Sned i höften

S

smurfis

Hade i måndags en equterapeut som kikade på min häst. Sned i höften och hon "knäcktes" rätt. Vet inte om hon gått omkull i hagen eller vad som hänt...:confused:
Fick rådet att inte rida henne på 2-3 dagar utan bara promenera. Hur skulle ni göra när ni börjar rida igen? Lugnt o försiktigt eller med samma träningsschema som tidigare (vila 1dag/v, resten fördelat på hoppträning, dressyrträning, uteritt, klättring o tömkörning/longering)?

Sv: Sned i höften

Jag hade börjat lugnt och försiktigt en vecka kanske och sedan trappat upp allt eftersom. Inte enbart skritt kanske men lite lugnare tempo till att börja med.
Jag har för mig att det kan vara lite känsligt när hästen precis blivit "tillrättaknäckt"?

Jag har haft samma problen med min häst. Till mig sa dom att jag skulle skritta i 4 veckor 20 min om dagen. Och allt har gått bra så nu är vi igång som vanligt igen.

Min häst visade sig också vara sned i höften och jag fick order att inte göra ngt alls (promenad OK) 2 dgr efter behandlingen och sedan sätta igg lugnt. Först longering, tömkörning etc så att hon kunde vänja sig vid sin nya 'riktade' kropp utan ryttare på ryggen. Efter ca 2 veckor kunde vi vara tillbaka på vårt vanliga schema. Nästa gg hon kom och behandlade var allt bra :banana:

Min häst blev antingen bestigen :love: utav hagkompisen eller höggen mitt på korset och har sedan dess varit send i bäckenet ( 2 år i Juli). Var på besök hos Stefan Andreasson (osteopat) och fick info om att det var en slitage skada fr när hon gick som galoppör. Hon har startat 3 ggr och var rak och fin när jag köpte henne för 2 år sedan. Men han ville inte lyssna, verkade på tok för stressad. Och han sa att hon va ok. :confused:
Har ngn här ngn bild på era hästar och deras kors? På mitt sto syns det väldigt tydligt och hon vilar alltid på höger bak pga detta.
Skulle vara intressant att få se lite för - efter bilder!
:bump:

Min häst blev antingen bestigen :love: utav hagkompisen eller höggen mitt på korset och har sedan dess varit send i bäckenet ( 2 år i Juli). Var på besök hos Stefan Andreasson (osteopat) och fick info om att det var en slitage skada fr när hon gick som galoppör. Hon har startat 3 ggr och var rak och fin när jag köpte henne för 2 år sedan. Men han ville inte lyssna, verkade på tok för stressad. Och han sa att hon va ok. :confused:
Har ngn här ngn bild på era hästar och deras kors? På mitt sto syns det väldigt tydligt och hon vilar alltid på höger bak pga detta.
Skulle vara intressant att få se lite för - efter bilder!
:bump:

Men kunde inte osteopaten hjälpa/behandla henne för detta på nåt sätt?

Jag tycker att det beror helt på HUR sned din häst var.
I regel strävar kroppen tillbaka till det sneda läget, eftersom den vant sig och det kan behövas flera behandlingar för att få ett permanent resultat. Musklerna som dragit snett kanske i många år måste ju få tid att ändras.

Min häst var rejält jäkla sned för några år sedan. Efter första beh hade jag väldigt lugnt schema med skritt 2 ggr i veckan, tömkörning 2 ggr i veckan och promenad för hand 2 ggr i veckan i 2 eller 3 månader. Efter det satte jag tyvärr igång för hårt för fort så hästen blev halt (överbelastningshälta) i det bakbenet hon var sned åt (det håller hon var sned åt). Veterinären var helt inne på samma linje som fysioterapeuten som behandlat snedheten och kunde se att hon var ojämnt musklad pga snedheten och vet trodde hältan uppkom pga att hon ännu var lite sned och kroppen höll på att vänja om sig, då jag satt igång för hårt för fort.

Vad sa equiterapeuten om ridschema efter dessa 3 dagar med promenad? Hur mycket sned var hästen?
Jag hade tagit det säkra för det osäkra och tagit det lugnt en längre period, behöver ju inte betyda vila, men inga träningspass i dressyr eller hoppning, lättare joggpass i olika miljöer snarare och väldigt gärna tömkörningsträning.

Jag har förresten fått en helt ny häst, kan jag lugnt säga nu 4 år efter första behandlingen. Det tog nästan ett år att få min rejält sneda, snedmusklade fröken stabil i sin nya raka kropp, men wow vad hela kroppen förändrats efter det! Fått lättare att självmant få en rund överlinje, står själv flera decimeter längre in under sig med bakbenen, ställer alltid upp sig i raka halter med fram och bakben parallellt bredvid varandra när vi gör halt på tömmen och ja mycket mer bärig att rida. :bow: Kan rida henne med sytrådshand nu!

Min häst visade sig också vara sned i höften och jag fick order att inte göra ngt alls (promenad OK) 2 dgr efter behandlingen och sedan sätta igg lugnt. Först longering, tömkörning etc så att hon kunde vänja sig vid sin nya 'riktade' kropp utan ryttare på ryggen. Efter ca 2 veckor kunde vi vara tillbaka på vårt vanliga schema. Nästa gg hon kom och behandlade var allt bra :banana:

Så här rekommenderar jag mina kunder - om det inte var något väldigt speciellt försås.

Det är svårt att se om en häst är sned i bäckenet - man kan inte bara stå bakom och titta - då förvillar ofta ojämna muskler blicken och det är ju en annan sak - snett bäcken eller olika stora muskler.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 441
Senast: Gimlan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Ridning Jag håller på att sätta igång ett 9-årigt friesersto som inte ridits regelbundet på några år. Förra året reds hon ca 1-3 dagar i veckan...
Svar
10
· Visningar
2 327
Senast: Ottilia
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka