snea fötter

zilla

Trådstartare
Min ena dotter som är drygt 1 1/2 år går fortfarande väldigt snett med fötterna .Värst är höger foten .
När vi är ute och leker ramlar hon ofta ..på grund av att foten är så sne.

En barnläkare har tittat på fötterna och sa då att det skulle växa bort ...
När ser man om det växer bort ?

Kan man göra nått själv mer än att ha bra skor..?!
 
Sv: snea fötter

Har för mig att det ska finnas ngt slags sula/stöd att sätta i skon som rättar lite.
 
Sv: snea fötter

Är det samma fel som min dotter har och som jag hade så rätar det ut sig ju äldre hon blir.
Nu uppstod detta inte förrens runt tre år hos dottern och hos mig runt samma ålder. Min farmor hade samma fel även hon så det är uppenbarligen en viss ärftlighet som kan ligga bakom.
När jag var liten så var mamma hos ortopeden med mig och fick då tillsvar att man gör inget så länge som det inte är jättegrovt utan det rätar ut av sig själv med ålder. Jag kan fortfarande känna av felställningen och någon ballerina blir jag då rakt aldrig men jag är ändå rätt rak nu för tiden så länge som jag inte har felaktiga skor. Fördelen är att det inte är problem med knäslut vare sig för mig eller dottern när vi rider :D
Ballerinor blir vi dock aldrig bra sådana :p
Nå ja, jag var hos barnortopeden med min dotter då skolan tjatade och inte kunde godta vad jag visste. Min dotter ramlade ofta när hon var runt 6 år men det var för att hon delvis alltid hade så bråttom och då inte hann parera och vinkla benen så foten inte krokade i benet. Hade hon inte haft så bråttom så hade hon inte ramlat lika mycket trots höftproblematiken.
Barnortopeden sa att 25% av barnen har detta fel mer eller mindre som små och att det normalt sätt växer bort. Man skall inte ha inlägg (skolan tjatade om detta med och hade svårt att ta att jag sa att man inte skulle ha detta) eftersom det faktiskt kan göra det värre på sikt.
Min dotter år 10 år idag och går givetvis fortfarande inåt med fötterna men inte alls lika mycket som när hon var yngre utan det håller på att så sakta räta ut sig. Jag tror att när hon är runt 15 år så kommer fötterna vara rätt så raka.
Mitt råd är möjligen att skaffa massa plåster, ha skor med bred kontaktyta undertill och som inte slits för snabbt i gummit.
Jag kan fortfarande inte ha vinterskor med klack utan att jag sliter den snett och jag rätt snart går skevt med fötterna men man måste kolla på rätt ställe för att se att felställningen fortfarande finns där hos mig så rätar upp sig gör det absolut.
 
Sv: snea fötter

tack för infon . Många års väntan ,väntar.:crazy:

Hon får som en blåaktig ton på utsidan av foten ..är det nått att oroa sig över.?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 575
Senast: turbofling
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 673
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 481
Senast: Mia_R
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 696
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp