vildros

Trådstartare
Har en Griffin Haflinger syntetsadel som är väldigt sned i bommen, går inte att rida med längre..
Jag vet inte riktigt hur, men det går att se med blotta ögat om man håller den uppochned.
Och det känns som om höger stigbygel är långt ner (ibland kortar jag den 1-2 hål), men om man kollar i en spegel så är den redan kortare :confused:
Jag tror att jag är sned själv lite, men jag vill laga sadeln före mej själv.
1) Kan man laga en sned bom? (tänk på att d e en syntetsadel)
2) Är det dyrt? Bättre köpa ny sadel? Jag ska gå till Hööks och klaga, har garanti kvar på bommen.
3)Jag blev tipsad om Haglunds i Gbg, om jag skulle göra något med en sadel, PM:a gärna era åsikter. Jag bor norr om göteborg, ca 8 mil eller så...

Nej, du kan inte laga en sned bom. Det går att byta, men det blir bra mkt dyrare än att köpa en nny sadel.
Ta med sadeln till hööks du. Sen om det är bommen som är sned, stoppningen som är ojämn eller bossorna som är påsydda fel är upp till dom att ta reda på.
Är bommen defekt ska du ha en ny sadel eller pengarna tillbaka.

För att se om bommen är sned måste man öppna sadeln. Det du ser med plotta ögat är nog att stoppningen är sned och då är det bara att lämna in den till en sadelmakare för omstoppning brukar ligga på 500-1000:- beroende på vem som utför jobbet.

Om bommen är sned vilket skall vara omöjligt med sigmabommen som griffin tillverkar så skall du höra av dig
till hööks så att du får en ny sadel.

Hör med dem du köpte den av och reklamera den om det är så att den är tillverkad fel!

Ska inte vara något problem...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
3 102
M
Utrustning Det var inte så länge sedan som en ny ponny kom till stallet. De nya ägarna köpte till de sadlar som ponnyn ridits med av tidigare...
Svar
11
· Visningar
4 354
Senast: Bork
·
M
Western Först o främst skulle jag vilja veta om det finns någon som är duktig på att prova ut westernsadlar i Göteborgsområdet/norr om GBG. Jag...
Svar
4
· Visningar
1 225
Senast: CindyLou
·
E
Utrustning Jag har två hästar av helt olika typer: Nr 1 är en varmbldstravare, tunn med mycket manke som kräver smal bomvidd. Något överbyggd...
Svar
12
· Visningar
2 892
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025