Sneda hästar

Ganesco

Trådstartare
Alla hästar är ju mer eller mindre sneda i grunden. Som bekant. Medryttarpållen är en av dem som är mer sneda. Och det blir värre och värre. När jag red honom ofta red jag mest i vänster (hans problemvarv. Nästan omöjlig där nu!) och då blev han mycket jämnare. Men nu är han helt fruktansvärd!
Ingen som helst kontakt mellan fram och bakdel och skjuter ut bogen och rumpan och sen in med rumpan och sen knäpper han av i nacken och sen... ja, ni förstår.
Och det är galoppen som är värst - eller så märks det bara mer då . Jag skjuts över totalt åt höger och kan knappt rida alls.Han blir irriterad, springer då iväg eller bryter av.

VAD GÖRA? Och som det är nu och framöver är det nog uteritt som gäller, men jag vill ändå kunna korrigera rakriktningen. Är det vänster galopp och rakrikta som gäller? Eller ställa? Eller höger galopp vänsterställd? Måste få in vänster bak! Men hur?

Alltså jag är alldeles virrig i den här frågan, jag vill absolut inte göra honom ännu mer ojämn och han måste få bukt på det här för som det är nu är han inte lite sned - det är alldeles knasigt mycket.

Hjälp, tack?

Sv: Sneda hästar

Testat att ta ut någon tränare eller så? Kanske någon som kan hjälpa till att rida igenom hästen ordentligt eller tömköra den, det brukar vara lättare att komma åt hästen då. Sen att rida mycket lösgörande, mycket skolor som öppna/sluta så hästen kommer loss. Fram och bakdelsvändningar brukar också kunna lossa dom och man får koll på bogarna.

Jag tror ju mycket på att hästar som är såpass skeva antagligen är väldigt spända i ena sidan och svagare då och pga de försöker fuska och komma undan. Så då krävs en del ridning för att få loss dom.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 857
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat