Sned axel och sned höft

bettysmatte

Trådstartare
Har länge (typ 5 år ungefär) haft problem med min ena arm (smärta, domningar, etc). Lång historia lite kortare, så har jag varit hos naprapat nyligen och fått hjälp med vad som visade sig vara axel i fel läge (för långt fram). Samtidigt visade det sig också att den sneda axeln har påverkat min högra höft, och att jag var sned där. Även detta rättades vid naprapatbesöket. Eftersom jag har känt att jag suttit "fel" när jag rider så förväntade jag mig en himla skillnad nu! Men där blev jag besviken... Jag satt precis lika illa, och fick rätta mig precis lika mycket, när jag red en runda igår. Har en häst som även hon har problem med snedhet, och hade verkligen hoppats att jag skulle bli fixad så att jag inte förvärrar hästen. Men varför känns det fortfarande likadant??? Får känslan av att mitt ena stigläder är längre - det är det INTE - samt att min högra höft skjuts framåt jämfört med den vänstra. Jag känner alltså att jag sitter helt tokigt och "spänner emot" och rättar mig konstant när jag rider. Har skickat ett iväg ett mejl till naprapaten nu på morgonen och får se om hon svarar, annars får det bli att ringa. Har även ett återbesök inbokat om ett par veckor. Men tänkte under tiden att det kunde vara intressant att höra om någon annan känner igen sig? Hur brukar det funka när snedheter hos ryttaren rättas? Blir det omedelbar förändring eller måste man träna upp sig på något sätt? Jag fick övningar för axeln, men inget för ryggen/höften...
 
Sv: Sned axel och sned höft

Jag har på grund av låsningar sen många år tillbaka suttit snett i sadeln och upplevt att mitt högra ben är längre än det egentligen är. Det tog många år innan jag förstog att det var låsningar och inte svag rygg, så jag har länge haft problem med tex skänkelvikning. Jag har låsningar i nacke, bröstrygg och ländrygg/korsrygg, men märker inte alls av det lika mycket nu. Jag får ont i axlarna när jag sover när det börjar vara dags att behandla mig igen. Domnar i händerna lite då och då, men ligger på armen när jag sover, men det blir inte lika mycket nu.
Jag har gått till sjukgymnast och kiropraktor. Var hos naprapat 2 gånger, men tyckte inte den var så bra. Går nu till en massör som även gör akupressur och har gjort i ca 2 år, och det är sen jag började gå till han som det faktiskt börjar bli bra. Jag märker direkt att jag sitter bättre i sadeln, sen går det allt från en månad till flera innan jag behöver massage igen för att rätta till låsningarna.
Jag skulle prova gå till någon annan, tex massör, innan du ska till naprapaten igen, och se om det blir bättre.
 
Sv: Sned axel och sned höft

Oftast märker jag skillnad direkt men inte alltid. Ibland behöver jag flera behandlingar (med en veckas mellanrum) innan det gör nytta och ibland lossnar allt pga nån liten grej som rättas till.

Tycker du behandlingen verkade logisk så testa någon gång till annars testa någon annan är mitt tips. Det är så sjukt lätt när man är rak och "lösgjord", allt liksom faller på plats av sig självt och alla fel man gör av vana känns så himla mycket mindre och lättare att korrigera.
 
Sv: Sned axel och sned höft

Visst kan man märka av behandling direkt. Jag gör det.
Jag har en whiplash med en massa nervskador och kan iom det få läsningar i nacke, rygg och bli roterad i bäckenet.
När jag går till en bra behandlare så märker jag omedelbar skillnad. Jag har genom åren samlat på mig bra behandlare genom att gå till olika och behålla de bra.
Idag går jag till en som är kiropraktor sjukgymnast eller till två andra kiorpaktorer, beroende på vem som har tid.

Är det så att du har ett inlärt felaktigt rörelsemönster där du spänner fel muskulatur så kan du behöva träna dig i att aktivera rätt muskler och slappna av i rätt sas.

Det kan också vara så att behandlaren inte var så bra. Det vet jag inte.

Däremot bör ni fundera kring VARFÖR du blir sned.
Har du varit med om ett trauma? Spänner du dig? När?
Är du för svag någonstans? Har du kass balans? Har du ojämn kroppskontroll i dina båda kroppshalvor? Etc etc..
Arbetar du i en viss ställning?
Om man tex alltid mockat åt ett håll, alltid sopar åt ett håll, alltid sitter med datormusen på ett visst sätt i ena handen etc så formas man efter det.
De bästa ryttarna är grymt bra kroppskontroll och är liksidiga.

En bra tränare tycker jag bör kunna hjälpa dig med sitsen en del också.

Det finns också en del som arbetar i team med kroppsbehandlare. Och det finns kroppsbehandlare som är specialinriktade på ridning/sits.

Är hästen också sned hade jag funderat kring om ni hjälper eller stjälper varann?
Har du en sadel som hjälper dig?
Hur rids hästen?
Vad gör man för att komma åt hästens stelheter/snedheter?
Har din tränare gett dig tips för att komma till bukt med dina och hästens problem?

För mig som är tränare så tycker jag att snedheterna inte helt sällan hänger ihop på något vis, ryttare och häst alltså.
 
Sv: Sned axel och sned höft

Fast omedelbart efter behandlingen märkte jag jätteskillnad! Jag kände mig mycket mer rörlig. Sedan kom ett litet bakslag med "träningsvärk" och nu är jag väldigt nöjd med min axel. Jag kan ju till och med sova på den och armen UTAN att få ont/domningar/stickningar... :)

Ska försöka svara på tuaphuas frågor:
Har du varit med om ett trauma? Spänner du dig? När?
Naprapaten trodde att jag hade varit med om ett "ryck" för att min axel ska ha hamnat så långt fram som den är/var. Men själv kan jag inte komma på något.

Är du för svag någonstans? Har du kass balans? Har du ojämn kroppskontroll i dina båda kroppshalvor? Etc etc..
Ingen aning.

Arbetar du i en viss ställning?
Ja, DET känner jag mig väldigt skyldig till! Känns väldigt svårt att ändra på dock - då blir det ju så bakvänt!

Är hästen också sned hade jag funderat kring om ni hjälper eller stjälper varann?
Det vet jag inte heller. Jag har funderat lite kring detta själv, men inte lyckats komma fram till hur det fungerar.

Har du en sadel som hjälper dig?
Jag har en bomlös sadel av soffkuddemodell just nu. Om det hjälper eller stjälper vet jag inte?

Hur rids hästen?
Den hobbyrids nästan uteslutande ute på vägarna och i skogen.

Vad gör man för att komma åt hästens stelheter/snedheter?
Hon har fått behandling av fysioterapeut sedan i våras med ca 5 veckors mellanrum. Då rättas hon i bäckenet vid behov, samt får fixat ev andra låsningar som också brukar dyka upp.

Har din tränare gett dig tips för att komma till bukt med dina och hästens problem?
Har just nu ingen tränare, tyvärr...:(

Kanske ska tillägga också att naprapaten berättade att hon har hjälpt till med att rätta ett antal sneda ryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: Sned axel och sned höft

Jag har också bekymmer med att jag blir oliksidig eftersom jag får låsningar. Jag går hos osteopat som rättar till mig och hästen, men har insett att jag behöver göra något åt det själv mellan besöken.... Så nu tänker jag prova pilatesboll till en början.
För min del hjälper det mycket att ha bomsadel, jämfört med att rida i den bomlösa. Det går inte att sitta fullt lika ojämnt i bomsadeln. Att släppa stigbyglarna en stund gör också nytta för mig, åtminstone för stunden.
 
Sv: Sned axel och sned höft

Ja, pilatesboll har jag funderat på och faktisk rotat fram från gömmorna också. Vet du om det finns några bra övningar att hitta, eller är det mest sitta och balansera en stund (t.ex framför TV:n ;)) som är bra?

Jag misstänkte att det kanske var "stabilare" med bomsadel om man är ojämn, men jag hoppas slippa börja leta efter det...igen!
 
Sv: Sned axel och sned höft

Bra tips om att släppa stigbyglarna:). Det gjorde susen för mig! Det kändes verkligen som om jag kom ner i sadeln på ett helt annat sätt, men samtidigt sträckte det ordentligt på undersidan av ena låret så på något sätt behöver jag nog träna upp mig. Kanske är det muskler som behöver stretchas. Ska ta med mig allt sådant till naprapaten nästa gång och höra med henne vad hon tycker jag ska göra.
 
Sv: Sned axel och sned höft

Jag är intresserad av att prova osteopat/kiropraktor/sjukgymnast som kan kolla och jobba både med mig och min häst. Kan du PM:a mig info om din kontakt så skulle jag bli jätteglad! Gör hen hembesök? Kan du berätta mer om hur en behandling går till?
 
Sv: Sned axel och sned höft

Kul att det hjälpte med att släppa stigbyglarna! Jag misstänker att man kanske egentligen borde göra mer av de där balansövningarna som åtminstone jag fick lära mig på ridskolan som ung....men känner mig inte helt säker på att hästen skulle stanna kvar under mig då. :D
Jag googlade på pilatesbollövningar, och hittade mängder förstås, så jag försöker nu sålla bland dom. De här verkar trevliga till en början, tycker jag:
http://www.tranahemma.com/medpilatesboll/

cupcake och connemara: ja, hen gör hembesök. Hen är utbildad först på människa och sedan på häst, och rättar till låsningar. Dock är det inte som att gå till equiterapeuten där man får åsikter om sadeln, underlaget i boxen samt en omgång nödvändiga örter på köpet ;), utan hen rättar till det som är fel, helt enkelt. Jag pm:ar gärna uppgifter om ni vill, hen är mycket bokad, men bor man åt rätt håll kan det vara värt ett försök!
 
Sv: Sned axel och sned höft

Om du har varit sned så är antagligen hästen och sadeln det också.

För mig tog det 2-3 månader innan jag kände den stora skillnaden. Och då stoppade jag om sadeln och behandlade hästen samtidigt som jag rätade upp mig själv.
 
Sv: Sned axel och sned höft

Jag hade funderat lite kring varför hästen blir sned. Har den någon gammal skada?

Om man vet att den är frisk hade jag funderat kring hur jag skulle få den mer liksidig.
För att kunna få den mer liksidig måste man veta vad som är starkt respt svagt i de båda kroppshalvorna.
Det testar jag gärna i mjuk böjning på lite större böjda spår. Testa rida alla gångarter så och se om det driver iväg någonstans åt något håll, lutar, bjudningen diffar, går den att böja likadant/lika lätt, ställa.. Och testa om det går att flytta rumpan/tvära likadant.. Då märker du kanske skillnader.. Ryggar den rakt?
Men hjälp av de ridövningar som finns kan man träna de flesta hästar liksidiga och "raka". Så man slipper behandla dem och slipper slitageskador av snedbelastning.
Detsamma gäller sneda människor, förutsatt att man inte är sjuk/skadad eller är sned i skelettet. De flesta är dock inte sjukligt sneda i skelettet, utan muskulärt. :)

De bomlösa av soffkuddemodell tillåter ofta ryttare att sitta sämre och snedare iom att de inte är lika styva och uppbyggda. I en bomsadel känner ryttaren lättare då den kommit på glid sas..
De släpper också igenom mer snedhet iom det till hästen, de bomlösa.

Vill man ändra sig som ryttare så gör man gott i att ändra sig all övrig tid med. Annars får man mycket svårt att böka med muskler som är vana att arbeta i fel lägen, är för korta, för svaga, spända etc..

När man blivit korrigerad har musklerna, om man gått länge med snedheten, vant sig vid att arbeta i ett visst läge. Man kan behöva öva upp styrka, stretcha, öva balans och öht öva in ett sundare rörelsemönster för att få bestående effekt av en kiropraktisk behandling. Det gäller djur som människa.
Annars drar musklerna tillbaks en till den osunda formen.:)
 
Sv: Sned axel och sned höft

Det finns en väldigt bra och rutinerad kiropraktor som arbetar med hela ekipage som åker runt lite i Sverige och i olika andra länder. Främst arbetar han i södra Sverige och Stockholm.

Han har undervisat på kiropraktorhögskolan, sammarbetat med många av de största veterinär-namnen, arbetat med landslag och elitidrottare.
Han har nätverk av tränare, vet och annat branchfolk han kan rek.
Det är en av få som får behandla mig. ;) Och han gör det grymt bra!
Jag kan varmt rekommendera honom till de som är intresserade.

I Västerås finns ju också en duktig behandlare som är sjukgymnast och inriktad på sits/ridning. Även henne kan jag rekommendera!
 
Sv: Sned axel och sned höft

Är du högerhänt och har en framåtroterad högerhöft och ont i vänsteraxeln? Det är inte alls ovanligt med den kombinationen enligt min sjukgymnast. Jag stretchar höftböjare, insida lår och inre rumpmuskel (på båda sidorna) för att komma till rätta med min knasiga höft. Det har blivit mycket bättre sen min tränare och jag såg över min sits (efter att jag blivit korrigerad). Nu är både jag och hästen rakare. Men mina muskler måste också bli symmetriska innan det kommer av sig själv, och det kommer att ta sitt tag på grund av muskelminnet.

Jag tror att det är muskelminnet som spökar för dig. Även om du är kvitt låsningar så svarar dina muskler troligen "som de alltid gjort". Därför är det bra om du kan få hjälp att bryta invanda mönster. Det kan räcka med att släppa stiglädrena för att komma ner bättre i sadeln, kolla i spegeln varje gång du rider förbi för att se att du sitter rakt, eller få någon som kan säga till och kanske filma för att se skillnaden. Du måste helt enkelt bygga upp jämna muskler och det kommer troligen att ta ett litet tag.

Att hästen är ojämn är inte konstigt, de är också höger- och vänstervridna, även om vi strävar efter att de ska bli så jämna som möjligt. Ofta är de starka i ena varvet och vissa hästar använder det för att jobba bättre och andra använder styrkan för att komma undan. Men är det mycket och/eller så att hästen undviker att jobba kanske det kan vara läge att kolla upp den så att den inte också har låsningar eller ont någonstans.
 
Sv: Sned axel och sned höft

Jag hade funderat lite kring varför hästen blir sned. Har den någon gammal skada?

Det vet vi inte riktigt. Hon har behandlats för problem i haser båda bak och även sekundära problem med hovleder fram. Detta var för lite drygt ett år sedan. Min egna teori (som kan vara helt åt skogen) är att hon gått runt med snett bäcken länge och att detta har överbelastat haserna.
 
Sv: Sned axel och sned höft

Är du högerhänt och har en framåtroterad högerhöft och ont i vänsteraxeln?

Ja, så är det, tror jag.

Jag tror att det är muskelminnet som spökar för dig. Även om du är kvitt låsningar så svarar dina muskler troligen "som de alltid gjort". Därför är det bra om du kan få hjälp att bryta invanda mönster. Det kan räcka med att släppa stiglädrena för att komma ner bättre i sadeln, kolla i spegeln varje gång du rider förbi för att se att du sitter rakt, eller få någon som kan säga till och kanske filma för att se skillnaden. Du måste helt enkelt bygga upp jämna muskler och det kommer troligen att ta ett litet tag.

Det fungerar redan bättre för mig efter bara två ridturer med delvis släppta stigbyglar. Har vare sig ridhus eller ridbana, tyvärr, så allt jag gör händer ute på vägarna.

Men är det mycket och/eller så att hästen undviker att jobba kanske det kan vara läge att kolla upp den så att den inte också har låsningar eller ont någonstans.

Hästen kollas regelbundet. Hon har fått behandling lååååångt före mig...;)
 
Sv: Sned axel och sned höft

Att sitta på en pilatesboll och omväxlande lyfta höger och vänster ben gör att jag själv känner hur sned jag förmodligen är, för det är så mycket svårare att lyfta vänster ben än högre :( Jag måste så att säga sitta om lite innan för att hålla balansen när jag lyfter vänster ben. Huruvida det hjälper vet jag inte än, jag har inte jobbat med det så länge men bollen ligger framför TVn, egentligen borde man väl dock slänga ut fåtöljen helt ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 774
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 878
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 829
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 349
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp