Snart tandlös :-(

Var det folktandvården? Det är klart att privata tandläkare oftast tycker att det dyraste alternativet är bäst. Kolla med någon annan.
Det är bra att kolla med flera, men de privata är inte alltid dyrare eller mer ”utsugande”, tvärtom byter många tandläkare jobb från ftv till privat för att ftv jagar pengar, patienter och koder.

Privat. ...men då jag läser om andras erfarenheter här så lutar det nog åt att strunta i att sätta dit något nytt. Stifttand har jag ju inte ens råd med, och man måste i vilket fall som helst låta gluggen läka ordentligt först. En läkning tar väl några månader, och då kanske jag redan är van vid gluggen.
Surt känns det i alla fall :(
Kan du låna? Jag tog ett privatlån på banken på ca 25000 i en akut situation för ca 10 år sedan. Klart värt det och kostade mig inte så mkt i slutändan.

Låter jäkligt mycket om den inte ska ha en krona. Jag håller på med implantat (3 framtänder så det är ett måste), tandläkaren gav mig priset 12.000-15.000 för allt. Hon erbjöd också en permanent protes som är betydligt billigare.

Låter jäkligt mycket om den inte ska ha en krona. Jag håller på med implantat (3 framtänder så det är ett måste), tandläkaren gav mig priset 12.000-15.000 för allt. Hon erbjöd också en permanent protes som är betydligt billigare.
Kan du utveckla? Jag har tre framtänder i underkäken som börjar kännas lösa.

Kan du utveckla? Jag har tre framtänder i underkäken som börjar kännas lösa.

Tja jag hade en brygga där som inte fungerade. Vi hade en del diskussioner om vad som måste göras. Till slut fick jag två alternativ, det billigare är definitivt permanent protes, den andra implantat. Eftersom det är framtänder valde jag implantat. I princip betalar du 100% tom 5000. När du når 15,000 (allt inom högkostnadsåret då) så betalar du 15%. Det var därför jag tyckte det lät så mycket för en stifttand. Jag har usla tänder av många orsaker så rotfyllningar och stifttänder har jag tyvärr alltför mycket erfarenhet av. För ett implantat tas allt bort och du får en tillfällig protes av kosmetiska skäl, väntar några månader så allt läker. Sedan opereras det in pelare som sitter fast i benet i överkäken, i värsta fall så måste benet stärkas. Återigen några månaders väntan medan allt läker ihop. Sedan utprovning av tänder och de sätts fast. Återbesök en sista gång för att kolla att allt ser bra ut.

Tja jag hade en brygga där som inte fungerade. Vi hade en del diskussioner om vad som måste göras. Till slut fick jag två alternativ, det billigare är definitivt permanent protes, den andra implantat. Eftersom det är framtänder valde jag implantat. I princip betalar du 100% tom 5000. När du når 15,000 (allt inom högkostnadsåret då) så betalar du 15%. Det var därför jag tyckte det lät så mycket för en stifttand. Jag har usla tänder av många orsaker så rotfyllningar och stifttänder har jag tyvärr alltför mycket erfarenhet av. För ett implantat tas allt bort och du får en tillfällig protes av kosmetiska skäl, väntar några månader så allt läker. Sedan opereras det in pelare som sitter fast i benet i överkäken, i värsta fall så måste benet stärkas. Återigen några månaders väntan medan allt läker ihop. Sedan utprovning av tänder och de sätts fast. Återbesök en sista gång för att kolla att allt ser bra ut.
Det gäller bara framtänderna tyvärr kindtänderna får du inte del av högkostnadsskyddet för.

Min diabetesläkare kollade och du måste ligga ca 30 i BS för att det bidraget ska gå in. Och jag må ligga högt men inte stadigt över 30. En bra sak.

Tror jag insåg ganska snart att jag inte kvalificerade till mer än 800,- i tandvårdsbidrag så jag undersökte inte så noga. Var det det som krävdes så betalar jag hellre :D

Är utan två tänder nere på ena sidan längst in
Och två på andra sidan nere
Har absolut inte råd att ersätta

Tänkte skriva att 25 tusen går fort att spara ihop, men det kanske man inte får?

Nej, det får man faktiskt inte här. Rent oförskämt mot TS som redan i trådstarten deklarerat att ekonomin inte fixar att spara ihop 25,000 kr "lite kvickt". Vi lever alla i samma värld men inte samma liv och har inte samma förutsättningar. Man måste se utanför sin egen verklighet för den behöver verkligen inte vara någon annans.

Har haft problem med en tand ett tag och var idag på mitt andra tandläkarbesök för eländet. Det konstaterades att roten som borde rotfyllas är skadad och därför går det inte att göra det - tanden måste ut. Det är den bästa tuggtanden, alltså näst längst bak på nedre käken. Jag frågade vad det finns för alternativ till ny tand, och tl svarade stifttand....som kostar ca 25000 kronor. Finns ingen möjlighet att jag skulle kunna betala de summorna! Jag HAR inga sådana pengar :cry: ...så jag får väl ha en stor glugg där då, och tugga på andra sidan.
Så min fråga är - kan man ha det så? Fult är det ju, men funkar det??

Jag tror du klarar dig fint utan den tanden. Så långt bak och dessutom i nederkäken. Kommer nog inte synas något heller.

Nej, det får man faktiskt inte här. Rent oförskämt mot TS som redan i trådstarten deklarerat att ekonomin inte fixar att spara ihop 25,000 kr "lite kvickt". Vi lever alla i samma värld men inte samma liv och har inte samma förutsättningar. Man måste se utanför sin egen verklighet för den behöver verkligen inte vara någon annans.

Ja fast något brukar man ju kunna spara om så 100kr och det skulle ju kunna vara ett sparmål? Om inte annat brukar man kunna få avbetalning.
Sitter det på ett ställe som inte syns så kan man ju ha det så tills man är i hamn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka