Sned belastning

alazzi

Trådstartare
När jag tittar på Leos pad så syns det mer smuts på den högra sidan av padden. Och jag har tidigare konstaterat att jag saknar mitt vänstar sittben.
20754673-M.jpg

Vad kan man göra för att sitta jämt över hästen? Jag är helt låst i min vänstersida också.

Sv: Sned belastning

Man kan göra massor, det brukar ta en sådär 2 år att lära sig.... 2 plågsamma år...:-)
Olika sätt att tänka för att lära sig, svårt att beskriva på nätet men du måste lära dig att göra ditt bäcken rörligt, yoga är tex bra, för att kunna påverka dig och hästen. Det är inte bara så att en i ekipaget är sned, hästen lurar ryttaren att följa med i sin snedhet.
att bli medveten om problemet är ett bra första steg.
Hur hänger dina ben längs hästens sidor? Pekar det ena mer rakt ut och hänger det andra mer rakt ner? Korrigera så att det blir jämnt.

Ska be J kolla hur mina ben hänger längs sidorna, själv har jag ingen aning.

Det var så tydligt med padden när jag sadlade igår, ena sidan var full av hår och den andra var utan hår.

Misstänker att pållen vill spara vänster bak lite.

Jag har svårt att använda vänsterskänkel på samma sätt som högerskänkel. Har inte alls samma kroppskontroll på vänstersidan. Kan rida skänkelvikning t.ex bara åt vänster, undan för högerskänkel. Åt andra hållet går det inte alls.

Hur vet du att det är du och inte hästen som gör det svårt för dig? Hur är det på andra hästar?

Tänk dig hela tiden att hästen är en inoljad badboll och försök känna i varje millisekund var han placerar dig. Vill han bulla ut med sin högermage och du far ner i ett hål till vänster (vänster ben blir längre, höger blir mer böjt och lättare att kicka med - hälen är mer lättmanövrerad), kämpa då för att ta dig upp mitt på hästen. Förläng den sida han vill du ska bli kort i (i detta exempel höger sida) och tänk att att sittbenen ska upp på honom.

Rider inga andra hästar så jag kan inte svara på om det är hästen eller jag som är problemet. Men jag hade samma problem på Alazzi.

Själv tycker jag att hästen är relativt jämn. Det var därför en överraskning att se hur stor skillnad det var på paden.

Detta tycker jag är intressant då jag själv har problem med snedbelastning. Känns i hästen som om jag tappar kontakten/sittbenet med hästen på hö sida. Hästen är oxå lite "svårböjd" dvs böjer sig inte gärna själv när jag ber om det men använder jag tyglar/skänklar går det lättare. Han puttar gärna ut baken till höger i krävande situationer, alltså så fort jag vill ngt. Det gäller även i körning och andra "disipliner".

Red med bomlöst utan padd i skritt häromdagen och då blev det så HÄR på babytäcket! jag hade under. Känns hemskt, lite svart på vitt att man verkligen har ett problem. Men då jag använder hästen väldigt lite ridmässigt och rider stort sett aldrig för instruktör och i körning och dess avarter :D går han mest skritt så vet jag inte riktigt hur jag ska tackla problemet. Jag känner ju att det inte är okej, så roligt är det ju ej att rida. Önskar att det fanns en instuktör i centrerad ridning som man kunde besöka regelbundet här i närheten.

Utan ha sett ekipaget finns det ngt som ni säger: aha, men försök det eller titta efter det eller ändra det. Ja, ni vet, lite försiktiga råd så här över cyberspace.

Det är inte hästen som är sned. Igår red min man ett helt pass efter att jag hade borstat av paden noga. Nu var paden hårigare på den vänstra sidan.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
869
Senast: igbest
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
581
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka