Snart tandlös :-(

tott

Trådstartare
Har haft problem med en tand ett tag och var idag på mitt andra tandläkarbesök för eländet. Det konstaterades att roten som borde rotfyllas är skadad och därför går det inte att göra det - tanden måste ut. Det är den bästa tuggtanden, alltså näst längst bak på nedre käken. Jag frågade vad det finns för alternativ till ny tand, och tl svarade stifttand....som kostar ca 25000 kronor. Finns ingen möjlighet att jag skulle kunna betala de summorna! Jag HAR inga sådana pengar :cry: ...så jag får väl ha en stor glugg där då, och tugga på andra sidan.
Så min fråga är - kan man ha det så? Fult är det ju, men funkar det??

Usch jag beklagar. Jag har ärvt mammas dåliga tänder och har lagat nästan alla mina kindtänder och kommer säkert att behöva åtgärda dem igen så småningom. Det är alltså inte på grund av slarv, utan dåliga gener. Känns helt absurt att tandvård inte ingår i den vanliga sjukvården när tandhälsa påverkar både övrig hälsa, både fysisk och psykisk.

Jag saknar en tand i överkäken. Näst näst längst bak. Den drogs ut för över tio år sedan och jag saknar den inte nämnvärt med tanke på hur mycket bekymmer den gav mig innan den drogs ut. Ingen har påpekat att jag saknar en tand så jag tror inte det syns såvida jag inte gäspar någon rakt i ansiktet vilket jag brukar undvika :)

Ska tillägga att jag saknar en permanent tand. Mjölktanden fick dras ut men de andra tänderna tryckte på bakifrån och gluggen är i princip borta. Och är det i underkäken så syns det sällan.

Har haft problem med en tand ett tag och var idag på mitt andra tandläkarbesök för eländet. Det konstaterades att roten som borde rotfyllas är skadad och därför går det inte att göra det - tanden måste ut. Det är den bästa tuggtanden, alltså näst längst bak på nedre käken. Jag frågade vad det finns för alternativ till ny tand, och tl svarade stifttand....som kostar ca 25000 kronor. Finns ingen möjlighet att jag skulle kunna betala de summorna! Jag HAR inga sådana pengar :cry: ...så jag får väl ha en stor glugg där då, och tugga på andra sidan.
Jag saknar tredje tanden bakifrån i överkäken alltså i princip den tanden som inte ersätts av fsk om den måste dras ut. Jag fick samma som du 25000 kr och det känns inte helt rimiligt. Jag lever med min lucka, har vant mig nu, sambon har fler luckor han har diabetes och dåliga tänder sedan barndomen då han inte fick tillräckligt med kalcium (alla mjölktänder ramlade ut och han var tandlös fram till de riktiga tänderna kom). Jag antar att det kommer bli vanligare nu med luckor i tandraden eftersom man ska bekosta de stora summorna själv. Tuggmässigt anpassar man sig det är någon gång ibland när någon stor hasselnöt åker ned i luckan det är störigt och det tog en stund innan hålet från själva roten fyllde ut och slutade vara ömt.

Om tand framför och bakom är okej, så borde väl kanske en liten brygga kunna funka? Går ju at kolla upp i af och förhoppningsvis är det -om det går att göra- inte fullt lika kostsamt.

Om tand framför och bakom är okej, så borde väl kanske en liten brygga kunna funka? Går ju at kolla upp i af och förhoppningsvis är det -om det går att göra- inte fullt lika kostsamt.
Båda de tänderna är lappade men ok men tandläkaren sade ändå att det skulle vara bäst med en stifttand.

Min mormor var med om en bilolycka för länge sedan (på tiden innan säkerhetsbälte fanns i bilarna), detta gjorde att alla hennes tänder behövde opereras ut, utom typ två st (som hon ändå fått dra ut efteråt, då de blivit dåliga).
Hon har inplantat, vet inte av vilken sort, men har i alla fall bara framtänderna, dvs typ 6 tänder i överkäken och lika många i underkäken och säger att det är en vanesak. Man vänjer sig att tugga maten med framtänderna, eller vart det nu blir istället :).

Jag har fått göra om hela munnen. Först sanering på 27 000,- tog 1 år sedan 2 operationer för att kunna sätta in stift hela det kalaset gick på 68 000,-

Nu har jag en hel uppsättning med tänder i munnen. Saknade totalt 12 tänder innan jag gjorde detta. Hade blivit billigare om jag satt in brygga/andra löständer men körde på stift/skruvar.

Jag kunde äta allt innan utan problem trots avsaknad av tänder.

Jag saknar fyra permanenta tänder, det är ärftligt. I många år hade jag en mjölktand kvar på ena sida och en tand transplanterad från överkäken på andra sidan. När de till slut gick sönder ersatte jag båda med stifttänder. Det var inte billigt och jättejobbigt men jag kommer att göra om det.
Jag känner mig trasig och ovärdig utan tänder, för mig handlar det om självkänsla. Jag tog delvis lån för att finansiera tänderna och tycker att det var värt det.

Jag har fått göra om hela munnen. Först sanering på 27 000,- tog 1 år sedan 2 operationer för att kunna sätta in stift hela det kalaset gick på 68 000,-

Nu har jag en hel uppsättning med tänder i munnen. Saknade totalt 12 tänder innan jag gjorde detta. Hade blivit billigare om jag satt in brygga/andra löständer men körde på stift/skruvar.

Jag kunde äta allt innan utan problem trots avsaknad av tänder.
Hur många tänder ersatte du? Fick du ut pengar från fsk iom att det är diabetesen som stökar till det?

En kompis fick dra ut en tand i överkäken nyligen. Den tanden bakom ”huggtanden”. Hennes glugg syns tydligt och hon ska sätta in en stifttand. 15.000:- kommer den kosta.

Var det folktandvården? Det är klart att privata tandläkare oftast tycker att det dyraste alternativet är bäst. Kolla med någon annan.
Privat. ...men då jag läser om andras erfarenheter här så lutar det nog åt att strunta i att sätta dit något nytt. Stifttand har jag ju inte ens råd med, och man måste i vilket fall som helst låta gluggen läka ordentligt först. En läkning tar väl några månader, och då kanske jag redan är van vid gluggen.
Surt känns det i alla fall :(

Saknar 3 tanden bakifrån på ena sidan i nedre käken. Det syns inte om jag inte öppnar munnen såklart men det har läkt fint och inget som stör. Nu när det är läkt är det heller inget jag tänker på när jag tuggar, min tand va så sönder att den sprack ner till roten och sedan fick jag inflammation under, så jag gick rätt länge utan att kunna tugga alls på den sidan

Privat. ...men då jag läser om andras erfarenheter här så lutar det nog åt att strunta i att sätta dit något nytt. Stifttand har jag ju inte ens råd med, och man måste i vilket fall som helst låta gluggen läka ordentligt först. En läkning tar väl några månader, och då kanske jag redan är van vid gluggen.
Surt känns det i alla fall :(

Jag trodde också att det skulle bli jättejobbigt med gluggen, men det är faktiskt ingen som helst fara! Surt absolut, men inget som stör så det tror jag inte det kommer göra för dig heller :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka