Sned häst

B

Balderum

Detta år har Snutt o jag inte varit så ambitiösa pga olika orsaker. Ovanpå det är vår tränare milsvids långt bort. Är lite petig med annan tränare av vissa orsaker (felridning tölt, sänkt rygg , spändhet).

Så är hästen barfota, även detta av vissa orsaker. Häromdagen regnade det ordentligt, det otrevliga gruset for till kant o mitt.

Snutt o jag tog en lång ridtur. Å, så sned han är!! Så fort jag samlar så trycker han ut höger bog o ut med vänster bak. Visst har jag märkt det innan när vi (av lathet o värmen) ridit barbacka, men då blir det inte så mycket jobb.

Rätar ut framdelen med vä tygel o hö skänkel o håller emot med vä skänkel.

MEN vad kan jag göra mer?? Vad rekommenderar ni? Vi behärskar förvänd sluta o så vidare, även galopp från stillastående. Är dålig på att jobba på volter, har ingen ridbana, men kan visst på infarten. Om viljan finnes :D Bör påpeka att jag själv är starkare i hö sida än vä.

Sv: Sned häst

räta upp bakifrån, inte med tygeln.

om det är vänster bak han tappar. kläm in det med vaden och håll om på andra sidan så han inte tvärar.

petar fortfarande en bog ut så lägg hellre försiktigt ett spö emot (alltså inte slå utan nudda som om det vore en förlängd skänkel) än dra i tygeln.

och rid mer sluta åt höger om bogen fortsätter ploppa ut.

obs att ibland kan det bero på att hästen har ont nånstans, då kommer gamla försvarsmönster tillbaka :crazy:

Ah. Lärde mej räta ut framifrån, styra in bogen, lyfta bogen med ex hö tygel mot vä höftled (min). Baken är motorn o då ska alltså framdelen flyttas. Så bogen är med. Skall prova med spö o mindre tygel.

Tar för givet han inte har ont, Snutt visar klart o tydligt om något är fel efter sista skadan för två år sedan. Då visade han med besked så att något är fel med stegring och alla sätt som spänning o vägra hämtas etc. Nu är han lugn o glad både före o efter ridning. Ska dock kolla igenom honom.

Kommer du förbi, Tim, får du ge lektion här!

det hjälper oftast inte att räta ut framifrån om snedheten beror på att han jobbar lite svagt och ojämnt med bak. jag tycker oftast att "motstånds- och ojämnhetsproblem" löser sig om man inte ger något snöre att spjärna mot utan försöker få båda bak att bära lika mkt och båda sidorna lika böjliga..

Fungerar alldeles utmärkt och mycket lättare nudda med spöet o inte med "snöret". Ikväll gick det mycket bättre, det var skönt! Kändes så enkelt. Tack Tim!

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 339
Senast: Gifted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka