Sned sits?

D

Daydream

Då jag rider i min ena sadel vill jag gärna falla ut åt höger. Detta är givetvis inte bra. Jag ser att min häst går lite ställd åt höger, har detta samband eller kan det vara munnen? Tänderna är kollade för ca 4 månader sedan så jag tippar på sned sits men vill ha synpunkter från erfarna ryttare.
Hur kan jag enklast korrigera att jag faller ut åt höger? Stiglädren? Någon padd? Jag vet att jag är lite sned i höften så jag antar att det kan bero på det eller kanske sadeln är dålig?
Tips och idéer kring sned sits, hur det kan uppkomma, hur man kan komma tillrätta med det och vilka tecken det kan ge på hästen tack!

Sv: Sned sits?

Sned sits påverkar hästen jättenegativt. Sadeln blir sned, hästen blir sned, vilket kan leda till överbelastningar och hältor....
Ifall du vet att du själv är sned så skulle jag börja med att gå till kiropraktorn o rätta till dig (får själv göra det emellanåt pga snett bäcken). Kolla sadeln hos en sadelmakare så att inte den är sned och behöver stoppas om. Ta ut en massör el dyl som kan känna om hästen är sned. Min pålle har en skada i v.b vilket medför att han är sämre musklad på vänster sida och som i sin tur innebär att jag faller åt vänster i ridningen och måste trampa ned åt höger hela tiden.

Snedheten kan bero på mycket men man måste ju börja någonstans.

Lycka till!
/Anna

Du säger att det är i ena sadeln hästen gör så. Då är det läge att kolla upp sadeln. Den kan ha blivit för trång/bred eller slutat passa på annat sätt, kanske blivit sned eller behöver stoppas om.

Förutsatt att det inte är sadeln det är fel på, så hör det där med olika belastade sittben oftast ihop med att man har den ena axeln mer tillbakadragen än den andra. Faller man åt höger har man höger axel framåt. Prova själv när du sitter på en stol att föra fram ena axeln, då kommer du känna att motsvarande sittben trycks ned mer i stolen än det andra. Det korrigerar du genom att vrida huvudet och titta bakåt över den axeln, då kommer den andra automatiskt att föras framåt. Det är väldigt vanligt att man sitter mer på det ena sittbenet och det är som sagt inte så bra. Det där att hästen går lite ställd åt det ena hållet när du rider rakt fram är också vanligt. Hästen har precis som oss en stark och en svag sida och ställer sig hellre åt det ena hållet än åt det andra. Det är det vi jobbar med hela tiden när vi rider, rakriktningen! Lycka till!

Fiffigt! Jag ska testa om jag hamnar mer rätt i sadeln om jag drar hö axel en aning bak. Det fungerade yppeligt på stolen!

tänk att höger sittben ska vara mera mitt i sadlen. en del hästar puttar över en på ena sidan för att de inte är raka i kroppen. jobba med lösgörande så kommer det lösa sig med tiden

Om hästen har ett svagare bakben, i ditt fall skulle det vara höger, så kommer hästen tippa över dig åt höger. Då gäller det att stärka upp det bakbenet med t ex höger öppna. Även en hälta kan i början tippa över dig åt ett håll.

Det finns många orsaker som kan ge dom symptom som du skriver om. Det bästa är att gå igenom dig, hästen och utrustningen så kommer du få ett svar.

Själv har jag precis gått igenom allt och vi (jag, min kiropraktor, min instruktör och min equiterapeut) har kommit fram till att min häst behöver stärka upp sitt högra bakben. Har varit tvungen köpa en bomsadel eftersom min älskade bomfria inte hjälper till utan snarare försvårar det hela eftersom hästen är starkare än mig och i den mjuka sadeln är det svårt för mig att fortsätta sitta rakt när han tippar över mig. Det har inte varit billigt..

Definitivt så ställer du hästen med din sits. Man skall tänka på att sned sits ofta inte bara är att man lutar åt den ena sidan eller den andra. Ofta handlar det även om vridningar i kroppen. Om du faller åt höger och hästen är ställd åt höger så är det troligt att du sitter ställd åt höger. Grensla en köksstol och vrid din överkropp än åt det ena hållet och det andra. Tänk dig att mitt i magen finns två ögon som du skall rikta i den riktning du vill att hästen skall gå. Vrid dessa magögon än åt vänster och än åt höger. Känn hur dina sittben då skiftar vikt.

Gör även så att du viker dig än i den ena sidan (i midjan). Skifta vikningen mellan sidoran och känn efter hur ditt säte skjuts över i på stolen (liksom i sadeln) när du viker dig i midjan.

Det kan vara så att du viker dig lite i midjan på höger sida, samtidigt som du riktar magögonen lite åt höger. Om så är fallet så kan du istället tänka dig att du viker dig i vänster sida (mer tänk än faktiskt gör, för då blir det för mycket). Känn hur du då åker över med sätet mot höger sida. Vikten kommer då mer på vänster sittben (konstigt nog). Se också till att du riktar dina magögon rakt fram.

Hoppas du hittar ditt fel i sitsen och därmed kan avhjälpa den och bli rak. Sedan måste man ständigt tänka på sin sits och tänka sig centrerad för att bibehålla sin rakhet.

Hälsning Maja

Jag tycker du ska kolla upp sadeln...
Eller...
ta upp höger axel...
Eller...
Du kanske e sne... :) :smirk: :p
Eller...
Fråga en bra dressyr trännare...

Vad vet jag... :love:

Oj! När jag läste ditt svar så fick jag nog svar på min fråga med! Jag upplever att jag behöver trampa till mer i ena stigbygeln när jag är ute o rider, och bara när jag skrittar. När jag läste det här insåg jag att det kan vara för att när jag skrittar håller jag alltid tyglarna med en hand bara!! Tack så mycket! :)

jag håler med *vem det nu var*: gå till en nmaprapat/kiropraktor och kolla upp dig!

jag har roterat becken + sculios (stavning?) + lite massa komensationsgrejer och får samma problem i ridningen som du.

är alltid helt lyrisk när jag går från en behandling: jag kan RÖRA mig! åt BÅDA hållen! :banana: :rofl:

ska på behandlling om ca 20 min och sitter och längtar :D

sen berde du kolla sadeln ochså, det är lätt hänt attt man sitter den sned om man är sned själv.

lycka till

Haha jaa där ser man! :) Det kan mycket väl vara därför! Men, egentligen ska det inte bli det. När du håller i tygeln ska axelns position vara exakt likadan som om armen bara skulle hänga rakt ned. Varken högre eller längre fram/längre bak. Träna genom att växla hand när du skrittar och försök att inte dra upp/spänna axeln när du tar tygeln i handen.

Har samma problem ,lutar åt höger när jag rider och det påverkar hästen.Jag vet själv att jag är sne i höften.Jag har testat att ett halv takt släppa ner vänstra sida av stigleder,och jag sitter rakt då !!fast för mig känns att jag sitter sne. :confused:

vad föreslår du?? jag är sne i höften det går inte att rätta till,föresten har jag kollat sadeln idag och det måste stoppas om det är sne det med. :crazy:

Det låter riktigt allvarligt om det inte går att rätta till din höft...Har du besökt naprapat/sjukgymnast? Annars vet jag faktiskt inte, jag är ingen expert på sånt! ;)

föe mig funkar det bra att länga ena stiglädret. Mitt ena ben är lägnre än det andra, så om jag har lika långa läder så får jag antingen vinkla det ena benet mer, eller sitta snett, så för mig är det en permanent lösning

Ja, om man har olika långa ben funkar det förstås, kanske skulle ha skrivit det, jag var helt insnöad på sneda sitsar! :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 502
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Är det nån här som tränar enligt do as I do-protokollet, eller i alla fall har provat på det? (Jag har försökt söka efter tidigare...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 904
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar