M

maximilia

Har precis bytt hovslagare, ofrivilligt, och nu upptäckte jag att ena bakskon sitter snett. Hon kan inte ha dragit den snett själv, för den är inte det minsta lös. Tittar man på tåkappan sitter den lite mot utsidan av hoven, och om man tittar under hoven sitter "änden" på skon mycket närmare strålen på ena sidan än på andra. Det är ca 2 veckor sedan hon skoddes, första gången av nya hovis. Är det något att bry sig om? Ska jag byta hovis? Det kan väl inte vara så himla bra att skon sitter så snett? Hon har varit felskodd innan så man blir lite nervös...

Sv: Sned sko

Hej!

Ring hovisen och be h*n kolla det.
En sån pryl skall fixas gratis, tycker jag.
Skon KAN ha flyttat sig, det är inte HELT omöjligt......

Hug your horses!
/Mike

Upptäckte du nyss att skon satt snett, efter två veckor? Sannolikheten att hästen busat i hagen och skon har glidit är ganska stor. Skon behöver inte bli lös för det. Men visst ska den inte sitta så, hovslagarens misstag eller självförvållat av pållen kvittar. Ring hovisen o be honom komma ut o rätta till den.

Ja, jag upptäckte det för ett par dar sedan. Har väl inte kollat så jättenoga på hovarna, men jag broddar ju varje dag så jag tycker oxå jag borde ha upptäckt det tidigare :confused:
Men jag har svårt att tro att hon har flyttat den själv, den sitter som berget och alla sömmar ser bra ut. Hon är inte den som brukar härja med skorna. Får ringa och höra vad hovisen säger iaf.

Om det visar sig att det är hovslagaren som har satt den snett, vågar jag fortsätta med samma då, eller ska jag byta igen?

Hade väl gett honom en chans till, alla kan vi göra misstag! Men påpeka att hästen har varit felskodd tidigare och att det är noga med hur den verkas och skos nu!

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 001
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 043
Senast: Marvin
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 302
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 279
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama