Snart tandlös :-(

Jag har en glugg på vardera sida rätt långt bak i underkäken. Hade inte heller råd när jag mellanlandade i sverige.
Men jag tänker att en dag, en dag när jag har råd blir det kanske bryggor där. Så länge gör det faktiskt ingenting egentligen. De syns inte om jag inte gäspar någon i ansiktet och jag har inga problem med matrester heller.

Jag känner igen den där ångesten inför att förlora en tand, dock. Särskilt hemma i sverige är ju tandhälsa ett sådant stigma och en klassmarkör på ett sorgligt vis. Somliga av oss har helt enkelt kassa bakterier och det är inte roligt, har man dessutom andra hälsoproblem är tandvården nästan hopplös att försöka ha råd med.

Men det går bra, @tott. Folk kommer inte att glo på din glugg och du kan fixa den på sikt för din egen skull. :heart

Ja fast något brukar man ju kunna spara om så 100kr och det skulle ju kunna vara ett sparmål? Om inte annat brukar man kunna få avbetalning.
Sitter det på ett ställe som inte syns så kan man ju ha det så tills man är i hamn.
Ingen möjlighet till avbetalning och visst spara 100kr i månaden kan jag nog
I madrassen
Men skulle jag kunna spara ihop 25 papp så la jag det nog hellre på ett körkort

Ja absolut men nu var det ett exempel överlag. Suck.
Det tycker inte jag att det var. De flesta med låg inkomst vet mycket väl att man kan spara pengar och att "många bäckar små..." eftersom de flesta med låg inkomst faktiskt lever så. Man sparar till det man vill ha, vänder varje krona och vet att 100 kr är mycket pengar. Men det tar ganska lång tid att spara ihop till 25 000 om man sparar 100 kr i månaden, så ditt exempel är inte aktuellt i en tråd där någon skriver att denne inte har råd.

kl

Jag saknar min tuggtand på höger sida i underkäken, tredje från början av tandraden (visdomstanden som första räknar jag. Som jag också saknar). Jag tuggar på den sidan dagligen, och enbart på den sidan eftersom en tuggtand på andra sidan gick sönder för flera år sedan och det tog lite tid innan den lagades och trots att den nu varit lagad länge har jag aldrig vant mig vid att tugga på den sidan trots att tandraden är hel där. Det funkar fint att tugga ändå trots att det finns en glugg och sedan en ensam tand bredvid gluggen.

@tott eftersom din tand ligger långt inne, kolla priset på en protes. Kanske inte lika snyggt, men fasiken så mycket billigare. Då slipper du iaf gluggen och kan fortsätta tugga.

Ingen möjlighet till avbetalning och visst spara 100kr i månaden kan jag nog
I madrassen
Men skulle jag kunna spara ihop 25 papp så la jag det nog hellre på ett körkort
Ja ibland är det svårt det här med att spara pengar och förstå att vi har alla olika förutsättningar för det. Min mamma som är pensionär skulle inte ens kunna spara 100 kr i månaden alla månader. Det skulle kunna gå några månader sedan skulle hon behöva dem och allt går förlorat. Och så skulle det fortsätta. Jag skulle nog kunna spara lite mer än 100 kr, men inte mycket, så det skulle ju ta en evig tid! Dessutom, med min erfarenhet av att inte ha en tand så skulle jag nog fundera lååååååååååååångt och länge över vad jag egentligen skulle använda de hårt ihopsparade slantarna till egentligen. En ersättningstand känns i dagsläget inte så viktigt, det var det då när jag förlorade den, men inte i dag. Inte just den tanden som inte syns. Men det är ju just det, FK täcker ju lite kostnader i tandraden där tänderna syns, men är det en tand som inte syns när man ler får man ingen ersättning. DÅ tänkte jag hur hemskt och gräsligt de resonerade, mådde psykiskt dåligt av att inte ha den, men i dag kan jag förstå att just den tanden jag inte har är en tand man egentligen inte saknar när den är borta. Även om man så klart ska ha alla sina tänder, det är ju bäst.

Så med 25 000 i madrassen? Räcker det månne för en billig resa till Australien??? Om man skippar fancy hotell och sånt? Hellre resa än en tand för min del! :D

Det kanske är de främre kindtänderna du fått ersatta?

Tvungen att googla och leta. Om jag kommer ihåg rätt nu så gäller det tänderna.
tander_namn.gif

Överkäke 25-27 och 15-17
Underkäke 36-37 och 46-48

(ja jag satte mig och räknade på tänderna nu) nr 38 och 18 hade jag kvar sedan tidigare. Jag hade alla framtänder kvar men när jag log så syntes det att jag saknade massor av tänderna på sidan.

Kanske har ngt med hur de bedömer om man kan äta ordentligt som det ingår? Vet faktiskt inte.

Tvungen att googla och leta. Om jag kommer ihåg rätt nu så gäller det tänderna.
tander_namn.gif

Överkäke 25-27 och 15-17
Underkäke 36-37 och 46-48

(ja jag satte mig och räknade på tänderna nu) nr 38 och 18 hade jag kvar sedan tidigare. Jag hade alla framtänder kvar men när jag log så syntes det att jag saknade massor av tänderna på sidan.

Kanske har ngt med hur de bedömer om man kan äta ordentligt som det ingår? Vet faktiskt inte.
Inte jag heller men det är ju märkligt att de ersätter visdomständerna?

Inte jag heller men det är ju märkligt att de ersätter visdomständerna?

Då har jag räknat fel :rofl: (sitter och petar mig på tänderna nu för att känna vilka som är fejk och vilka som är riktiga) Får flytta fram allt ett hack för 2 visdomständer har jag fått opererar ut i 20-års åldern. Läste inte så noga :D Försöker räkna framtänderna sen bakåt.

(tur inte kollegorna ser mig just nu)

Jag saknar en kindtand i överkäken, den näst längst bak :) Var oerhört skönt när den drogs ut (hade inte kunnat äta ordentligt på 18 månader då den var oerhört värme och kyla känslig), speciellt då den fått en infektion och jag inte sovit på tre dygn när de tog ut den (jag tvingade de att dra ut den och total vägrade en rotfyllning, de tyckte jag kunde åka till Australien på en tre månaders jobb resa några dagar senare med en halvfärdig rotfyllning :crazy: ).

Tre år senare och jag har inget att klaga på, det funkar fint utan. en ny hade kstat 30,000 SEK i Singapore, men i Vietnam går det bara på runt 9,000 SEK så får väl ta det där om jag känner för det någon gång.

Ja fast något brukar man ju kunna spara om så 100kr och det skulle ju kunna vara ett sparmål? Om inte annat brukar man kunna få avbetalning.
Sitter det på ett ställe som inte syns så kan man ju ha det så tills man är i hamn.
Haha. Ja. Spara en sådär 1200/år du. Runt 20 år senare är du i hamn. Så du kan köpa de där tänderna. Lite lagom lång tid va? :) skulle man ha råd med 1000/månad i sparande har vi 25 månader. Det är drygt 2 år.

Om du läser tråden ser du dessutom att ts skulle behöva ordna nytt badrum. Då ska ts vid sidan av tandsparandet spara ihop pengar till badrum. Jag har ett rätt stort badrum som behöver göras om pga lite felbygge. Hantverkare har i förbifarten uppskattat summan till 200000-250000:- beroende på hur mycket vi kan återanvända av inredningen osv. Har ts ett lite mindre badrum kanske det är lite mindre att skrapa ihop men det är ändå stora pengar. Vid sidan av det behöver man, om det är hus det gäller, en lite back up ifall t.ex ventilation, värme, avlopp osv havererar, beroende på vad man använder. I vissa fall ska du "från ingenstans" snabbt plocka fram 6-siffriga belopp där med. Därmed bör man, om man inte har en annan lösning såsom möjlighet att ta lån, ha en större summa undanstoppat utöver dessa siffror.

Vi har en helt ok ekonomi, jag och min partner. Tills jag fick pausa studier för en ganska stor operation med en hyfsat lång sjukskrivning från studier och jobb på heltid och sen deltid. 0:- från Försäkringskassan pga jag pluggade och hade CSN som enda inkomstkälla. Det är sparkonto som ryker vid såna tillfällen. Vissa repar sig inte efter sjukdomar och då sitter man i skiten och kan inte spara. Eller att man har god ekonomi och blir singel så ekonomin kraschar. Eller får byta jobb. Eller huset havererar gång på gång så man får lägga allt på renovering man inte väntat sig. Eller allt på en gång kanske.

Slutsatsen är att du bör vara lite försiktig med såna där uttalanden när du inte har koll på personens status. Ibland skiter det sig helt enkelt och det är inte ett dugg konstigt. Det kan hända alla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka