E
equi
Om bäcknet är LITE roterat så rättar jag till det. Om det är Jättemycket, som denna hästägare beskriver det, så måste man utreda varför. Ingen behandlig utan rätt diagnos! Ett bäcken roterar aldrig av sig själv utan det är musklerna i området runtomkring som gör det. Om bäcknet är mycket roterat så måste det vara en större skada eller en gammal skada. Ju mer ont hästen har ju mer drar musklerna i hop sig(bäcknet roterar) Om skadan är gammal och hästen har svårt att ta för sig, musklerna på den dåliga sidan förtvinar- bäcknet roterar. När hästen INTE har ont längre lägger man på sulan så att hästen jobbar lite mer med det "svaga" benet dvs. bygger upp muskler igen. Så fort hästen inte känns bra ca. 2-8 veckor så tar man av sulan. Dom flesta hästarna blir bättre på ca. 6 veckor. En av "mina" hästpasienter har en skada på bäcknet och har gått med sula i 10 månader. Den har flera placeringar i högre dressyr. Den fungerar inte alls utan sula. Det är meningen att hästen ska våga använda det svaga benet mera. Jag är nog dålig på att förklara men jag lovar att det funkar.