Maran

Trådstartare
Jag har en begagnad Double C-sadel på öppet köp. När jag fick den konstaterade jag att bakskirten var lite sned så att skarven mellan dem sitter lite mera åt höger. Jag tänkte glad i hågen att det har nog bara blivit för mycket läder på ena sidan. Men nu när jag har försökt känna bommen så gott det går börjar jag undra om inte bladen är sneda också. Det är en råhudsklädd träbom.

Lite naiv som jag är trodde jag att det här med snedhet främst kan dyka upp på sadlar med bossor eller billiga skitsadlar. Det här är ju en mellanprissadel och min tidigare erfarenhet av märket är att de är prisvärda. Någon som har råkat ut för sned bom på westernsadel?

Usch, nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag tycker om sadeln. Hästen verkar gilla den och han är lite knepig att hitta sadel till. Men en sned sadel vill jag ju inte ha. Fan.

Sv: Sned bom?

Det skulle jag gärna göra om det inte vore för att jag måste skicka tillbaka den på måndag om jag ska lämna tillbaka den.

På vissa DC sadlar av mellanklassmodell är läderarbetet ruskigt dåligt. Köpte en själv för många år sen där lädret dragit snett. Det fick hela sadeln att se sned ut. Jag skickade tillbaka den till leverantören som såg till att den kom till reparation och uppsnyggning och när den kom tillbaka sen var den fin och såg helt rätt ut. Underbar sadel i övrigt...

För att kolla hur den ligger kan du använda ett lakan under hästen och jobba den svettig vid handen. Svettmärkena på lakanet visar hur den ligger...

Jag red med sadeln idag och hästen blev rejält svettig. Perfekt avtryck så den ser ut att ligga bra så sett. Kanske bara är lädret som är skevt? Jag får klämma igen imorgon. Misstänker att jag som köpare i 2:a hand(?) inte kan skicka tillbaka en några år gammal sadel till leverantören för att få den fixad. Det var synd att säljaren inte gjorde det.

Jag har haft en precis likadan sadel, fast smalare, för ett par år sedan. Den var inte snedsydd och hantverket vara OK jmf med priset. Likaså på andra DC som jag har sett. Därför blev jag besviken på denna nu. Men, de flesta tillverkare har väl fler eller färre måndagsexemplar.

tror hellre att lädret sitter på sniskan än att bommen är sned. Om den har inskirt rigging så ska du se upp för då sitter riggingen snett o då måste du göra nåt åt det.

Det är 7/8 inskirt rigging på sadeln. Det är vänster skirt som är 1-2 cm sned bak. Vore snällt om du vill förklara mera hur du menar med att jag bör göra något åt riggingen. Vilka konsekvenser kan det få om man inte gör något? Vad kan man göra? Flytta den antar jag, men hur?

Sadeln åkte inte fram eller bak vid ridning och såvitt jag som glad amatör kunde se så hamnade gjorden på rätt ställe.

Uppdatering.

Har vänt, vridit och klämt på sadeln. Det verkar bara vara skirten som är sned. Riggingen sitter likadant på båda sidorna och ser inte sned ut. Tyvärr får sadeln åka tillbaka i alla fall av passformsskäl.

Liknande trådar

Western Hejsan Jag sitter ibland och kikar på westernsadlar i olika annonser. Jag slås av hur billiga dessa begagnade sadlar säljs. Många sadlar...
Svar
15
· Visningar
4 317
Senast: Piraja
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·
M
Utrustning Det var inte så länge sedan som en ny ponny kom till stallet. De nya ägarna köpte till de sadlar som ponnyn ridits med av tidigare...
Svar
11
· Visningar
4 354
Senast: Bork
·
Utrustning Nu har ju bomlösa sadlar varit populära i några år, och det börjar dyka upp en och annan begagnad på annonssidorna. Jag är jättesugen...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka