Sne häst?

T

Tomaten

Jag tycker min häst känns sne i ryggen, de känns mest när man rider, man får liksom trampa rätt sadeln och man hamnar jätte lätt på sne.nej, det är inte sadeln som är sne, den är aldeless ny.
Jag försöker titta på han bakifrån både när han står och när han rör sig och jag tycker faktiskt det ser snett ut.
Jag pratade med en sadelutprovare och hon sa att om förra sadeln var sne så kan han ju ha musklat sig snett. Hovslagaren sa att han var en aning ojämn i fötterna och det skulle också ha betydelse i det hela.

Jag har tänkt på att ta ut en kiropraktor som kan se om han är sned och isåfall behandla det.
iom att han inte har något ont så tycker jag inte att veterinär är något nädvändigt men vad tycker ni?
alla tips motages varm.

Sv: Sne häst?

Det är väldigt vanligt att unghästar musklar sig ojämnt! Hur gammal e hästen? Rider du lika mycket i båda varv vid dressyrarbete osv?
Jag hade inte tillkallat veterinär, hade dock kollat om hästen hade ont vid att trycka lätt på ryggen och se ev. reaktioner (se till att underlaget är jämnt också :smirk:).

hehe, han är 17 år:p
jag försöker kankse jag jobbar mer i ena varvet ena gången och andra nästa gång så jag tror det jämnar ut sig.
han verkar ju som sagt inte ha ont, han rör sig friviligt framåt och han reagerar ingenting när man kommer med sadeln, det gjorde han däremot med den förra(därför köpte jag ny)

Då är det väl uppenbart att det är pga den gamla sadeln som han musklat sig snett och inte jobbat ordentligt med ena sidan, om jag fattat det rätt. Kan ta lite tid att jämna ut sånt, men nu har du ju en ny fräsch och passande sadel iaf :)

jo, men jag tänkte på om en kiropraktor kan hjälpa till och lägga rätt lite så att det inte skapar övriga spänningar i honom kanske??:)

Jag har faktiskt inte definitiva erfarenheter av en kiropraktor, brukar rätta till det mesta med ridning!

Hej!

Jag tvekar inte alls på att din häst kan vara sned. Och detta kan ju ha flera orsaker. Kan bara tipsa om samma som ovan, kanske massör eller en veterinär som kan lokalisera snedheten.. MEN måste bara få komma med en annan idé då jag känt likadant i många år på flera olika hästar (har alltid behövt trampa rätt sadeln oavsett den eller vilken häst jag än ridit). Insåg då att det inte kan bero på hästarna jag ridit utan på mej själv.

När jag sedan fick kontakt med en massör fick jag reda på att ett av mina ben är 1 cm kortare än det andra! Senare fick jag även detta bekräftat av en läkare. Har varit sned i kroppen i hela mitt liv och när jag fick reda på detta med benet föll alla bitar på plats och jag kom på att jag alltid tex ställt mej och vilat på ett ben om jag stått still.

Menar inte alls att det är problemet i ditt fall men ett tips då jag inte alls tänkt på det förrän någon sa det till mej. Nu har jag inlägg i ena skon som göra att benen blir lika och har fått anpassa mej lite vad gäller ridningen. Och den konstiga sneda känslan är borta eller så vet jag varför det känns så..

Hoppas du hittar orsaken till ditt problem!

Det är länge som jag kännt att något varit snett, sen bytte vi sadel. Blev JÄTTE besviken det var ju fortfarande lite snett,då fick jag reda på att mitt vänster ben är ungefär 1 cm länge så jag mätte stiglädren och fick till det så at jag och sadeln var raka, men det är förmodligen kombinationen dåligsadel och jag som alltid varit tillsagt att ha på samma hål för annars sitter man snett, vilket var tvärtom för mig.
behöver du ha inlägg i skorna för en centimeter?? jag har inte tyckt att det är så mycket, men när jag tänker på det så kankse det vore bra att gå till en "riktig" läkare som får mäta och se om jag kanske också behöver sånna ilägg.

Om man behöver inlägg för en cm kortare ben? JA absolut!! Det är inte ovanligt att människor föds med ett kortare ben, men en cm kan ställa till med mkt, tro mej! Jag ville bara slänga in ett tips men det var ju lite lustigt att det är precis så du också har det..

Inte roligt alltså, men jag tyckte verkligen ditt problem lät som mitt!
Du kan säkert få hjälp utan att behöva vänta på läkare, men det skulle ju inte alls skada. En ortoped kan säkert hjälpa dej med inlägg (om jag inte är ute och cyklar nu)? Annars är det inte alls svårt att fixa inlägg själv av tex kartong eller liknande. Men tänk bara på att inte lägga i hela cm på en gång utan kanske börja med 2-3 mm och öka allt eftersom. Och du har väl också egentligen ett kortare ben, inte att det ena är längre (om du förstår vad jag menar) du kan ju inte kapa det ena en cm direkt ;) Nä, men hur som helst skulle jag absolut rekommendera att du provar inlägg till det kortare benet och när du gått några månader med 1 cm inlägg så borde du märka skillnad.

Jag tycker tex att man rätar sej i hela ryggen. Jag har alltid varit send i ryggen med muskler som varit olika på resp rygghalvor. Detta har givetvis påverkat ridningen och hästarna. Men jag är ändå glad att det är mej det varit "fel" på och inte hästarna.
Brukar du också bli stående på ett ben om du står still tex? Alltså att du vilar på det kortare benet därför att du omedvetet tyckt att det är obekvämt att stå på båda?

jaha, jag trodde inte att en cm var speciellt mycket, så dum man kan vara:p
Jo, det ena är väl kortare då, hehe.

Jag har tänkt på det ibland och reflekterat över att just det varvet är svårt överhuvutaget, att hålla ihop och stödja på rätt sätt.
Märkte det när jag red en annan häst och när vi bytte varv blev det så jätte fel, jag orkade inte få till det alls, min häst är väl van och vet vad jag menar.

Det stämmer nog mycket väl, blir jag tröt i det "längre" benet och ska stå på det "korta" så blir jag liksom sned och står lite mer bredbent för att liksom avlasta det...

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 678
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 383
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård förväntar jag mej för mycket av min häst? tyskt varmblood, 9 år, har osteo i bakbenen och SI. Jag har lagt runt 60 000 kr på olika...
Svar
15
· Visningar
2 097
Senast: lil-sis
·
Ridning måste få gnälla av mig nu på kvällskvisten för det bara snurrar i huvudet.... Jag har en arabsto på 10 år som jag haft i 6 år nu. Hon...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 293
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar