sne häst??

N

neferra

problemet:
jag upplever att hästen "fastnar" i hö tygel, blir stum i hö sida av munnen, gärna "tippar" nacken ngt till höger.
skjuter över bogen lite till höger, faller inåt till vänster på vänstervolt, lite knepigare att ställa igenom till höger.
när hon går på rakt spår upplever jag att baken går till vänster (fast den faktiskt inte gör det). hon har svårare att byta rent till höger från vänster galopp än tvärtom, men fattar lika lätt åt båda håll.

bör tilläggas att hästen är välriden och lösgjord, detta är mest små nyanser, men felsökare som jag är så...:)

vad kan detta bero på?
vad göra?

tacksam för svar!/ferra

Sv: sne häst??

Hej! Jag är precis som du. Talar om för mina kära mor att jag tycker han går snett.. varken min tränare eller hon ser det utan det handlar om mm.
Hästar är ju som människor, olika alltså vä eller hö hänta!
Om det råkar vara så extra mycket ligger manen oftast åt hö el vä. Men detta vet du nog redan.
I det du beskriver är fallet säkert så att manen råkar ligga åt hö. :)

Man upptäcker den svaga sneheten ännu mer när man ska byta varv på båge ex. Hästen går i vä varv och ska byta till hö, i det nya varvet lägger sig hästen oftast på innertygeln och blir stum. Då måste du lätt leda med yttertygeln, använda innerskänkeln och hålla om och driva med ytterskänkeln. Spö kan behövas på innerbak.
Men som sagt detta vet du nog.
Men jag vill gärna höra de andra svaren eftersom jag tror att nästan alla har det här problemet. Kul med uppmärksamma ryttare!! :idea:
Mvh Michaela Jobba på som du gör , tycker jag å va noga med att hästen tar stöd på yttertygeln i båda varven och se till att bogen inte faller in eller ut.

Cut3Leo skrev:
Hej! Jag är precis som du. Talar om för mina kära mor att jag tycker han går snett.. varken min tränare eller hon ser det utan det handlar om mm. :).
ja, visst är det knäppt!

Cut3Leo skrev:
Hästar är ju som människor, olika alltså vä eller hö hänta!
Om det råkar vara så extra mycket ligger manen oftast åt hö el vä. Men detta vet du nog redan.
I det du beskriver är fallet säkert så att manen råkar ligga åt hö. :).
fast manen ligger väl på den Svaga sidan, som jag fattat det. min hästs man ligger mest på vänster sida (och i mitten) .

Cut3Leo skrev:
Man upptäcker den svaga sneheten ännu mer när man ska byta varv på båge ex. Hästen går i vä varv och ska byta till hö, i det nya varvet lägger sig hästen oftast på innertygeln och blir stum. Då måste du lätt leda med yttertygeln, använda innerskänkeln och hålla om och driva med ytterskänkeln. Spö kan behövas på innerbak..Men som sagt detta vet du nog.

va? spö på inner bak? leda med ytter tygel? antingen har du eller jag fått nåt om bakfoten... :angel:

inner skänkel formar och flyttar bogen ut mot ytter tygel, som måste vara stilla och mjuk och erbjuda ett stöd(alltså inte flaxa och leda) samtidigt som ytter bak aktiveras och hålls kvar på voltspåret för ytter skänkel. inner tygel däremot, ska vara lätt och ledande, framdelen måste vara ledande för bakdelen och föjla voltspåret, för att inte rida med bakdelen före....

Cut3Leo skrev:
Men jag vill gärna höra de andra svaren eftersom jag tror att nästan alla har det här problemet. Kul med uppmärksamma ryttare!! :idea:
Mvh Michaela Jobba på som du gör , tycker jag å va noga med att hästen tar stöd på yttertygeln i båda varven och se till att bogen inte faller in eller ut.

tack iallafall ;)

mer ideer tack!

neferra skrev:
problemet:
jag upplever att hästen "fastnar" i hö tygel, blir stum i hö sida av munnen, gärna "tippar" nacken ngt till höger.
skjuter över bogen lite till höger, faller inåt till vänster på vänstervolt, lite knepigare att ställa igenom till höger.
när hon går på rakt spår upplever jag att baken går till vänster (fast den faktiskt inte gör det). hon har svårare att byta rent till höger från vänster galopp än tvärtom, men fattar lika lätt åt båda håll.

bör tilläggas att hästen är välriden och lösgjord, detta är mest små nyanser, men felsökare som jag är så...:)

vad kan detta bero på?
vad göra?

tacksam för svar!/ferra

Har du koll på hur du själv sitter ?
Hade samma problem som dig tills jag korrigerade mig själv och upptäckte riktigt hur pass mycket snett jag satt i höger varv. Som dessutom är hästens svagare sida, vilket naturligtvis förvärrade allt ytterligare när jag själv satt snett.
Nu är jag så pass medveten om min snedhet att jag stenhårt jobbar på det och överdriver i att sitta rakt och jämt över hästen. Blev helt sjuk skillnad, och med nästan omedelbar verkan. På bara någon månad efter att jag skärpt till mig hade hästen dessutom byggt upp styrkan i höger på ett sätt den inte gjort trots ihärdig träning osv. så nu är han både starkare i sig själv och hjälpt ytterligare för att jag inte sitter och hänger snett, och inte "bär" honom i den svaga sidan heller...

Som mackan sa, kolla upp dig själv :)
Sen skulle jag ta ut en Et till hästen. Det är alltid bra att kolla igenom hästen.

faktum är att jag faktiskt har rätt bra koll på hur jag sitter! :smirk:

blev av med sadeln (stulen :eek: ) för ca en månad sen och har alltså sedan dess ridit barbacka förutom då jag hoppar och lånar sadel. detta med barbackaridning har visat sig vara riktigt nyttigt, då jag blivit just mer medveten om hur jag sitter och hur hästen känns.

jag är självklart inte liksidig, mycket starkare och känsligare i höger hand, då jag är högerhänt, te x, så nog finns det en hel del att jobba på där... :smirk:
men helt klart, mycket av hästars snehet beror ju säkert nästan helt på ryttaren, och så är säkert fallet även i min hästs fall.

coolt att det blev så stor "före-och-efter" skillnad för dig! jag ska jobba på (trots att den nya sadeln kommer på tisdag :d )

har du några bra tips på liksidighets-träning?

jag har för en månad sen (ca) haft ut ET till pållan. uteslöt att skriva detta då jag tänkte att det skulle påverka era kommentarer :angel:

han tyckte hon var väldigt jämnt och fint musklad, ngt mer muskler i korset på höger sida, då hon avlastar sitt högra bakknä(inte pga smärta el nåt, snarare slöhet).
han tyckte jag skulle jobba med rakriktning, skolor och volter för att försäkra mig om att hon måste ta i lika med båda bak

men jag behöver ändå träningstips och lite brainstorm!

Orkade inte läsa helt igenom men tänk på en sak, det är inte säkert häster går så snett eg.

Ex så var min ponny sne och allmänt väldigt ogenomriden när jag fick henne, sen problem med sadlar, knäledsinflamationer (gamla o en ny) osv osv. Men under så gott som hela tiden jobbade vi rätt ordentlig med "dressyren" och blev bättre och bättre. Men i slutet (efter typ 3 år) när mamma red henne så upplevde hon henne som så gott som "rak" lr "jämn" lr vad man nu ska säga och jag tyckte hon ofta bytte sida ibland flera gånger per pass. Men då vidade det sig att jag ist blivit sne, jag satt mest på högersidan (men mer på vänstersittben då eftersom det placerades lite mer åt mitten av sadeln och höger utanför) och höjde min högra axel eftersom jag tidigare inte orkat hålla i den sidan när hon vräkte sig mot bettet. Och detta gjorde i sin tur att hästen inte blev helt rak förräns jag satt barbacka och tivngades sitta rakt. Så kolla upp så du sitter rakt och sen att du känner "rätt". Jag får fortf för mig att hästen (massa olika, unga som gamla) sätter in v bak trots att den går rakt eftersom hon i nästan 3 år skjöt ut höger bog och ville ta in vänster bak (spec i galoppfattningarna). Så kolla upp så din känsla inte "blivit fel" sas.

neferra skrev:
faktum är att jag faktiskt har rätt bra koll på hur jag sitter! :smirk:

blev av med sadeln (stulen :eek: ) för ca en månad sen och har alltså sedan dess ridit barbacka förutom då jag hoppar och lånar sadel. detta med barbackaridning har visat sig vara riktigt nyttigt, då jag blivit just mer medveten om hur jag sitter och hur hästen känns.

jag är självklart inte liksidig, mycket starkare och känsligare i höger hand, då jag är högerhänt, te x, så nog finns det en hel del att jobba på där... :smirk:
men helt klart, mycket av hästars snehet beror ju säkert nästan helt på ryttaren, och så är säkert fallet även i min hästs fall.

coolt att det blev så stor "före-och-efter" skillnad för dig! jag ska jobba på (trots att den nya sadeln kommer på tisdag :d )

har du några bra tips på liksidighets-träning?

ja det var verkligen en ögon öppnare minst sagt... blev framför allt medveten då jag började träna för en 2:a tränare som komplement till min 1:a, som fokuserar oerhört på ryttarens inverkan på hästen, och rakriktning av hästen innan man bygger vidare över huvud taget... har kass rygg sen alltid, en mindre skolios som gör att jag är sned åt höger med resultat att jag lutar mig inåt i höger varv och höjer vänster axel, och har den fula tendense att "bära" hästen med höger tygel. men fokuset på rakriktning av hästen gjorde mig som sagt mycket mer medveten, och gjorde hela skillanden när jag väl började analysera även mig själv... att hästen rättade sig så hundra procentigt när jag väl gjorde rätt var ju den ultimata aha-upplevelsen (SÅ dåligt samvete för vad jag utsatte honom för med att sitta snett, nu när jag ser skillanden, hans snedehet var ju bara försök att kompensera min :o

ang övningar så har jag inga andra än att jag som sagt ALLTID håller fokus på rakriktning av hästen och att få den liksidig, vilket jag jobbar på med varierande allsidig träning på veckoschemat så mycket det går... på volt får jag fokusera extra på att jag trampar ner i ytter stigbygel och verkligen sitter mitt över hästen, gör jag det så följer resten med automatiskt och allt stämmer.

...och så försöker jag vara disciplinerad och strecha, så jag får koll på rygg och axlar framför allt.... finns säkert mycket annat effektivt jag skulle ha nytta av kan jag tänka...

Senast ändrad:

ja, det kan ju mkt väl vara jag som inbillar mig en del av sneheten och jag som för stunden "skapar" en del av den,
ett exempel: jag har svårare att koordinera mina hjälper vid en bakdelsvändning till vänster, alltså uppfattar jag det som att hästen har svårare att vända till vänster
nu är det inte så att det är exakt så, men jag tror att olika ryttare uppfattar hästens svagheter annorlunda beroende på vad de själv har för svagheter...

däremot så HAR ju hästar en svag och en stark sida och det är ju sällan man som ryttare är så jämn heller...och kan kompensera hästens ojämnhet.

jag har läst att om man som ryttare flyttar över endast en centimeter (1 CM!!) åt ngn sida förflyttas 10 % av kroppsvikten dit, alltså väger man tex 60 kg och sitter 1cm längre till höger bär hästen 36 kg på höger sida och 24 kg på vänster :eek:
det är knas!

det ovanstående är minst sagt värt att tänka på...
och folk tycker att sitsträning inte är så himla viktigt! (tom jag som är inbiten hoppryttare tränar faktiskt sits en hel del....men det är så :devil: lätt att slarva...)

ett test jag hört man kan göra för att kolla hur snett man själv belastar sina olika sidor är att ställa sig med vardera fot på en vanlig våg. se hur lätt det är att få lika vikt... :o
har inte provat det själv dock..

Neferra:

hej. Jag tror varken du eller jag har fått något om vbakfoten. det beror ju helt enkelt på vilken insikt man har i den röda tråden och vilken tränare man har, hur länge man har ridit och vilken som är dina och mina svagheter dsamt hästens svagheter.

Hur är din häst i hö varv?

Som sagt så kan alla männiksor tolka allting precis helt olika. Som när du säger att yttertygeln skall hållas helt stilla, vilken stämmer så sant. Så undrar jag hur du gör på en häst som struntar i dina skänklar, vikt och röst. Du vill nu alltså få kontakt med hästens yttersida och kunna rida med helt lös innertygel, ungefär som att dun inte har bågon innertygel. Hur gör du med denn hästen som har det problemet att när den går på volt så faller denn inåt, ställer utåt och är llmänt stum i innersidan vart du än tar?

Det jag sa om att hästar är höger och vä hänta som man kan säga, förstod du nog va ja mena och behöver inte vara petig på en sån sak. eftersom vi har häst för att det är roligt och vi alla hästälskare gillar väl inte hårda händer och ihiopdragna hästar som knappt kan se vart dom springer?

Jag vil gärna veta mer om dig och din häst! :) tell me more.;) Hur är hon/han annars å rida i hö varv resp vä. Rakt spår. Suger hon i båda sidorna.
Lättast att flytta för vä res. vä skänkel. Då menar jag som du sa, små nyanser.;)

neferra skrev:
problemet:

vad kan detta bero på?

Bara för att vända lite på begreppen så skulle jag säga att din häst inte fastnar i höger, utan släpper vänster.

Hon är alltså "högerhänt" mao inget speciellt alls bara att lösgöra vänstersidan. Låter i mina öron som vilken häst som helst.

Blandrastik skrev:
Bara för att vända lite på begreppen så skulle jag säga att din häst inte fastnar i höger, utan släpper vänster.

Hon är alltså "högerhänt" mao inget speciellt alls bara att lösgöra vänstersidan. Låter i mina öron som vilken häst som helst.

ja...jo.... :smirk:
så kanske det är, men perfektionist som jag är så....

jag ser ju detta som ett "problem" och problem är till för att utredas och lösas! :cool:

Jag tycker att det är bra att du ser det som ett problem som måste åtgärdas, vad jag menade var bara att det inte är något unikt problem.
Så jobba absolut vidare!

Däremot upplever jag ofta bland de elever jag har att de just som du poängterar att "hästen biter sig fast i höger/vänster sida" och de är inte problemet, utan problemet är att få den att jobba med den svaga sidan, alltså den sida som den släpper, inte den sida som redan är starkare.

jo, nog vet jag att den "hårda sidan" är den starka sidan, och även den styvare sidan.
jag vet att min häst är starkare i höger sida, hon är högerhänt :smirk: , men efterssom jag inte vill att det ska ta "överhanden" vill jag ju givetvis jobba mot liksidighet.

precis som du poängterar, är det alldeles för många som jobbar sig blå med den redan starkare sidan med resultat, givetvis, att den blir ännu starkare... :crazy:

Jag hade tagit ut en massör för att kolla musklerna, och en tandläkare.

läser du högre upp i tråden står det att jag har haft ut ET/massör för en månad sen, så musklerna har jag koll på.
raspade även tänderna för en vecka sen.

sen är denna "snedhet" inte ngt som plötsligt infunnit sig, utan det diskussionen rör är väl snarare den medfödda snehet ALLA hästar har

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 256
Senast: Freazer
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 892
Senast: Dopy
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Islandshäst Jag köpte min första islänning förra sommaren, och jag börjar väl komma hyfsat underfund med honom nu, men det är en sak som jag inte...
Svar
8
· Visningar
3 249
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama