Snett bäcken!

Om bäcknet är LITE roterat så rättar jag till det. Om det är Jättemycket, som denna hästägare beskriver det, så måste man utreda varför. Ingen behandlig utan rätt diagnos! Ett bäcken roterar aldrig av sig själv utan det är musklerna i området runtomkring som gör det. Om bäcknet är mycket roterat så måste det vara en större skada eller en gammal skada. Ju mer ont hästen har ju mer drar musklerna i hop sig(bäcknet roterar) Om skadan är gammal och hästen har svårt att ta för sig, musklerna på den dåliga sidan förtvinar- bäcknet roterar. När hästen INTE har ont längre lägger man på sulan så att hästen jobbar lite mer med det "svaga" benet dvs. bygger upp muskler igen. Så fort hästen inte känns bra ca. 2-8 veckor så tar man av sulan. Dom flesta hästarna blir bättre på ca. 6 veckor. En av "mina" hästpasienter har en skada på bäcknet och har gått med sula i 10 månader. Den har flera placeringar i högre dressyr. Den fungerar inte alls utan sula. Det är meningen att hästen ska våga använda det svaga benet mera. Jag är nog dålig på att förklara men jag lovar att det funkar. :banana:

Så du menar att bäckenet roterar mer och mer ju längre tiden går? :confused:

Jag håller inte med dig angående sulan utan om man ska arbeta upp muskulatur i ett ben tycker jag man ska använda en exv. vikt som bara används vid träning... en sula sitter ju hela tiden och gör att hästen felbelastar!

Är du klar med utbildningen? *nyfiken*

Själv brukar jag rekommendera eller ordinera, vikter under arbete på det svaga benet. Hur, måste avgöras från fall till fall. Detta för att bygga upp den försvagade muskulaturen, ibland kan man behöva gå ännu längre genom att vikta en diagonal. Men som sagt, detta måste tas från fall till fall.

Hm nu blir jag nyfiken på det här med vikter, måste fråga min veterinär om detta när min häst blir frisk.
Hon är nybehandlad för inflammation i knäleden på ena bak mest troligen pga hennes snedhet.

DOCK är det det andra bakbenet hon varit mest motsträvig att sätta under sig vid dressyrarbete tidigare? :confused: hm...

Inflammation är en ren överansträngnins symtom, oftast uppstår den på avlastande ben. Inte helt ovanligt att det kan ske diagonalt, men det kan också inträffa att hästen lägger vikten på det andra bakbenet istället och på fel sätt.

En del patienter har fått ett schema för tömkörning, med vikter för att stärka de områden som är eftersatta. Man måste börja i all enkelhet, för att succesivt trappa upp arbete och vikt.

Men..nu är jag inte riktigt med....MÅSTE det menar du, vara en gammal skada om bäckenet är mkt roterat? Det har väl inte alltid med den saken att göra? Stort trauma-mkt roterat, eller, mkt sned ryttare-mkt roterat.

Tex: en häst med stora smärtor i nacken, roterar ju både snabbt och mkt.....

Vad det gäller sula rek jag det gärna och har bra resultat med det, men då har vi satt en sula som lyfter upp benet lite extra, och har bara på den en kort tid.

Sen behöver ju ett snett bäcken inte alltid sitta i SI-lederna, även om det syns på höftknölarna vid jämförelse, en roterad länd kan ge ganska sned muskulatur som drar fram ena höften, och detta kan också vara en ganska kraftig förskjutning, men som sagt, det är inte alltid det hinner bli en rotation.

(Bara en allmän fundering)

Bäcknet KAN rotera mera efter hand, om skadan är större och inte blir årgärdat OCH hästen inte får den behandling och evt. vila det den behöver.
Sulan använder man helst i ett tidigare skede. Om vi säger att hästen skadar sig och åker till veterinären och får den behandling den ska ha, då ska sulan på så snart hästen inte har ont längre dvs. mellan 1 vecka till 14 dagar. Detta för att avlasta det skadade området och få hästen att använda det svagare benet. Man använder normalt en vanlig sula (ingen kilsula) Det är flera veternärkliniker och djursjukhus i södra Sverige som rekommenderar sula, vid denna typ av problem. :banana: Om man börjar med vikter för tidigt och hästen inte har hunnit stärka sidan lite så kommer den att bli halt av att träna med vikter.
Man kan också notera att om hästen känns sämre med sulan så har den fortfarande ont och ska då få behörig behandling
Ja, Jag är färdig med min utbildning och har arbetat i flera år på heltid , som E-T

Min ena häst gick omkull som föl och fick snett bäcken som följd. Jag har varit hos kiropraktor/osteopat/massör med henne flertalet gånger, samt varit två omgångar nere hos Turnell. Där fick jag svart på vitt att det hade blivit en ligament skada och en pålagring på ena höft spetsen (som inte skulle påverka någonting) Hon fick behandling och rekommendation att ha sula på ena bakbenet som jag hade i två sko perioder.

Jag åker regelbundet till min kiropraktor, ca 3-4 ggr/år för att göra små justeringar och peppar, peppar så verkar det som om det blir mindre och mindre att justera.
Men detta är något som jag kommer att få underhålla under hela hennes liv....

Hon fungerar alldeles utmärkt, har haft ett föl, är nu tävlingshäst inom hoppning och är 6 år :)

Om vi säger att hästen skadar sig och åker till veterinären och får den behandling den ska ha, då ska sulan på så snart hästen inte har ont längre dvs. mellan 1 vecka till 14 dagar.
Om hästen skadar sig så illa att bäckenet roterar, låter det väl optimistiskt att hästen ska vara smärtfri och utan skada på 1-2 veckor.
Sen bör man ju även ta hänsyn till att ett otränat öga sällan kan ursklilja en sådan förändring direkt efter ett trauma. Vilket ofta betyder att hästen har denna åkomma en längre tid innan någon sakkunnig kontaktas.

Man måste ju göra klart skillnaden mellen en häst med ett roterat bäckene och en häst som har fel musklat på grund av avbelastning. Att hästen SER sned ut, behöver ju inte betyda att bäckenet tippat eller hur.
Vilket i båda fallen betyder att man innan man sätter på sula eller vikt, hittar felet och anledningen till problemet. Och i första hand åtgärdar detta.

När det handlar om att träna upp muskulatur med hjälp av viker handlar det ju precis som allt annat om att försikighet och att läsa av hästen.
Skillnaden är ju att med en vikt kan man långsamt och succestivt träna upp muskulaturen, med en sula blir det ju ett "tvång"...

Jag är oxå E-T och det du förespråkar motstrider vad jag lärt mig och mina erfarenheter.

Det BEHÖVER inte var stora skador för att bäcknet ska rotera. Som sagt så, är det musklerna som drar bäcknet snett. Musklerna i sig behöver inte vara skadade.
Naturligtvis så kollar jag att bäcknet verkligen är snett!!!
Om du läst mina inlägg, så poängterar jag att man MÅSTE ställa rätt diagnos först.
Om hästen är sned i området runt S-I leden och sned musklad i tillägg så kan du rätta till bäcknet var vecka men det blir inte hållbart. Bäst resultat får du om du lägger en sula på, under några veckor.
Jag vet inte hur länge du har arbetat som E T. Men jag vet att det är svårt att få någon vidareutildning när man är färdig. Ett tips jag kan ge dig är att vara medlem i SHFF.
Där har vi ett litet samarbete med Helsingborgs djursjukhus
och varje år en liten helgkurs i samband med årsmötet.
Eller gör som jag: jag har varit på praktik på flera kliniker, bla. för att hela tiden hålla mig uppdaterad med vad som sker. Det kan vara svårt att få nya ideer om man alltid arbetar själv. :banana:

Måste inflika---igen---

Jag kan inte hålla med om att man MÅSTE sula för att få ett hållbart resultat, det handlar ju om eftervården och träningen som ryttaren/Kusken själv gör samt andra komplement såsom massage eller akupunktur tex.

Jag följer alltid upp inom två månader och har ofta kontakt under tiden med ägarna, och det är inte alltid man måste rätta just bäckenet igen.

Men du kanske inte menade så. :confused:

Du verkar ha koll på det här. :) Hur vanligt är det att en häst blir fullt återställd efter att ha brutit bäckenet? Blir den fullt återställd? Och hur behandlar man? :confused:

Det vi pratar om är hästar som har ett roterat bäckene, alltså inte någon form av fraktur..

Ett roterat bäcken är ganska lätt att åtgärda, men problemet ligger ofta i intill liggande ligament samt muskulatur. Sen får en häst som en längre period gått med roterat bäcken ofta förslitningsskador pga. överbelastning på andra ställen på kroppen, de brukar dyka upp diagonalt.

Oj, det verkar som vi pratar förbi varandra! jag kanske är oklar?
Jag menade absolut inte att DU inte kan se skillnaden på ett roterat bäckene och en häst som avbelastat och musklat fel :)

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
645
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur