Sneda skor?

Andorra

Trådstartare
Var och tittade på en tjejs ponny igår och som alltid så måste jag kolla hovarna. Reagerade på att skorna inte satt med traktarmarna i samma höjd.

När man lyfter upp hoven precis som om man ska kratsa den så går traktarmarna inte lika långt bak på båda sidorna. På vänster fram så är innersidan längre bak mot ballarna än yttersidan och på höger fram så är yttersidans traktarm längre bak än insidans. Upplevde att det skillde uppemot 1 cm eller iaf minst 0,5 cm skillnad.

Är det här en medveten snedsättning av skon och i så fall varför?

Eller är hovis helt enkelt lite vindögd och på så vis sätter skon "snett"?

Skorna satt exakt likadant oavsett om det var en vänster eller en högerhov.

Sv: Sneda skor?

Skulle gissa att det är en följd av hur hovslagaren sätter i och slår in sömmen. Om man lutar sömmen för att det är bekvämare att spika då, så drar ju sömmen med sig skon. Om det hade varit att skorna låg vridna "spegelvänt" mot varandra skulle resonemanget inte hålla men som jag förstod dig så gissar jag på det.

Min häst har vid första anblick skor som sitter snett, men kollar man lite närmare på hur han sliter och hur strålen går ser skon "rakare ut". Jag har påpekat detta för hovis som förklarade detta med att min häst är lite innåttåad och skon måste ju anpassas efter det, dvs skon behöver sättas på innåttåad och inte "rätt". Och om skon då behöver vridas lite pga hästens hovar blir eventuellt en traktarm kortare och en längre.

Men om hästen är rak i sina ben bör väl inte skon sättas på "snett", gissar jag på iaf.

Hästen kanske vrider hoven när den är i marken? Min gjorde det på ett framben innan hon kunde bära sig själv helt med följd att skon vred sig. Det innebar att hovslagaren fick komma och sätta om skon mitt i varje skoperiod ungefär.
Eller så är hästen "bara" dåligt skodd, kanske har hovslagaren ont i ryggen och böjer sig inte riktigt så långt som behövs för att vinkeln ska bli rätt? Då kan ju både verkningen och skoningen bli vind och skev.

I så fall går ponnyn och skruvar sig åt vänster hela tiden på båda frambenen. Känner igen den här ponnyn sen tidigare och det har inte sett ut så när hon varit skodd tidigare.
Utbildad hovis som skott henne. Han använde en annan typ av sko med snabbare överrullning men det tycker jag inte skulle påverka hur man sätter skon på hoven.

Någon som har nån idé eller är det bara en sned skoning?

Hur påverkar det hästen om skorna sitter snett/skevt?

Någon som har nån idé eller är det bara en sned skoning?

Hur påverkar det hästen om skorna sitter snett/skevt?

Har hästen "fel" på hovarna eller benen och man satt skorna snett för att hjälpa är det bra!

Är ponnyn däremot korrekt kan jag bara få det till att det gör skada.
Fixa gärna bilder!

Din rubrik ang. sneda skor stämmer inte.
En del märken har en rundare o ngt längre utsida- som hovar brukar se ut.

Man får väl fråga hovis om han har satt på 2 vä.skor;)

De flesta skorna idag har dock identiska sidor- passar lika bra på båda sidor- eller lika dåligt:p

I så fall har han använt samma sko till höger och vänster hov eftersom den traktarmen som är längst på båda hovarna är på insidan på ena hoven och på utsidan på den andra.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: TinyWiny
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 071
Senast: muslidag
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 636
Senast: hastis1234
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka