Snart sommarbete

Seabaz

Trådstartare
Hur håller ni era ponnyer smala på sommaren?

Min blir fet av att TITTA på gräs...

Har ni dom installade nåt?

Sv: Snart sommarbete

Ingen ponny, men nordsvensk.

Lagom mycket och inte för kraftigt bete, och motion.

Ute hela sommaren.

Min ena blir också fet av att titta på gräs. Han får helt enkelt en väldigt begränsad tillgång. Går i en nedbetad hage som görs liite större hela tiden, så det finns lite gräs att tugga på. Sen eventuellt stödfodring med hö eller rivet färskt gräs. Och sen en massa motion på det så håller han sig rätt fit sommaren igenom.

Min ponny går ute hela sommaren. Och motioneras minst fyra gånger i veckan. Har betesbegränsare ca halva dygnet. Varierande beroende på hur betet och hon ser ut. Har valt att ha begränsare, då hon inte behöver så mkt bete, men hon går ihop med en häst som behöver massa mat. Så i hennes fall tycker jag det är bästa alternativet. Då kan de ändå gå tillsammans i jätte stoa hagar hela sommaren.

Alla år har vi alltid haft ponnyerna i en hage med bra bete på dagtid, på kvällarna flyttar vi dem över till en hage med mer begränsat bete(eftersom gräset får mer näring nattetid). Det har funkat bra, det blir självklart runda om de inte får motion, men vi brukar tillåta att de blir lite runda, de är inga supersportponnyer, men de tävlar måttligt:)

däremot i år har vi sålt en ponny, och köpt en ny, så nu har vi en d-ponny och en c-ponny. c-ponnyn har lätt att bli tjock och behöver mindre bet än d-ponnyn. jag har funderat på betesbegränsare men jag tycker det känns så elakt, men det går ju självklart att ha honom i en annan hage men helst skulle jag vilja att de gick tillsammans. har ni något förslag?:)

Precis sådär tänker jag också "det är så elakt"...

Min häst skulle nog behöva begränsare även om han förmodligen kommer stå inne några timmar/dygn också....

Rider gör jag 5-6 dagar/vecka på sommaren, ibland 2ggr/dag :crazy:

och ändå såg han ut såhär förra sommaren, för rund... stod inne ca 10h/dygn och fick då 1,5kg hö inne... Ingen begränsare på ute..

hagens_zinzano-27.jpg

Svar till Seabaz och Belleriet:

Jag tycker alls inte det är elakt med betesbegränsare. För vår del har det fungerat toppen! Hästarna kan gå tillsammans, ponnyn kan beta hela tiden, men inte i samma omfattning som utan begränsare. Och jag tror (men jag vet inte) att hon är gladare och framförallt mer tillfreds med att ha begränsare och få gå i stor hage med sin flock, än att stå ensam i liten hage/hage utan bete.

Mitt tankesätt ang detta (och en del annat) är: "Hellre sur och frisk häst, än glad och sjuk", om hon nu skulle misstycka att ha begränsaren menar jag!

Jag har precis samma problem med min ponny. Vi försöker släppa henne på lite magrare bete och rida henne regelbundet. Hon har tyvärr varit skadad dom två senaste åren och då har hon bara fått gå på bete i en månad, men jag vet inte om det hjälper magomfånget om jag ska vara ärlig.

Jag tror jag ska ha betesbegränsare i sommar. Men.. Ponny kommer träffa sin bästa kompis för första gången sen förra sommaren. Dessutom har flocken fått tillökning. Ponny min har sommareksem och måste ha täcke dygnet runt. Bara det begränsar det sociala livet ganska mycket.
Att sätta på en betesreducerare hindrar ju ännu mer.
Att jag dessutom har en mil enkel resa till stallet och ingen möjlghet att åka upp mer än en gång per dag gör det inte lättare. Stallägaren vill jag inte lasta på mer skötsel pga dennes sjukdom.
Vi rider så gott som varje dag, i ganska rejält tempo. Kommer träna för tävling hela sommaren. Betet är ett naturbete, alltså relativt magert jämfört med vall. Stor del av hagen är skogsmark.
Men ändå är risken för mer övervikt väldigt överhängande..

Vi har ett flertal hästar som behöver gå på begränsat med mat. Sen har vi några som behöver massor.
Så vi låter de som behöver mkt mat beta av först, sedan släpper vi på de andra.

Jag brukar även växla hagar lite då och då med mer eller mindre mat. Men vi har det väldigt bra med flera olika alt. till beteshage.
Hästarna står bara inne om insekterna skulle vara alldeles för djävliga eller om det är kokhett.

Precis sådär tänker jag också "det är så elakt"...

Är det mindre elakt att låta hästen bli alldeles för tjock och sen behöva banta hela hösten/vintern/våren för att sedan börja om igen med att låta hästen bli för tjock nästföljande sommar??? :confused:

Jag själv har en tävlingshäst som blir väldigt rund av gräs/bete. Otroligt lättfödd individ! Hon tävlar hela sommaren och trots att vi inte tävlar några jätteklasser, så behöver hon hålla formen för att orka prestera.
Hon får gå kvar i sin vinterhage på sommaren och nöja sig med det gräset som kommer där. Det finns för henne att beta av, men så begränsat att hon inte blir tjock. Stödfodrar om det behövs under tiden i hagen (dvs behåller lunchfodringen vid behov).

Jag tycker det är mer elakt att släppa hästen på bete och låta hästen bli tjock än att begränsa intaget! Det KAN INTE vara nyttigt för hästar att "jojo-banta" hela livet.

//Alice

Mi ponny går ute dygnet runt i skogshage sommartid. Betar ett fåtal timmar om dagen. Har haft fång och går på vanlig foderstat utöver det lilla gräset.

Både ponnyer och kallblod. Lagom med bete. Ev "bantarhage" på natten. Dvs en lite mindre hage under några timmar. Beror på hur pass mycket betet har hunnit växa innan de släpps på bete. De går ute hela sommaren.

Min häst som har haft fång går med betesbegränsare på dagen sen släpps han utan 1h innan han släpps in i bantarhagen. Han motioneras 4-6 dgr i veckan.

KL

Jag har också en tjockis, som "tursamt" nog går med två andra tjockisar. Jag hade också tänkt att begränsa hagen och öppna upp efterhand som de betar ner.
Men... så har jag funderat på om de verkligen hjälper. :confused: För visst, de blir mindre mängd gräs, men så funderade jag såhär. Eftersom de bara står på den gräsigaste delen och äter så blir de ju intensivbetning av de stället, sen öppnar man ju upp mer och då blir de samma där.
Om man inte begränsar så blir de ju lika många timmars bete, men över en större yta. Får de verkligen i sig mindre gräs på detta sättet.

Enda lösningen som jag kommit på är att låta de gå på de nerbetade gräset några dagar, men de måste ju äta liksom, och vi brukar inte ge något hö på sommaren.

Hur löser man detta på bästa sätt? Vilka olika teorier och metoder har ni för att få minsta möjliga bete genom att gränsa av hagarna?

Min lilla pålle har fått vara ute dygnet runt men i år ska det bli ändring.
Jag bara MÅSTE ha ner henne i vikt så jag kommer att stalla in henne på nätterna.

Har även funderat att göra en mindre hage med magert gräs där hon kunde gå.

Och sen motion, motion och åter motion... :banana:

Min förra ponny (lättfödd haflinger) gick ute dygnet runt men inte i någon beteshage utan i en hage som var stampat jordgolv med lite glest nerbetat gräs i. Stödfodrades med nästintill samma högiva som på vintern.

Periodvis stog han inne på nätterna. Han va varken sur eller ledsen, han var lika glad och trevlig som alltid.

Lycka till i sommar :idea:

Jag tror ingen häst mår bra av att stå inne mer än nödvändigt !

Den är ju gjord för att ströva & äta - hela dygnet....man får inte glömma att det hör ihop med hela kroppens normala funktion....

för stimulans

tuggbehovet

blodcirkulationen

en fungerande tarm

skritta / trava / galoppera / vila / sova / leka / klia varann / rulla sig

På eget bevåg - när hästen själv vill :banana:!!!!!!

ställer du in hästen så blir den ostimulerad i huvudet...söker inte på samma sätt efter maten - bara efter goare tuggor i den serverade maten
......tuggbehovet bör & kan fyllas med Hö/Halm men blodcirkulationen och tarmsystemet fungerar inte lika bra,
och allt det övriga - obefintligt eller begränsad mer eller mindre.

Bättre att lösa det via mindre hage (inte liten) där hästen går antingen på natten eller på dagen - helst med minst ett sällskap.
(beroende på skugga - dag=mest viktigt, vindskydd ev. regn skydd natt=mest viktigt)
Där får man ge hö...ev. även halm om de äter de...ju mer att tugga på desto bättre.

Och/Eller betesreducerare halva dygnet - då hästen i stort sett kan hinna få i
sig en stor ranson bete på ett halvt dygn....då den kanske kommer att "välja" bete då & "dissa" hö´t eller "lägga till" det & blir då tjock ändå.

Man får heller inte glömma att även om mängden gräs begränsas i ättid / dygn - ändå blir mer mat per kilo kroppsvikt / häst att äta & som ska igenom systemet gentemot hö´t desto viktigare att röra sig i samband med det för en fungerande tarm funktion, även om det är "bara" är halva dygnet.
Ex. hö ts 84% 1,2 kg / kg kroppsvikt & dygn,
hösilage ts 60% 1,7 kg / kg kroppsvikt,
Bete 4-7 kg / kg kroppsvikt & dygn...& det är den ju gjord för att ströva & äta
Mycket mer än dubbelt så mycket / kg kroppsvikt.
Hästen äter ca ½ % av sin kroppsvikt i bete på en timme (tror ja de va)

Ställer du in en häst som ätit gräs en hel dag & inte får röra sig 10-12 h så ställer man nog till det....tror även att det också är en bidragande orsak till fång...inte bara betet i sig....utan denna "förödande" kombination.

Fångrisken är ju överhängande för "tjockisar":crazy:
Av flera onda ting så får man välja det som är smidigast att lösa för hästens skull i första hand & för oss som hanterar.

Motion är ju alltid bra....undvik betesvila eller ta bara fler "vilodagar" eller någon/några korta vilor...under varmaste perioden av sommaren.

Ska hästen stå inne av någon anledning så är det ju bäst när det är som hetast/varmast & värst med blinningar/flugor 2-max 6 h mellan 11-17 eller så.......då "slår du 2 flugor i en smäll".........& rid morgon eller kväll så kan man ju räkna bort lite betestid där med - & kan ta in eller ut eventuella "inne-på-dagen-hästarna" = smidigare hantering...hjälpas åt är viktigt !
Tänk på det ni med friska "smala" hästar....;)

........det är inte lätt det här när man inte kan ändra på de "hagutbud" man har....bara å "gilla läget" helt enkelt eller flytta till ett stall med mest utevistelse eller kanske lösdrift, med naturbeten som jag tror är det optimala....så likt ursprunget som möjligt med ett stort magert bete.
....drömmer mig bort...............:love:

Tillbaka till verkligheten:eek:.....har ett stall med relativt stora hagar....tyvärr inte naturbete.....men vi pusslar & varierar med hö i liten gräshage på dagen & stor hage med betesreducerare på natten (då är alla tillsammans i samma hage i "mörkret"=bra), till 2 av inackorderingarna - halva dygnet ungefär....en är en "tjockis" en är en "fångis".....vi kämpar & hoppas på ett bra år:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
789
Senast: matson
·
R
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då... 2
Svar
21
· Visningar
2 124
Senast: Lutten
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka