Sned bom - hur upptäcka ?!

M

MammaHelena

Det var inte så länge sedan som en ny ponny kom till stallet. De nya ägarna köpte till de sadlar som ponnyn ridits med av tidigare ägare.
Sadlarna lämnades in för kontroll efter att en oliksidighet och stelhet visat sig hos ponnyn - som ev. kunde kopplas till sadlarna.

Resultatet var att deras dressyr blev utdömd - den var sned i bommen.

Hur upptäcker man att en sadel är sned i bommen med blotta ögat?

Jag har aldrig tänkt på det tidigare och skulle nu vilja ha lite konkreta tips om hur man kan kontrollera en beg. sadel med bom odyl.
Någon som kan ge mig det?

M.vh/ Helena

Sv: Sned bom - hur upptäcka ?!

Asch.......... såg att jag placerat tråden fe:ol...ändå så kollade jag ju sååå noga :angel:
Flyttar den

Eftersom tråden av någon anledning togs bort :confused: när jag flyttade till prefixet "Sadlar" så få de som vet gärna svara på mitt inlägg i alla fall....

Att se om en sadel är sned i bommen är mkt svårt om den inte är väldigt sned.

Det man kan se är om bossorna sitter rakt och är jämnt stoppade, känns sadeln ff sned då ska man ta sig en funderare på om det inte är bommen.

Det bästa sättet (tycker jag) att se om sadeln är rak eller sned är att ställa den på golvet med framvalvet nedåt, på ett lakan eller liknande, och sedan ställa sig bakom sadeln och titta ner i kanalen uppifrån. Där ser du bra.

Nej helt hundra kan man ju inte vara, men det syns ändå väldigt bra i den vinkeln när man tittar rakt ner uppifrån. Snedheter eller oliksidighet missar man inte i första taget då. Sadelmakare gör gärna så med sadlar de får in. (enligt sadelmakare jag pratat med)

Gjorde så med en s.k. sned bommad sadel jag kom över....

Skriver S.K. för att bommen var INTE sned när sadelmakaren öppnade sadeln...

Det var bara den ena bossan som var helt galet skuren och sydd.
Så när det var åtgärdat för en ringa penning var sadeln som "ny"....

Denna sadel hade varit en lång följetong i allt från allmänna reklamations nämden, olika sadelmakare, rättegångar.... ja t.o.m. uppe i Plus....

Men så här i efterskott undrar vi varför det aldrig var någon av dom olika sadelmakare som hade uttalat sej om sadeln som ens hade öppnat sadeln och tittat efter vad som var felet med den...

Efter den betan för många år sedan ber jag ALLTID att sadelmakarna ska öppna sadlarna jag blir konfunderad över....

Men skulle det ändå inte kännas "rätt", begär alltid att få skicka den till någon annan för en "second opinion"....

För det finns både bra och dåliga sadelmakare...

Senast ändrad:

Som sagt så ska man ju kolla om bossorna sitter helt åt h*vete innan. Att se att en sadel är sned är lätt men att se vart och vad det beror på är ju svårare.

Det kan vara svårt att se om själva bommen är sned utan att ta bort bossorna. Det behöver inte synas på bossorna att själva bommen är sned. Den kan ju vara omstoppad av en mindre seriös människa så att den ser jämn ut. Tyvärr finns det ju sådana...

Mitt råd är att låta en sadelmakare öppna sadeln så att både du och h*n kan se hur den ser ut i bommen.

Liknande trådar

Western Jag har en begagnad Double C-sadel på öppet köp. När jag fick den konstaterade jag att bakskirten var lite sned så att skarven mellan...
Svar
7
· Visningar
1 431
Senast: Maran
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 408
Senast: alice
·
Utrustning Har en Griffin Haflinger syntetsadel som är väldigt sned i bommen, går inte att rida med längre.. Jag vet inte riktigt hur, men det går...
Svar
3
· Visningar
971
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka