara att kontakta en equiterapeut!
Alla hästar jag vet som har haft snett bäcken har blivit bra, med olika många behandlingar allt från 1-3 ggr. Att hon är mindre på ena sidan kanske har att göra med att hästen har musklat sig ojämnt pga snedheten,,,

Är det bäckenet som är snett eller är han "bara" omusklad på ena sidan?

Att kolla bäckenet kan du lätt göra hemma:
Ställ hästen så den belastar alla fyra benen lika, alltså står parallelt, och sen jämnför du höftbens knölarnas häjd med varandra!

Att rätta till ett bäcken behöver inte vara något problem. Problemet är ofta att hästen en längre tid snedbelastat och det ger ju tyvärr ofta förslitningsskador.
Att han är omusklad på ena sidan indikerar att han överansträngt den andra sidan.

Sa veterinär något om överansträngning någon annansatns?
Är han halt?
varför sökte du veterinär i första hand??

Min häst har snett bäcken. Från början var det rejält snett och hon musklade sig inte på ena sidan. Hittade en "kotknackare" som började mjuka upp muskulaturen och få musklerna i den svaga sidan att bygga upp sig. Detta resulterade i att bäckenet började rätta sig till. Nu ett och ett halvt år senare är rumpan rund och fin och hon är jämn. Bäckenet ligger inte helt i rätt lägen - kommer aldrig att göra. Men hästen fungerar jättefint och har inga förslitningsskador trots mycket tävlande (fälttävlan) och tränande.
Det enda jag måste tänka på är att hon ska behandlas med laser och akupunktur var åttonde vecka - för att förhindra låsningar i muskulaturen.

En veterinär sa till mig att 80% av landets hästar har mer eller mindre snett bäcken. Många märker man det inte på, och många är riktigt bra tävlingshästar. Han menade på att om man rider en häst rätt (efter tillrättning av bäckenet) så kommer det inte att påverka den hästen i framtiden.

Så visst ser framtiden ljus ut!

Hej vad "Kul" att det är ngn mers häst som lider av snett bäcken.
min har haft det sne han var tio månader pga av en olycka i hagen så han gick omkull,har haf6t han i snart precis ett år. han är utdömd pga av detta och patella upphakningar.
började rida akademisk dressyr på mitt sto för ngr år sedan,och ville ha en häst till så fastna jag så för denna killen och ville ge han en chans.
han funkar perfekt i akademiskt och alla som ser han frågar varför han har en triangel på rumpan :-)
han går helt rent även på böjtester och för massören.
busar och är levnadsglad som bara den :love:
han e min stora bebis på 175. :bow:
om du vill prata mer o kanske ha råd,så kan vi ge råd till varandra också så skriv gärna privat.

ha det bra kamilla :p

Detta är ganska vanligt, precis som andra skrivit, det både kan och behöver inte vara någon fara.

Frågan är VAR snedheten sitter. Det är inte alltid en rotation i SI-leden.
Snedheten kan uppstå vid en vridning i länden, och vid spänd muskulatur på ena sidan, vid frakturer dessutom om hästen har problematik i allt från munhåla till C3-C4.(Halskotorna)

En korrekt diagnos måste ställas innan man försöker sig på något, och en Equiterapeut ska ha den kompetensen att hjälpa dig.(Er)

Det vikgtiga är att hästen blir helt genomgången och att man inte bara tittar på Bäckenet.

Lycka till och berätta gärna hur det går!

Som du märker i andra inlägg så är det inget att hetsa upp sig över. Jag går på vad jag har hört ett par "kotknackare" har sagt och vad det har varit för utgång på behandlade hästar.

Har aldrig hört talas om en häst som har fått förslitningsskador pga snett bäcken. Har du??? Inte heller människor råkar ut för förslitning p g a det, har själv snett bäcken förresten.

Så jag vill vidhålla att 99 % av fallen blir helt bra. Men jag kanske ska gardera mig och säga 90 % av fallen, så har jag inte överdrivit i alla fall.

Min häst har haft kotor i ryggraden som har varit förskjutna och prognosen på honom var 99 %. Därav min säkerhet.

mvh Jessica

förskjutna kotor har dom flesta hästar,har själv haft fem efter en ridolycka. men det e ju enkelt att rätta till om det inte e skolios tex.
min häst kommer aldrig att kunna få sin höft uträttad men han lever och mår bra ändå. det beror på hanteringen och ridningen han får. :)

var faktiskt med om en ny ridolycka i lördags (va detta har med saken att göra) kom in fel på ett hinder och min häst hoppa av för tidigt så jag landade på bakhuvdet. nu sitter jag här med hjärnskakning och stukad nacke.

hur fick han skadan?

mvh kamilla

Jo, jag är själv Equiterapuet och har sett en hel del hästar som felbelastat!

Människor får oxå ofta förslitningsskador, skillnaden är att en människa själv kan söka hjälp eller försöka att inte felbelasta!

Equiterapeuten kallade skadan för en scolios, och jag har sagt att jag tror att det är en skada som uppkom när min häst halkade på ett berg för några år sedan, bakbenen åkte in under kroppen på honom.

Han sträckte sig så illa i en "rump-muskel" att han inte kunde gå öht, han var nog halt i ca 3 månader.

Han gjorde en liknande vurpa för några månader sedan och blev halt igen. Jag tror att den gamla skadan gick upp då.

mvh Jessica

Jag har förstått att du är ET :o :D

Du har rätt i att vi människor kan söka hjälp när vi känner att det behövs.

Men har jag fått fel uppfattning när jag får höra från alla håll och kanter att korsbensförskjutning inte är något att oroa sig över. Har läst och hört "överallt" att det är en bagatell. :confused:

mvh Jessica

Om hästen har ett roterat bäckene, alltså att det är snett, ger en rörelse inskränking, denna leder ofta till en felbelastning... och en felbelastning leder ofta till en överansträngning som i sin tur resulterar i en förslitningsskada...

Alltså, om du har en häst som fått ett roterat bäcken ( sker ofta via ett trauma) kommer den hästen att "muskla snett" alltså felbelasta och en häst som felbelastar överansträger sig ofta.
Självklart är det ju individuellt samt beroende på hur hästen används och hur hårt den tränas.
Men om man säger att en häst med ett roterat bäcken har lättare för att få förslitningsskador, förstår du kanske att alla inte får det, men att det i längden är större risk att de får det? *svammlar*

Equiterapeuten kallade skadan för en scolios

Scolios är en förkalkning mellan kotorna, vilket innebär att dessa är fixerade på den plats som dom hamnat och förkalkningen gjort sitt. Nu finns det egentligen ingen scolios på häst, men det är närmast att ta som beskrivning då folk förstår vad det innebär.

Att rätta till en sådan rygg är inget man ska ge sig in på, detta kan bli mycket smärtsamt för hästen. Detta är kroppens eget sätt att läka en uppkommen skada, vilket iofs kan medföra en viss stelhet i ryggen men kan vara att föredra.

Men det låter som om man bör röntga hästen för att kunna konstatera scolios, eller? :confused:

Okej, tack till dig och "Humlan" för all info.

Jag skall icke bära falsk vittnesbörd i forsättningen. :bow:

Amen

mvh Jessica :D

Har aldrig hört talas om en häst som har fått förslitningsskador pga snett bäcken. Har du???

Det föreligger stor risk för förslitnings-skador om hästen på något sätt är sned, helst i bäcken, nacke, eller bog.

Även på människor är det såhär, och på hundar, och på katter.........

precis hästen ska ju ha 25% på varje ben av sin vikt, och om bäckenet tex blir snett. så läggs det på procent på det andra benen.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
645
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka